Knaldperlen vil ikke spise

[QUOTE=galath;564605]Jeg håber, det er orm, for så er det da til at gøre noget ved :kryds:

Hvad sagde den lille Knaldperle til at komme på udflugt til dyrlægen?[/QUOTE]

Han var sej på køreturen sagde Tommy, men han pev lidt da hun stak ham.
Ja bare det nu kun er orm og han snart er sig selv igen.

:slight_smile:

Nu, hvor der er ro på mht Knaldperlen kan jeg godt lige komme med et PS :

Min lille plejekilling var til dyrlægen for at få sin anden vaccination, men dyrlægen mærkede at den havde feber - og mente at den også har orm - så nu er den på ormekur igen.

Og så må jeg lige spørge :

Hvordan får en indekat orm ??

Silke spiser kun tørkost, som I ved og jeg har aldrig givet hende ormekur - er jeg ond - eller bare en total idiot ?? :cool:

Bare giv mig ren besked, jeg kan godt tåle det :cool2:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;564610]Vil lige sige mine 7 uger gamle killinger hang lidt med klarinetten da vi ormebehandlende (3 dage med Panacur) - tror de havde rigtig mange orm.

De grovæder nu - virkelig grovæder …[/QUOTE]

Hun har givet ham Milbemax og nu bliver jeg helt bange…er der ikke noget om så små killinger ikke må få det?
Hvis de ikke må…så går jeg altså helt agurk:(

[QUOTE=Coon Danica;564618]Hun har givet ham Milbemax og nu bliver jeg helt bange…er der ikke noget om så små killinger ikke må få det?
Hvis de ikke må…så går jeg altså helt agurk:([/QUOTE]

:gruble::gruble:

Mon ikke, at hun ved hvad hun gør ?? :kryds:

Mon ikke, at hun ved hvad hun gør ?? :kryds:[/QUOTE]

Detr vil jeg godt nok håbe for hende :høhø:

Hvor meget vejer han? Det er ikke, fordi jeg ved noget som helst om det, men jeg fandt en produktbeskrivelse inde på Novartis’ website, hvor der står:

Filmovertrukne tabletter til små katte og killinger:
Må ikke bruges til katte, som er under 6 uger gamle og/eller som vejer mindre end 0,5 kg.

Jeg kan ikke linke til den, da det er et Word-dokument, men du kan selv finde det hele her, hvis du vil:

http://www.novartis.dk/produkter/ah_cab.shtml

[QUOTE=Coon Danica;564618]Hun har givet ham Milbemax og nu bliver jeg helt bange…er der ikke noget om så små killinger ikke må få det?
Hvis de ikke må…så går jeg altså helt agurk:([/QUOTE]

Synes at have hørt at Milbemax er skadeligt/farligt ved lungeorm, men det er en løsrevet sætning hørt ud af sammenhæng… Og dyrlægen burde da vide hvad hun gør. Håber Kalle finder sin appetit igen snart…

[QUOTE=galath;564624]Hvor meget vejer han? Det er ikke, fordi jeg ved noget som helst om det, men jeg fandt en produktbeskrivelse inde på Novartis’ website, hvor der står:

Jeg kan ikke linke til den, da det er et Word-dokument, men du kan selv finde det hele her, hvis du vil:

http://www.novartis.dk/produkter/ah_cab.shtml[/QUOTE]

Han er først 6 uger på mandag.
I mandags da han var 5 uger vejede han 630g men har så tabt sig de to sidste dage så han nu vejer 615 g
Men han skulle jo kunne tåle det så.

Milbemax kan sagtens gives til killinger, så det skal du ikke være bekymret for :slight_smile:
Jeg har kun gode erfaringer med Milbemax, men har hørt historier om, at hvis katten har MANGE orm (altså, virkelig virkelig mange), så er det et problem at Milbemax er så effektivt - kun een behandling - fordi alle ormene dør, og når de gør, så afgiver de noget giftstof, som kan gøre værten (katten) rigtig syg eller ligefrem dø af det. Men det hører naturligvis til sjældenhederne at de har så mange orm.

Milbemax til så lille en killing er at skyde gråspurve med kanoner.
I den alder har de nemlig kun spoleorm. Bændelorm er længere om at udvikle sig end killingens alder.

Mine killinger i den alder har altid kun fået Banminth (pasta over tre dage). Som Camilla skriver, kan de toxiner, der frigives på én gang, når alle ormene dør, skade meget og i nogle tilfælde slå katten ihjel.

[QUOTE=Tante Tut;564614]:slight_smile:

Nu, hvor der er ro på mht Knaldperlen kan jeg godt lige komme med et PS :

Min lille plejekilling var til dyrlægen for at få sin anden vaccination, men dyrlægen mærkede at den havde feber - og mente at den også har orm - så nu er den på ormekur igen.

Og så må jeg lige spørge :

Hvordan får en indekat orm ??

Silke spiser kun tørkost, som I ved og jeg har aldrig givet hende ormekur - er jeg ond - eller bare en total idiot ?? :cool:

Bare giv mig ren besked, jeg kan godt tåle det :cool2:[/QUOTE]

Ja jeg ved ikke hvor indekatte får orm fra, men man hører det jo af og til.
Vi har altid givet kattene ormekur en gang om året og så ellers når her har været killinger.
Men vi har ikke haft killinger længe og det er først ved at være et år siden sidst de alle fik.
Vores er jo også kun i løbegårdene men der kan sagtens ryge en befængt fugleklat i en vandpyt eller andre steder som misserne så får på sig.
Det er jo ikke p.g.a den store fuglejagt at det er sket.
En enkelt fugl er der gået i “fælden” i år og den var der virkelig kamp om da den var fanget.:høhø:
Jeg vil tro at en indekat får det fra fodtøj som vi går ind med elller, ja svært at sige.:?

Kalle har ikke fået den store appetit endnu, han har kun fået KMR i sig som jeg har tvunget i ham.
Han ligge lige her ved siden af mig og leger pjatterøv som jeg gerne siger når de er helt pjuttet :tihi:

.

Åhhhr lille Kalle
Håber du snart er okay igen :kryds:

Håber han snart er klar igen og spiser dig ud af huset! :wink:

[QUOTE=Coon Danica;564704]Ja jeg ved ikke hvor indekatte får orm fra, men man hører det jo af og til.
[/QUOTE]

Det gør de fra moderens brystvæv som killinger. I brystvævet kan orm (æg?) ligge i dvale, og selvom man giver ormekur, så slår det dem ikke ihjel, når de ligger derinde.

Det er i hvert fald, hvad vi fik at vide på NSR’s skovkattekørekort.

God bedring til knaldperlen :slight_smile:

[QUOTE=En forhenværende bruger;564717]Det gør de fra moderens brystvæv som killinger. I brystvævet kan orm (æg?) ligge i dvale, og selvom man giver ormekur, så slår det dem ikke ihjel, når de ligger derinde.

God bedring til knaldperlen :)[/QUOTE]
Nemlig, jeg har hørt at det kan overføres med modermælken… Sidst jeg var til dyrlæge sande hun at jeg ikke måtte give ormekur med mindre jeg så orm eller æg, da man var bange for reststens… og at jeg kun skulle behandle den kat som havde symtomer…

[QUOTE=En forhenværende bruger;564717]Det gør de fra moderens brystvæv som killinger. I brystvævet kan orm (æg?) ligge i dvale, og selvom man giver ormekur, så slår det dem ikke ihjel, når de ligger derinde.

God bedring til knaldperlen :)[/QUOTE]
Det er helt korrekt…faktisk kan ormestadier ligge i op til 2 år i brystvævet.

Nu kunne jeg jo fremvise “synderen” - og desuden vejede killingerne ikke 500 gram. Føler mig overbevist om at havde kattene bændelorm - så havde jeg set led …

Den lille Milbemax er til 2 kg kat. Den har iøvrigt en fin delekærv

Ja, indensørskatte burde bude kunne få orm fra fluer og andre insekter, men også pga. den her situation med, at ormene kan ligge i dvale og dermed i princippet smitte i generationer af indendørskatte.

God bedring til Knaldperlen, jeg har selv en på tvangsfodring her henover weekend - bravo! :frowning:

Øv…den lille stakkel har lige kastet en ordentlig portion (KMR) op og en god portion den anden vej også.
Jeg bliver altså lidt bekymret for ham.
Hilsen Lisbeth

Det kan være en kendt bivirkning. Jeg ved ikke, om det er grund til at være mindre bekymret, men hvis det var alvorligt, ville der vel have stået noget om, at bivirkningerne skulle behandles.

Bivirkninger
I meget sjældne tilfælde er der, specielt hos unge katte, observeret følgende tegn efter administration af det veterinærmedicinske produkt: systemiske tegn (såsom sløvhed), neurologiske tegn (såsom ataksi og muskelrystelser) og/eller gastrointestinale tegn (såsom opkastning og diarré).