Knude/hævelse efter sterilisation af 7 mdrs. killing

Min huskat, Lille Miv på ca. 7 måneder, blev steriliseret i mandags (24. jan.), og har klaret det så fint. Hun var fuld af spilopper 6 timer efter operationen, og såret er helet fint. I dag opdagede jeg, at hun har en knude/hævelse under arret på størrelse med en valnød. Hun er frisk, leger, spiser og har det suverænt godt, men vi er selvfølgelig bekymrede over den pludselige knude.

Hvad består “valnødden af”? Kan det være betændelse? Hun skal til tjek hos dyrlægen d. 7. februar, men det er jo længe at gå og vente, så hvis der var gode råd at hente her, siger jeg og Lille Miv tak :).

Det skal siges, at Lille Miv var så fuld af liv om aftenen efter operationen, at hun i et ubevogtet øjeblik hoppede på bordet og ned igen, og dagen efter var hun alle vegne; oppe, nede, under, over… Kan der være sprunget en tråd indvendigt? Hun er blevet syet i “tre lag” siger mine svigerforældre, som var dem der kørte til dyrlægen med hende.

Det kan være en reaktion pga. stingene, det kan også være infektion. Jeg oplevede det samme med en af mine hunkatte.

Vil råde dig til at kontakte dyrlægen og få noget antibiotika.

Det er arvæv intet at bekymre sig om. :slight_smile:

Der kan sagtens opstå en hævelse efter en sterilisation, som ikke betyder noget som helst - og den kan blive ret stor!
Hold øje med hævelsen, hvis den bliver rød og varm, så er det tegn på infektion, samt selvfølgelig hvis katten er påvirket på nogen måde (sløv, holder op med at æde/drikke mv.).

Altså, jeg vil have sagt det samme som I andre, men den trådløse forbindelse forsvandt da jeg skulle sende…

Det samme skete med Cinnamon, da hun blev steriliseret. Det så fint ud i de første fire dage, og så havde hun også pludselig en stor, blød bule ved arret. Det påvirkede hende dog slet ikke. Hun legede og spiste etc. som sædvanlig.

Jeg var hos dyrlægen med hende, og det var ikke en infektion, men en væskeansamling, så han drænede den og sendte hende hjem igen. Dagen efter var det galt igen, og så endte det med, hun måtte opereres på ny (uden beregning). De mente netop, at det havde noget at gøre med, at hun var meget aktiv, så der var opstået en lille læk et sted.

Det er jo ikke sikkert, det er det samme. Det kan naturligvis også være en infektion. Så jeg vil i hvert fald anbefale, at du kontakter dyrlægen i morgen,.

Sidder det længst nede ved bagbenene?

Det har jeg set et par gange og der var det bare væske. Betød ikke noget.

jeg hopper lige med på erfaringerne. det samme skete med mille da hun blev steriliseret, og det var betændelse. så i må da vist hellere en tur til dyrlægen i morgen - om ikke andet end for at blive beroliget

Det er meget normalt, at katte reagerer på de indvendige sting, så de ligesom får en knude, hvor de er syet.
Hvordan er den at føle på? Hård/blød? Varm? Rød?

Som regel er man ikke i tvivl, hvis der er infektion, synes jeg.

Det kan være alt lige fra ingenting til noget skidt.
Jeg tror ikke man skal komme med en vurdering før man har set det.
MEN…er bulen varm og rødlig så kan det være en infektion. Er den hård og korpsvarm som resten af katten så er det antagelig blot korppen der reagerer på dèt der er sket (indgrebet)’
Jeg ville tage kattens temperatur, hvis hun var min

Tusind tak for alle jeres gode svar.

Knuden er en smule hård, og den er ikke rød eller varm. Efter hvad jeg kan læse ud fra jeres svar, så lyder det som om hun reagerer på selve indgrebet. Jeg synes ikke selv det hverken ligner eller føles som en infektion.

Lige nu leger hun med sin bedste ven, Oliver, så jeg krydser fingre for at alt er ok. Jeg tjekker hende selvføgelig i morgen, og hvis noget ser unormalt ud, tager vi kontakt til dyrlægen.
Her er hun til højre ved siden af Oliver. Billedet er taget i går.

Jeg ville få hende tjekket for en sikkerheds skyld, det er sikkert ingenting,men da vi fik neutraliseret vores hunkat, fik hun brok under arret, det startede med en hævelse og voksede iløbet af natten og blev lilla, så hun røg akut til operation en søndag eftermiddag, og vi fik afvide at der var et spørgsmål om timer… :frowning:

Tak for gode råd, også om evt. brok. Lille Miv ser nu ud til at være helt frisk. Knuden er samme størrelse som i går, måske lidt mindre, men den føles “rigtig” og hun er stadig fuld af krudt. Hun har været ude hele natten, og sovet indendøre ind til nu vi er kommet hjem fra arbejde, så jeg tror (håber) at det blot er arvæv.

Blot en afslutning på denne her: Miv var til dyrlægetjek 7. februar, og de bekræftede at det var arvæv, den lille bule bestod af. Bulen er stort set væk nu, og Miv er frisk og fræk :D.

Dejligt med en god afslutning :slight_smile:

Tak for afslutningen:)
Min hunkat blev nemlig også steriliseret i mandags og har en blød, hudfarvet bule ved syningen. Jeg har været bekymret for den, selv om dyrlægen både sagde + gav mig en folder om, at det er helt normalt, og man kun skal være bekymret hvis det væsker eller er rødt og hævet. - men altså lidt hønemor er man jo når det drejer sig om ens dyr :wink:
Så det er rigtigt rart at høre at du har haft samme bekymring, uden at der dog har været noget at være urolig for, tror jeg sover bedre i nat nu :slight_smile: