Knuder i pelsen

Troede ellers at børstning engang om ugen var nok og at jeg var grundig nok. Men her på det sidste er knuder og store samlinger af pelstotter eksploderet. Hermie har fået en masse små knuder oppe mellem forbenene. Der er ret mange, og synes lige meget hvor mange gange jeg kører børsten igennem, at der sker intet?.. Skal jeg få hende nedklippet eller skal jeg bare blive ved? (vi ligger lige pt på grænsen mellem venner og fjender><)
Og hvis hun skal nedklippes hvor får man det gjort, dyrlægen?..

Skal alligevel have en ny tid hos dr. dyr da hendes mund stadig er betændt(tror faktisk det er blevet værrer). Og pillerne ikke virker.

Du skal bruge en stålkam i stedet for en børste. Børster kommer slet ikke i bund, det gør en kam.

Sådan en her fås i Maxizoo til 40,- kr.

[quote=DK Thomani;504322]Sådan en her fås i Maxizoo til 40,- kr.

[/quote]

Det er sådan en jeg bruger, fik den med fra opdrætter.

Forresten skider hun i protest?.. Hun har lige lagt en lort på mit gulv :frowning:
Øv altså.

Det er ikke til at vide når du skriver:

jeg bruger også sådan en stålkam…hvis hun alligevel skal i narkose kan hun blive trimmet ned samtidig…jeg trimmer selv…

Nej min fejl :):sorry:

Trimmer selv, noget jeg også kan gøre eller kræver det øvelse?
Hun skal ikke i nakose. men bare have et nyt tjekup af hendes tænder.

hvis først der er opstået en rigtig ‘knude’ er det en god ide forsigtigt at klippe den væk med det samme - de kan normalt ikke børstes væk og en kam vil gøre endnu ondt og heller ikke få den væk sådan lige

man kan få sådan en ‘snitter’ ting - der kan bruges hvis man gerne vil beholde pels ensartet over det hele…men at klippe duller/knude væk er nemmest og hurtigst

men man skal vide hvad man gør ! at klippe knuder væk skal gøres meget forsigtigt…og helst med lille saks der ikke er spids i enderne.

start altid med at klippe ‘toppen’ af knude - så man med en 3-4 klip langsomt bevæger sig ind mod huden. det forudsætter også at misser vil ligge stille…at gøre det når missen sover og samtidig med kæl og nus er en god ide…

er der mange knuder og skal du alligevel til dyrlægen ville jeg bede om at de trimmer dem væk. det kan I sikkert gøre i konsultationen med deres gode klipper

men i fremtiden sørg for at pels knuder fjernes med det samme - for ellers tager det lige pludselig overhånd…og de sætter sig også rigtig tæt på huden…lidt forebyggende kan også gøres ved at trimme pelsen kortere på maven/ved ben

men igen - ved al klip vær meget forsigtig så der ikke klippes i huden, tag god tid og gør det under rolige forhold

invester evt i trimmer…

Måske skal du bare have en anden type kam :?
Den, Annie viser, anbefales ganske rigtigt af de proffe.

Men jeg har aldrig kunnet håndtere den, den ligger ikke godt i hånden på mig.

Gå på kig i Maxizoo eller på udstillinger - der findes et utal af kamme.
Jeg har adskillige (også et par fejlkøb), men først fornylig fandt jeg (en perserkyndig veninde rådede) den helt rigtige kam til Leise:
Tætsiddende tænder, gummihåndtag, og ikke en rullekam (de kan genere langhårskatte, fordi pelsen kan vikle sig om rulle-delen).

Og køb dig ved samme lejlighed en såkaldt filere-saks. Det er en slags saks og kam i eet, den er genial til at klippe en knude op udefra, lidt ad gangen, så knuden opløses. Halvt inde i knuden kan du som regel med lidt fingersnilde og omhu pille resten af den op med fingrene og forsigtigt rede den oppillede knude ud.

Men fremfor alt, ikke hive! Hold evt. knuden fast inde ved huden med den anden hånd, knuden niver nok i sig selv :S

jeg fik min gamle perser klippet i narkose 1 gang, og så investerede jeg selv i en trimmer… det er ikke altid lige kønt, men jeg synes også det er synd at katten skal gå med knuder i pelsen. dem jeg har trimmet har taget det pænt hver gang.

Tror bare når jeg alligevel skal til dr. dyr og have hendes mund tjekket , at jeg lgie får hende klippet også. De er ikke store knuderne. Men der er en del nede under den øverste del af pelsen. Og vil ikke toturere hende mere.
Ringer lige og får en tid med det samme :slight_smile:

Har fået en tid til i næste uge :slight_smile:
Også får hun renset tænder samtidig. :slight_smile:

jeg er så glad for kamme med ‘rulle tænder’ :slight_smile:

bruger primært denne til ryg/sider/kraven (også lidt mave/under forben)

(den er stor - så det er til 4 kg + katte - tror ikke det vil være god til små katte, den er også fra hunde afdelingen i zooplus…)

bruger så mason pearson børste til maven/kinder/hoved

og ligeledes kam med faste tænder til mave/krave/bagben/hage

der er en 3 ting du kan prøve…

en helt alm sy-opsprætter… den kan du liste ind under dullen, hold igen så du ikke hiver hende i huden og voila - så er dullen delt i to… gentag til du kan frisere dullen helt væk

det er lidt mindre farligt end at komme til at klippe i katten… du kan sagtens bruge en saks - de kræver blot at katten virkelig ligger stille

jeg bruger begge dele, for jeg har 2 der er frygtelige til at danne duller HELT inde ved huden og i store mængder… men den der lille opsprææter er din ven…

Hermie danner sjældent knuder. Men har bare ikke kommet grundig nok til vers. da vi altid bliver uvenner. Så hellere lade hende blive uvenner med dr.dyr :slight_smile: Også får hun kigget på hendes tænder samtidig :slight_smile:

Da jeg havde langhårskatte og de fik knuder brugte jeg en lille spids broderesaks til at klippe knuderne væk med. Først tog jeg fat om knuden og fandt ud af hvor huden var… satte fingrene over huden og klippede hårene af over fingrene… så bliver der et korthåret stykke med filter tilbage. Her brugte jeg så forsigtigt spidsen af saksen til at “sprætte” knuden op og forsigtigt stak jeg en lille tættekam ind helt nede ved huden og klippede håret væk over kammen hvis det da ikke var til lige at redde det filtrede pels ud efter opsprætningen. På den måde fik jeg dem væk uden at klippe katten i huden.

Det er denne type kam jeg brugte http://loppetjansen.dk/search/mini-kam-m-plasthaandtag-4915.html?q=kam&page=4

Nu hvor der er sne og misserne bliver våde, så er jeg nød til at børste/rede dem flere gange om ugen, for ellers kommer der også knuder i pelsen ;O)
Jeg bruger først en børste og derefter reder jeg også med en kam, der hvor pelsen totter :slight_smile:
Håber du får bugt med dem, for det vil da være synd, hvis hun skal nedklippes :frowning:

Jeg trimmede selv Diego på 3/4 af hans krop, dengang der var det med blærebetændelsen. Lånte en god trimmer af Birthe og det var intet problem med det :slight_smile:
Knap så pænt dog, men meget effektivt -høhø

Min investering i en trimmer har absolut været pengene værd :slight_smile:

Jeg udstiller ikke og opdager jeg en hårbolle i pelsen som jeg ikke må rede ud eller forsøge at filter fra hinanden, ja så får den med trimmeren. Missen er happy og ligeså er jeg :slight_smile:

Hvor kan man købe sådane n trimmer?:slight_smile: