KMR mælkeerstatning

[QUOTE=kamikaze;588134]
Du kan også komme modermælkserstatning i vådfodret, men IKKE i det rå kød og giver du råt, skal der være nogle timer hvor hun så ikke får modermælkserstatning.[/QUOTE]

Hvorfor må man ikke blande kød og kmr?

[QUOTE=En forhenværende bruger;587531]Der findes to størrelser dåser med flydende, og prisen som Lisbeth skriver er på den lille (vil jeg tro, da jeg gav lidt mere for den store) Pulveret kan jeg ikke huske prisen på, men der findes også et par forskellige størrelser.

RC´s er vist ok, jeg synes bare det stinker af majsmel, og får mine små selv valget ,så er det så afgjort KMR de foretrækker, og der protesterer jeg så heller ikke :slight_smile: Pulver ville jeg ikke give til helt små, chancen for at det klumper er for stor, eller også kan jeg bare ikke blande det optimalt…[/QUOTE]

Jeg har ingen problemer med at få det helt uden klumper. Men det er meget vigtigt at holde sig strengt til blandingsvejledningen, da det ellers går helt galt.

Jeg bruger flydende kmr til helt små killinger og mormis, og kmr pulver eller rc pulver til mormis og halvstore killinger.

Råt kød og mælkeprodukter giver tynd mave fordi det danner en uheldig balance i kattens system.
Så giver man de to ting til sine dyr skal der være et interval på i hvert tilfælde 3-4 timer mellem de to
men man kan sagtens bruge KMR til så meget andet OG hælde det over tørkosten også så den bliver dejlig svampet…det er også glimrende mad til mislingerne…men tilbyd dem også tørkost…de HAR gebis og er du itvivl så stik en ren finger i munden på dem, haha…haps

nåh okei :slight_smile: den oplevelse har jeg nu ikke. Jeg spurgte fordi det kunne være der var noget jeg havde overset ved råfodring. Tror du ikke du bare har været uheldig? Det virker ret uhensigtsmæssigt at mælk og råt kød skulle give dårlig mave nemlig - de får vist ikke meget andet i naturen :wink:

Jeg har nu osse altid blande modermælkserstatning i det rå oksefars, mens killingerne er helt små, når de bliver størrer kan jeg sagtens finde på at blande kaffefløde i farsen, og jeg har aldrig set dårlig mave hos mine katte af den grund.

Jeg har nu ikke været uheldig, netop fordi jeg har haft den viden, jeg har, og dermed ikke fodret med modermælkserstatning OG råt kød.
Det er korrekt de i naturen spiser råt kød, men til gengæld ikke modermælkserstatning…deri forskellen.

At råt kød og mælkeprodukter giver diarrè troede jeg var almen kendt. Det er i hvert tilfælde skrevet om en del gange de sidste år.
Jeg har ikke den viden fra egen erfaring men fra andre og ældre og klogere opdrættere, da jeg var ny.

Jeg kan altså ikke se den store forskel, og jeg kan da slet ikke forstå udsagnet om, at der skal gå mellem 3 og 4 timer imellem råt kød og modermælkserstatning ? Hvordan klarer en missemor det ? …Fra naturens hånd bringer hun kød ( mus og fugle ) hjem til hendes killinger allerede når de er omkring 5 uger, og når kødet er fordøjet, får de gerne en lille hyggetår hos hende. På samme måde, som når man giver opdrættede killinger råt fars, så dier de da osse ved missemor umiddelbart efter - Dvs. der går ikke timer mellem kød og mælk. Er det måske fordi der er SÅ stor forskel mellem missemors mælk og modermælkserstatning ?

Som sagt, så har jeg altid serveret råt fars med modermælkserstatning for mine killinger, og ingen har reageret dårlig på det !

Modermælk og modermælkserstatning er ikke det samme…der er forskellen.
Laktose og råt kød ER ikke en god konstellation og giver tynd mave. Det er faktisk noget der er alment kendt i opdrætterverdenen.

[QUOTE=kamikaze;593533]Modermælk og modermælkserstatning er ikke det samme…der er forskellen.
Laktose og råt kød ER ikke en god konstellation og giver tynd mave. Det er faktisk noget der er alment kendt i opdrætterverdenen.[/QUOTE]

Okay den tager jeg til mig :-). Men jeg vil nok formulere det sådan, at det sikkert er kendt hos nogle opdrættere, for jeg kender godt nok mange som mixer råt fars og modermælkserstatning.
Nu har jeg så heller ingen katte som ikke tåler laktose, måske derfor jeg aldrig har set blød mave hos mine killinger.

Det kan da ikke passe at KMR indeholder laktose - det lyder da helt vanvittigt? Jeg har desværre ikke noget stående, så jeg kan ikke tjekke. Jeg har et “nødindkøb” stående - modermælkserstatning fra apoteket og det indeholder i hvert fald ikke laktose.

Jeg er helt enig i at man ikke bør blande almindelige mælkeprodukter og råt kød, men jeg har aldrig hørt at der skulle være noget galt i at blande råt med mælkeERSTATNING.

Jeg har af og til startet killinger op på en blanding af KMR og a/d og det har aldrig givet problemer.

[QUOTE=En forhenværende bruger;594403]Det kan da ikke passe at KMR indeholder laktose - det lyder da helt vanvittigt?
Måske, men det er hvad der står på bøtten
Jeg har desværre ikke noget stående, så jeg kan ikke tjekke. Jeg har et “nødindkøb” stående - modermælkserstatning fra apoteket og det indeholder i hvert fald ikke laktose.

Jeg er helt enig i at man ikke bør blande almindelige mælkeprodukter og råt kød, men jeg har aldrig hørt at der skulle være noget galt i at blande råt med mælkeERSTATNING.
Det er der nu skrevet om en del gange rindt om gennem tiderne. Jeg har jo heller ikke fundet på det selv
Jeg har af og til startet killinger op på en blanding af KMR og a/d og det har aldrig givet problemer.[/QUOTE]
A/D er ikke råt, men færdigbehandlet vådfoder og jeg bruger også at fortynde A/D med KMR både til mødre og børn

[QUOTE=kamikaze;594407]A/D er ikke råt, men færdigbehandlet vådfoder og jeg bruger også at fortynde A/D med KMR både til mødre og børn
[/QUOTE]

Ja, selvfølgelig - det var da lige en total tanketorsk :lol:
Men jeg synes stadig at det lyder meget mystisk at der skulle være laktose i KMR.

Kattens egen mælk har følgende sammensætning…

[FONT=Arial]Kattens egen mælk har følgende sammensætning:[/FONT]

[FONT=Arial]Protein 10,1%[/FONT]
[FONT=Arial]Fedt 6,3%[/FONT]
[FONT=Arial]Laktose 4,4%[/FONT]
[FONT=Arial]Aske 0,8%[/FONT]
[FONT=Arial]Vand 81,6%[/FONT]

[FONT=Arial]Kilde: http://www.felina.dk/page.asp?id=70[/FONT]

I min bog tåler killinger faktisk laktose, og en del voksne også, men normalen er at voksne katte ikke tåler lactose. Hvor jeg har det fra med killinger kan jeg altså ikke huske, desværre…

Men heldigt nok er det vist at de kan det, siden modermælken også indeholder det.

Den er go’ nok…så vidt jeg husker er Laktose nævnt som 3. ingrediens på KMR-bøtten

Så kan jeg da oplyse at apotekets modermælkserstatning ikke indeholder laktose, hvis man gerne vil blande med råt kød.
Jeg har kun blandet med torskerogn eller a/d - af en eller anden årsag finder jeg tanken om at blande det med råt kød utiltalende, men det er min egen sarthed :slight_smile:

Som jeg husker det kan katte der har været vant til laktose fra de var små godt tåle det som voksne - katte der har fået komælk

Ja det er rigtigt nok…
Jeg har arbejdet på en gård, og der gav vi kattene det overskydende mælk, som kalvene ikke drak op…
Og vi så aldrig dårlige maver…
Kattene var jo så “søde” at besørge inde i stalden :tihi: