Køb dansk?

Hvis intet andet er kontraktmæssigt aftalt, så fører man altid sag i sagsøgtes land/område.

Det gælder så ikke for sager i Danmark, at man absolut skal anlægge den ved sagsøgtes hjemting, så det er jeg ikke helt sikker på, du har 100% ret i skulle gælde for internationale sager :slight_smile:

Sådan er det i hvert fald normalt. Og de sager, jeg har været til (som gæst, hihi), har også foregået på den måde. Mht. det internationale, så mener jeg helt sikkert, at vores jura har henvist til den grundregel - og netop derfor er det så vildt besværligt at gå ud over grænserne, fordi man som oftest ikke kender lovgivningen i de andre lande særligt godt. Hvad skulle man dog få ud af at sagsøge en i udlandet herhjemme? :høhø:

Der er meget, der ikke er “normalt” inden for jura :slight_smile: Jeg har oplevet mange sager gennem årene, der ikke er anlagt ved sagsøgtes hjemting.

At sagen blev afgjort efter dansk ret :smiley:

For at komme tilbage til det oprindelige spm - som jeg vælger at tolke til at være et spm om at vælge at købe kat med FDstamtavle eller fra et CFA/TICAregistreret danskopdræt :slight_smile:

For fem år siden ville man ikke have kunne få mig til at købe en TICA/CFAregisteret danskopdrættet kat - hvis vel at mærke det gjaldt køb af en af de i FIFe anerkendte racer! Jeg ville have været meget mistænksom overfor opdrætters motvier for at opdrætte/registrere indenfor en forening, som ikke havde nogen former for dansk tilknytning! Jeg ville ikek have kunne se en reel begrundelse udover måske netop en formodning om at ikke alt var helt fint i kanten…

Idag har jeg en TICAregistreret kat rendende rundt herhjemme (og det er kun sort uheld, at jeg ikke har to). Katten(e) er købt velvidende at den er TICAregistreret og uden betænkeligheder over det!
De er begge købt hos opdrættere som har valgt at registrere indenfor TICA, fordi de mener at denne organisation byder dem nogle bedre vilkår mht deres race.
Idag findes der en dansk TICAklub - Viking Cats… dvs at jeg som køber kan få orientering og hjælp fra i første omgang danskere… Og ikke mindst - jeg kan se en grund til at være medlem af en ellers i den brede opfattelse amerikansk klub.
Den lille danske klub afholder udstillinger og knokler for at udbrede kendskabet til TICA som organisation…
Det samme gør sig delvist gældende mht CFA - der er en dansk klub under opbygning… og det vil derfor være naturligt at opdrættere vælger at CFAregistrere, hvis de mener at dette forbund kan give dem det, de søger indenfor deres race (medlemsindflydelse, standard, osv osv).

For både FIFe som CFA og TICA gælder at adgangen til at klage kan være både lang og besværlig!
Felis Danica arbejder med en sagsbehandlingstid på ca ½ år for de mindst komplicerede sager, så vidt jeg husker… og jeg kan forstå at det er nogenlunde samme tidsrum indenfor de to andre forbund.

For mig som kælekattekøber er det altså ikek længere afgørende i hvilket forbund, der registreres… Det væsentlige er som det hele tiden er…
Kan jeg lide opdrætter? Har vi holdninger til fælles? Kan jeg lide opdrætters katte (type)? Virker kattene sunde fysisk og psykisk? Har man den killing/kat som jeg er ude efter? Er der rådgivning eller skal vi kalde det hjælp og vejledning?
Og mange andre parametre, som jeg altså finder langt mere væsentlige end hvilket forbund opdrætter har valgt at registrere i… i hvert fald så længe der er tale om et af de helt store internationale forbund… FIFe, TICA, CFA, GCCF g andre frbund der er med i bla WCC…

Jeg har forsikringen her og den vil også kunne følge eventuelle købere senere. Jeg er helt enig i, at vi som opdrætter bør foreslå købere at vi tegner den, for så er misling dækket før salg

Jeg har også haft mulighed for at få lignende forsikringer med på katte, som jeg har kigget på i udlandet - samt fik det med på den kat vi købte i Skotland, som var registreret i den engelske organisation dengang og nu står i TICA og dyrekassen DK

Forhåbentlig skal folk ikke ud og klage over os, men hvis de skal, så skal det være til TICA, og så vil jeg henvise til Viking Cats for hjælp - på dansk - og selv tilbyde at oversætte for folk.
Som opdrætter ville jeg ønske en god afslutning også - ganske som køber. Der er ingen der ønsker at sælge syge dyr, og når det sker, så handler det om at håndtere sagen bedst mulig for køber og sælger så vi kan komme videre på bedst mulig vis.

[quote=Chicabee;352545]Hvis alle opfordrer vores købere til at tegne en forsikring på deres katte, kan der nu spares mange håbløse diskussioner. Ikke at opdrætterne skal fritages ansvar, men jeg mener nu stadig at de 800-1000 kr årligt til en forsikring kunne vise sig at være givet rigtig godt ud for alle parter.

Det er ihvertfald noget vi opfordrer vores killingekøbere til at købe.[/quote]

Det gør jeg også. Det står faktisk i kontrakten.

Teresa

Så vidt jeg har forstået handler denne tråd ikke om forsikring af katte, men om det at købe dansk kontra udenlandsk.

Altså om man er bedre stillet hvis uheldet er ude når man har købt kat hos en opdrætter der fx kun er registreret i CFA eller om hele klageproceduren er lettere når det drejer sig om fx Felis Danica:)

Ps. jeg prøver ikke at lege admin, men synes bare det er synd for trådstarter hvis den også ryger af sporet.

Det kan du bare ikke bruge til noget, for ingen kan eller vil håndhæve det. Derfor gøres det heller ikke, for det ville da være voldsomt spild af penge.

Men slut på det, hvis det er OT.

I mine indtil videre 12 år i advokatbranchen har jeg nu set det ske i adskillige sager, så vi bliver vist aldrig enige om dette punkt.

[quote=Roses mor;352632]Så vidt jeg har forstået handler denne tråd ikke om forsikring af katte, men om det at købe dansk kontra udenlandsk.

Altså om man er bedre stillet hvis uheldet er ude når man har købt kat hos en opdrætter der fx kun er registreret i CFA eller om hele klageproceduren er lettere når det drejer sig om fx Felis Danica:)

Ps. jeg prøver ikke at lege admin, men synes bare det er synd for trådstarter hvis den også ryger af sporet.[/quote]

Denne tråd har en helt normal udvikling i forhold til, hvordan tråde herinde normalt udvikler sig i flere retninger - at tale om forsikringer i denne tråd er et eksempel på dette

MVH Tossen

Det passer altså ikke at man ikke kan klage gennem forbrugerklagenævnet - det er korrekt at det står sådan på deres hjemmeside, men jeg har spurgt dem ad, og du kan godt klage over køb af kat fra en opdrætter. Hvis opdrætteren har en hjemmeside, og har solgt killinger før, så bliver de sidestillet med erhvervsdrivende i forbrugerklagenævnet.

[quote=Roses mor;352632]Så vidt jeg har forstået handler denne tråd ikke om forsikring af katte, men om det at købe dansk kontra udenlandsk.

