Knap så begejstrede naboer

Jeg er pt i gang med at søge om at bytte bolig, lejligheden jeg kan bytte til er en lækker 4 vær med have på begge sider, jeg har snakket med boligforeningen og fået at vide at jeg gerne må bygge kattegård, så det er jo superfedt :wehu:

Downside, jeg har nu snakket med 2 af mine måske kommende naboer, overboen har 3 hunde hvor de 2 af dem ikke går af vejen for at slagte mine katte hvis de får muligheden for det :frowning:
På den ene side bor et par også med hund, snakkede med fyren i dag, og han ved ikke hvordan hunden har det med katte, men kæresten er allergiker og “hvis mine katte kommer ind til dem så knækker han nakken på dem, og skal vi nu til at leve med lugten af kattepis”:ked:

Jeg valgte at tage dialogen med naboerne inden jeg siger ja til boligbyttet, da det sidste jeg ønsker er at ende i en nabo krig, pga problemer med dyrene, jeg er villig til at strække mig meget langt med godbidder og hvad der ellers måtte kræves for at hundene kan lære at acceptere at der altså går katte på den anden side af hegnet.

Jeg har godt nok mine betænkeligheder ved at flytte når situationen er sådan, planen var at der skulle laves katte gård i begge haver, så jeg er sikker på at der ikke smutter en kat ud ved et uheld (små børn og mange døre ud til haverne).
Havde glædet mig sådan til at flytte fra 3 sal og ned til jorden, men nu synes jeg at 3 sal lyder som en meget bedre og sikrere ide for misserne.
Synes godt nok den er svær:(

Hold da op nogle tåbelige kommentarer, de naboer kunne komme med! kan godt nok godt forstå, at du er ked at det. Jeg tænker, at du jo netop er en ansvarlig dyreejer, som planlægger at bygge en kattegård, så de kommer ikke til at få gener af dine dyr. Selvfølgelig vil det være ekstra uheldigt og risikabelt, hvis en kat mod forventning skulle slippe ud, men med en sikker kattegård, er det vel ikke så sandsynligt? Så jeg tror faktisk, at jeg ville være mere bekymret for naboernes indstilling til naboskab end jeg ville være for kattenes sikkerhed. Jeg tænker, at du skal gøre op med dig selv, om du bare kan tænke, at du passer dit og passer på dine dyr - og at det så er ligemeget, om du bliver venner med naboerne? Og så ville jeg tænke over, om kattene bliver stresset af hundene? Jeg tror dog, at hvis du laver kattegården, så de ikke kan se hinanden, så skal de nok vænne sig til at kunne høre hundene gø. Det ville Sigga i hvert fald.

Men sikke noget øv. Håber ikke, det tager al glæden fra at flytte, og jeg håber, at det løser sig.

Ja, den er svær, når naboerne er så kontrære. :frowning:

Rent retsmæssigt har du loven på din side. Du har selvfølgelig lov til at bygge kattegård på grunden, hvis du har fået tilladelse af boligforeningen, og dine naboer har ingen ret til at aflive eller få deres hunde til at aflive dine katte, hvis de ved et uheld kommer ind til dem. Jeg ved ikke, om den nye hundelov også gælder således, at hvis en hund skambider en (registreret) kat, så er der konsekvenser for den eller ejeren - i den gamle lovtekst stod der, at skambidning kun henfører til bid på andre hunde eller mennesker, men i den nye tekst er der i stedet en specifikation af, hvor dybt/omfattende såret skal være for at betegnes et skambid. Jeg mener bestemt, at (ejeren til) en hund, som bider f.eks. husdyr, kan straffes, men jeg ved ikke, om dette også gælder (registrerede) katte.

Jeg har ikke selv stået i en lignende situation, så jeg ved faktisk ikke, hvordan man mest pædagogisk takler problemet - evt. snakke med kæresten/konen i stedet for? Invitere naboerne hjem til dig, hvor du bor nu, så de kan møde dine katte og opleve, at der ikke lugter grimt? :?

