Læste denne nyhed på BBC og synes jeg ville dele den med jer.
Kloning er meget kontroversielt også af dyr - og er forbudt i DK. Men siden Dolly, er der en vis interesse i at klone dyr. Nu er projektet startet med en vild katte race fra Skotland.
Tja… taget i betragtning at den Skotske Vildkat (en underart af Felis Silvestris) er udryddelsestruet, så kan det måske være en udvej for at bevare arten…
Så vidt jeg ved, findes der vist kun omkring 20 helt “rene” vildkatte i fangenskab - resten har på et eller andet tidspunkt været blandet med den domesticerede kat…
Hvordan jeg har det rent etisk med kloning, må jeg indrømme, at jeg ikke har taget fuld stilling til… Jeg er nok ret så ambivalent
Jeg bryder mig ikke om kloning - jeg synes det er uetisk og betragter det umiddelbart somdet er et kæmpe indgriben i den naturlige formering - og er der økonomiske interesser indvolveret står jeg helt af. Men ikke alt er sort og hvidt, og der kan være omstændigheder, der berettiger at man forsøger kloning.
I forhold til den skotske vildkat kan jeg ikke se, at kloning kan gavne. Med kloning skaber man blot et genetisk identisk individ, hvilket ikke øger genpuljen. Skulle man redde den skotske vildkat må der nyt blod til for at skabe en større genpulje. Så en kontrolleret udavl og dernæst tilbage igen vil i min logik være måden, at redde denne race fra at uddø.
Knus Gitte
Nu tager jeg lige mine etologi-briller på:
Spørgsmålet er om de vilde arter skal bevares som de er eller om der er tale om en naturlig selektion dvs evolution… Evolution har intet slutmål. Skal den Skotske vildkat så forblive hvor den er nu eller skal den udvikle sig - tilpasse sig? For skotten gælder det om at føre sine gener videre. Da tamkatten er en YDERST succesfuld art giver det sådan set meget god mening at placere sin gener i tamkatten…
Så det blir spændende om det lykkes, sådan at sætte et slutmål på evolution og fastholde en art på et stadium… Darwin ville have korset sig.
Jeg ved ikke hvad jeg mener. Ovenstående tanker stammer fra en af mine mailudveksling med Raymond Coppinger, der ikke mener, at mennesker skal blande sig og bevare arter… Han talte om ulvene. Men det er akkurat det samme, der sker her jo. Blot med en katteart
[QUOTE=DK Nemador;675668]I forhold til den skotske vildkat kan jeg ikke se, at kloning kan gavne. Med kloning skaber man blot et genetisk identisk individ, hvilket ikke øger genpuljen. Skulle man redde den skotske vildkat må der nyt blod til for at skabe en større genpulje. Så en kontrolleret udavl og dernæst tilbage igen vil i min logik være måden, at redde denne race fra at uddø.
Knus Gitte[/QUOTE]
Jeg har været til et interessant foredrag i England med Steve Piper, repræsentant for Scottish Wildcat Association, og tro mig - de har ingen planer om at krydse ud til noget som helst! Tværtimod agiterede han for at trække en linie tværs over Skotlandskortet (cirka fra Oban til Inverness) og der mere eller mindre tvinge folk til at neutralisere både sine almindelige huskatte og racekatte, så der ikke er én eneste fertil “felis domesticus” tilbage nord for denne linie, så de ikke blander sig med bestanden af skotske vildkatte! I hans optik trækker huskattens egenskaber så meget ned på den skotske vildkat, at det ender med at kunne udrydde den fuldstændigt, fordi de bliver uegnede til at klare sig selv i det barske klima! For real!
VH
Susanne