Pu ha :frowning:

Der gad jeg simpelthen ikke flytte hen.
Dumme naboer er en pest… hvis der er den mindste risiko for kattene slipper ud, hvad sker der så?

Jeg ved ikke om man kan straffe nabo(s hund) der skambider kat, der kommer ind i deres have… Det er jo ikke sikkert naboen har pudset hunden på katten, men er hunden katte-hader, så kan det ske, hvor ubehageligt det end er.
Jeg så på FB igår at der var en der fremlyste en død kat, hun var ked af det, men katten var kommet ind i deres have og hunden havde knækket nakken på den inden hun kunne nå at gribe ind :ked:

Jeg kan godt forstå du gerne vil ned til jorden, mon der er andre muligheder end det sted du har kig på nu ?
Håber du finder en god løsning

Jeg ville også finde en anden lejlighed, for de naboer bliver ikke til at leve med! :thumbdown:

Katte gården bliver lavet med plankeværk, dels for at undgå at hunde og katte stresser hinanden, og dels fordi der er en del gående trafik uden for haven, og jeg vil gerne have mit privatliv. Jeg har fået lov til at lukke helt af også i toppen, så jeg regner bestemt ikke med at have undslupne katte.
Jeg kender naboerne fra år tilbage, hun er en ex til en af mine ex’er (vi har et lidt anstrengt forhold til hinanden i forvejen:ups:), og allergisk overfor katte så de kommer næppe på besøg.
Lugtgener er jeg ikke nervøs for som sådan, da kattene selvfølgelig får bakker i begge haver, jeg gider nemlig ikke “kattegaver” i ungernes sandkasse eller blomsterbedene hvis jeg kan gøre noget for at undgå det, men vi har en del fritgående katte og vildkatte i området, så der kunne man risikere at der kan komme noget strinten, men det kan jeg jo ikke rigtigt gøre noget ved.

Jeg tænker lidt at hvis nogen ender med at blive en gene bliver det jo nok hundene hvis de begynder og stå og gø konstant, og det er vel ikke mit problem andet end at det er død trælst at høre på. Igen jeg vil gerne gøre hvad jeg kan for at undgå problemer igennem hegnet. For alle skyld.

[QUOTE=Soes;1244065]Katte gården bliver lavet med plankeværk, dels for at undgå at hunde og katte stresser hinanden, og dels fordi der er en del gående trafik uden for haven, og jeg vil gerne have mit privatliv. Jeg har fået lov til at lukke helt af også i toppen, så jeg regner bestemt ikke med at have undslupne katte.
Jeg kender naboerne fra år tilbage, hun er en ex til en af mine ex’er (vi har et lidt anstrengt forhold til hinanden i forvejen:ups:), og allergisk overfor katte så de kommer næppe på besøg.
Lugtgener er jeg ikke nervøs for som sådan, da kattene selvfølgelig får bakker i begge haver, jeg gider nemlig ikke “kattegaver” i ungernes sandkasse eller blomsterbedene hvis jeg kan gøre noget for at undgå det, men vi har en del fritgående katte og vildkatte i området, så der kunne man risikere at der kan komme noget strinten, men det kan jeg jo ikke rigtigt gøre noget ved.

Jeg tænker lidt at hvis nogen ender med at blive en gene bliver det jo nok hundene hvis de begynder og stå og gø konstant, og det er vel ikke mit problem andet end at det er død trælst at høre på. Igen jeg vil gerne gøre hvad jeg kan for at undgå problemer igennem hegnet. For alle skyld.[/QUOTE]

Hvis hundene gør konstant, så kan du klage over dem til boligforeningen og i sidste ende til politiet. :uh:

Hvis du vælger at flytte, så lyder det smart med træhegnet! Utroligt folk med dyr kan være sådan nogle spader ift andres dyr :thumbdown: Men det kan jo være, at det er fordi de løsgående katte er meget generende og så tror de, at dine bliver det samme… Nævnte du hegnet for dem? :slight_smile:

Ja gjorde det meget klart at mine katte ikke ville lande i deres have eller lejlighed, han begyndte så med noget omkring at man ikke måtte lave hundegård, så jeg nok heller ikke måtte hegne haven ind, jeg har på skrift fra boligforeningen at jeg godt må. Grunden til vi ikke må lave hundegårde er fordi der har været flere tilfælde med hunde der har stået og gøet i døgndrift i havene. er bare lidt ked af at naboskabet skal starte på denne måde.

Overboen er heldigvis til at snakke med, og hun er med på at vi samarbejder omkring at få lært hendes hunde at misserne skal være der. Og de hunde er til fals for de rigtige guffer så det kan jo nok klares med en regn af godbidder hver gang de kommer forbi haven :slight_smile:

[QUOTE=danpia;1244062]Pu ha :frowning:

Dumme naboer er en pest… hvis der er den mindste risiko for kattene slipper ud, hvad sker der så?

Jeg ved ikke om man kan straffe nabo(s hund) der skambider kat, der kommer ind i deres have… Det er jo ikke sikkert naboen har pudset hunden på katten, men er hunden katte-hader, så kan det ske, hvor ubehageligt det end er.
Jeg så på FB igår at der var en der fremlyste en død kat, hun var ked af det, men katten var kommet ind i deres have og hunden havde knækket nakken på den inden hun kunne nå at gribe ind :ked:

Jeg kan godt forstå du gerne vil ned til jorden, mon der er andre muligheder end det sted du har kig på nu ?
Håber du finder en god løsning[/QUOTE]

Jeg kunne godt finde noget andet, det kan så tage år pga ventelisterne, ikke at det er et problem som sådan, børnene er jo stadig små så der går da nogen år før de begynder at plage om at få hvert deres værelse. Lige den lejlighed ligger bare helt rigtig placeret i området, og den er pæn i modsætning til mange af lejlighederne herude der er ved at være godt nedslidte.
Jeg havde (naivt) håbet på at naboerne, var til at snakke med, men man bliver jo klogere, og

Jeg skal vist tage en god lang snak med mit nervesystem, om hvorvidt det kan holde til de problemer der kan opstå hvis alt brænder sammen. Det kan jo være man kan omvende dem når de opdager at kattene hverken lugter, larmer eller kommer på besøg.

Der gad jeg simpelthen ikke flytte hen.[/QUOTE]

Så kort vil jeg også sige det. I det omfang jeg havde et valg, naturligvis. Med en lukket kattegård er der måske ikke så meget grund til at være bekymret for kattenes sikkerhed, men mennesker, der reagerer, som du har beskrevet, ville jeg holde på lang afstand. Hvis jeg havde muligheden.

Men det er jo altid svært, hvis det på alle mulige andre måder er et godt tilbud, og man ikke ved, om man får et lige så godt tilbud igen.

jeg ville godtnok osse have mine tanker omkring sådan en flytning og er desværre ret overbevist om at jeg ikke ville vælge det, fordi når naboerne allerede er i brokkemode går det som regel kun en vej og det er den forkerte, dvs det blir kun værre. og lur mig om ikke de naboer vil bruge enhver chance for at kunne tryne dig.

Altså Det er jo åbenbart lovligt, at have kæledyr i bebyggelsen, så den slags trusler ville jeg aldrig finde mig i, !!! Jeg ville henvende mig til bestyrelsen, og fortælle hvordan du er blevet mødt, af dine hunde-ejer-naboer , for det er jo ikke rimeligt, at, du skal frygte for dine katte p.g.a, . at dine naboer ikke har styr på deres hunde !

Cats og Conni

[QUOTE=conninissen;1244194]Altså Det er jo åbenbart lovligt, at have kæledyr i bebyggelsen, så den slags trusler ville jeg aldrig finde mig i, !!! Jeg ville henvende mig til bestyrelsen, og fortælle hvordan du er blevet mødt, af dine hunde-ejer-naboer , for det er jo ikke rimeligt, at, du skal frygte for dine katte p.g.a, . at dine naboer ikke har styr på deres hunde !
[/QUOTE]

Jeg synes, at der er stor forskel på at skulle forsvare sig mod trusler, der dukker op udefra. Selvfølgelig skal man det!

Men Soes’ problem er, om hun skal opsøge en situation, der lover en masse konflikter.

Spørgsmålet er, hvor meget det betyder at have normale, venlige naboer, som opfører sig ordentligt? For det får Soes ikke, uanset hvor meget - og hvor berettiget - hun klager.

vh

Andreas

[QUOTE=conninissen;1244194]Altså Det er jo åbenbart lovligt, at have kæledyr i bebyggelsen, så den slags trusler ville jeg aldrig finde mig i, !!! Jeg ville henvende mig til bestyrelsen, og fortælle hvordan du er blevet mødt, af dine hunde-ejer-naboer , for det er jo ikke rimeligt, at, du skal frygte for dine katte p.g.a, . at dine naboer ikke har styr på deres hunde !

Cats og Conni[/QUOTE]

[QUOTE=Andreas;1244201]Jeg synes, at der er stor forskel på at skulle forsvare sig mod trusler, der dukker op udefra. Selvfølgelig skal man det!

Men Soes’ problem er, om hun skal opsøge en situation, der lover en masse konflikter.

Spørgsmålet er, hvor meget det betyder at have normale, venlige naboer, som opfører sig ordentligt? For det får Soes ikke, uanset hvor meget - og hvor berettiget - hun klager.

vh

Andreas[/QUOTE]

Det er jo det der er problematikken, at jeg føler at jeg opsøger potentielle problemer med naboerne, når nu jeg på forhånd ved at de bestemt ikke bryder sig om katte.
Ærligt så jeg meget overrasket over at reaktionen var så voldsom fra naboen, min umiddelbare bekymring var om deres hund var af typen der ville hænge i hegnet og flippe ud hvis den så meget som så et knurhår, men noget tyder på at det ikke er hunden der bliver problemet.

Jeg har ikke det store behov for at være social med naboerne, hyggesnak over hækken er noget jeg godt kan leve uden. Men jeg har heller ikke den store lyst til at bo et sted hvor folk skuler ondt over hækken.
Som flere påpeger så er den slags naboer ikke til at leve med i det lange løb, og planen er at jeg flytter denne ene gang også bliver der ikke flyttet mere før ungerne flyver fra reden, hvilket er om en 17-18 år, så det er ret vigtigt for mig at jeg ender et sted hvor jeg føler mig tilpas.

Jeg må vist bare sige pænt nej tak og finde en anden lejlighed :slight_smile:

:tak:Mange tak for input, det har været en stor hjælp at få set sagen fra andres synspunkt. Godt man kan få et realitets tjek, når ens egen hjerne begynder at slå fra, og man føler at man måske er blevet lidt hysterisk.:ups:

[QUOTE=Soes;1244050]Jeg er pt i gang med at søge om at bytte bolig, lejligheden jeg kan bytte til er en lækker 4 vær med have på begge sider, jeg har snakket med boligforeningen og fået at vide at jeg gerne må bygge kattegård, så det er jo superfedt :wehu:

Downside, jeg har nu snakket med 2 af mine måske kommende naboer, overboen har 3 hunde hvor de 2 af dem ikke går af vejen for at slagte mine katte hvis de får muligheden for det :frowning:
På den ene side bor et par også med hund, snakkede med fyren i dag, og han ved ikke hvordan hunden har det med katte, men kæresten er allergiker og “hvis mine katte kommer ind til dem så knækker han nakken på dem, og skal vi nu til at leve med lugten af kattepis”:ked:

Jeg valgte at tage dialogen med naboerne inden jeg siger ja til boligbyttet, da det sidste jeg ønsker er at ende i en nabo krig, pga problemer med dyrene, jeg er villig til at strække mig meget langt med godbidder og hvad der ellers måtte kræves for at hundene kan lære at acceptere at der altså går katte på den anden side af hegnet.

Jeg har godt nok mine betænkeligheder ved at flytte når situationen er sådan, planen var at der skulle laves katte gård i begge haver, så jeg er sikker på at der ikke smutter en kat ud ved et uheld (små børn og mange døre ud til haverne).
Havde glædet mig sådan til at flytte fra 3 sal og ned til jorden, men nu synes jeg at 3 sal lyder som en meget bedre og sikrere ide for misserne.
Synes godt nok den er svær:([/QUOTE]

Som hundeejer: Der er en lov omkring mit dyr som pålægger mig en MASSE krav omkring min hund fordi jeg har VALGT at eje den og tage ANSVAR for den. Det fremhævede bliver ALDRIG dit ansvar! Aldrig - det er hundeejerens!

Har de set hundeloven? Jeg er dybt rystet som hundeejer over at læse hvordan de tér sig - min umiddelbare tanke er, at dette ikke er ret gode hundeejere, så flyt du hellere et andet sted hen - og smid dem denne hjemmeside før du flytter http://www.hundmedhensyn.dk/

En hund må i øvrigt heller ikke stå og gø gø gø. Det er der også lov imod.

Jeg kender i øvrigt mange folk med hunde, også folk der ikke elsker katte som jeg, men de siger alle over en kam, at de aldrig ønsker, at deres hund skal skade andre dyr. Det er den normale reaktion - de naboer her lyder som der kunne vise sig at være mange andre ting galt hos dem også…

Håber du finder en god løsning[/QUOTE]

Ens hund må sandelig ikke slå andre dyr ihjel - kæledyr eller vilde. Punktum. Loven er meget skrap. Jeg har to veninder, hvor politiet aflivede deres hund fordi de tog får og høns - i tilfældet med hønsene gik de ind til hunden.

Til det fremhævede: DET er en normalreaktion. Som hundeejer er jeg rystet over disse naboer. Jeg synes TS har taget det rette valg

[QUOTE=lenschow;1244853]Som hundeejer: Der er en lov omkring mit dyr som pålægger mig en MASSE krav omkring min hund fordi jeg har VALGT at eje den og tage ANSVAR for den. Det fremhævede bliver ALDRIG dit ansvar! Aldrig - det er hundeejerens!

Har de set hundeloven? Jeg er dybt rystet som hundeejer over at læse hvordan de tér sig - min umiddelbare tanke er, at dette ikke er ret gode hundeejere, så flyt du hellere et andet sted hen - og smid dem denne hjemmeside før du flytter http://www.hundmedhensyn.dk/

En hund må i øvrigt heller ikke stå og gø gø gø. Det er der også lov imod.

Jeg kender i øvrigt mange folk med hunde, også folk der ikke elsker katte som jeg, men de siger alle over en kam, at de aldrig ønsker, at deres hund skal skade andre dyr. Det er den normale reaktion - de naboer her lyder som der kunne vise sig at være mange andre ting galt hos dem også…[/QUOTE]

Det er ganske rigtigt ikke er mit ansvar at lære hundene at kattene også skal være der, ved så også som tidligere hundeejer/træner at det hjælper meget hvis “problemet” hjælper med løsningen, altså for hunden, derfor tilbød jeg at samarbejde :slight_smile: .
Hvis mine katte ved et uheld ender i en hunds have, er der uanset hvad loven siger jo risikoen for at jeg ender med en skambidt eller død kat, hunden gør jo bare hvad hunde gør, den forsvarer sit territorie/ser katten som bytte.

[QUOTE=lenschow;1244855]- i tilfældet med hønsene gik de ind til hunden.

[/QUOTE]

Har du noget dokmentation på det?