Altså om man er bedre stillet hvis uheldet er ude når man har købt kat hos en opdrætter der fx kun er registreret i CFA eller om hele klageproceduren er lettere når det drejer sig om fx Felis Danica:)

Ps. jeg prøver ikke at lege admin, men synes bare det er synd for trådstarter hvis den også ryger af sporet.[/quote]

Det er da ganske relevant…hvis alle forsikrede deres katte ved købsdato, var der mange klagesager i både ind og udland der blev sparet.

man må da alt andet lige været bedre stillet i en klagesag hvis sælger er under dansk organisation.
er salget foregået i dk er det dansk købelov der gælder og skal der klages til en org i fx usa bliver det da bøvlet, de kan da ikke sætte sig ind i dansk købelov.

hvis sælger bor i udlandet må det jo så blive den internationale købelov der er gældende, så vidt jeg kan gennemskue ud fra det erhvervsret jeg har læst.

nu har jeg da så også lært endnu en ting der skal tages højde for når der skal købes kat næste gang (om mange mange år).
hvor var det faktisk nemt før man blev klogere, der var det eneste man skulle tænke på “nej hvor er den yndig…, den må jeg eje.”

[quote=Bodil;352689]man må da alt andet lige været bedre stillet i en klagesag hvis sælger er under dansk organisation.
er salget foregået i dk er det dansk købelov der gælder og skal der klages til en org i fx usa bliver det da bøvlet, de kan da ikke sætte sig ind i dansk købelov.[/quote]

Uanset hvor sælger registrerer sine killinger, er det dansk købelov, der er gældende, hvis sælger bor i Danmark!
Man klager så ikke til organisationen, men laver et civilt søgsmål.

[quote=Bodil;352689]man må da alt andet lige været bedre stillet i en klagesag hvis sælger er under dansk organisation.
er salget foregået i dk er det dansk købelov der gælder og skal der klages til en org i fx usa bliver det da bøvlet, de kan da ikke sætte sig ind i dansk købelov.[/quote]

Nej… men de kender formentlig deres egne love og regler… dvs de betingelser, hvorunder salg af killinger/katte fra opdrætter skal foregå i følge klubbens regelsæt…
Og da der nok ikke lige findes nogen klub (det være sig dansk eller udenlandsk) der siger Sælg endeligt indavlet, sygeligt skravl, vi skal som klub nok stå bag dig - så er man som køber ganske godt sikret…
Skulle det endelig vise sig at der var basis for klage, så gælder dansk købelov fuldt ud lige så meget for disse katte, som for alt andet køb…

hvis sælger bor i udlandet må det jo så blive den internationale købelov der er gældende, så vidt jeg kan gennemskue ud fra det erhvervsret jeg har læst.

igen - det må jo også gælde, hvilke regler der er i den pågældende registrerende klub…

nu har jeg da så også lært endnu en ting der skal tages højde for når der skal købes kat næste gang (om mange mange år).

Jeg ser virkelig ikke problemet! Uanset hvilket forbund katten er registreret i er jeg sikret gennem dansk købelov…

hvor var det faktisk nemt før man blev klogere, der var det eneste man skulle tænke på “nej hvor er den yndig…, den må jeg eje.”

Nu kalder jeg sjældent de racer, jeg kan lide, for Yndige :wink: (skovser eller coonskrumler på ca 6 kilo er ikke yndige!!!), men jeg tænker faktisk stadig sådan - nu har jeg bare hovedet lidt mere med i handlen…

Jeg har to katte i FD og en i CFA. Jeg har på intet tidspunkt set det som et problem også fordi at da katten blev min, ja så var det min og havde intet med opdrætter at gøre.

Det er selvfølgelig en naiv tankegang, jeg tænkte da aldrig på at hun kunne blive syg og da hun blev neutraliseret og dyrlægen fandt en cyste på æggestokken gik mine tanker heller ikke til at det evt var arveligt. Faktisk informerede jeg hende ikke. :slight_smile:

[quote=Bodil;352689]nu har jeg da så også lært endnu en ting der skal tages højde for når der skal købes kat næste gang (om mange mange år).
hvor var det faktisk nemt før man blev klogere, der var det eneste man skulle tænke på “nej hvor er den yndig…, den må jeg eje.”[/quote]

Den første ting man skal tage højde for er at se sig for.

Der er ingen mig bekendt der bevidst sælger syge katte. At det opleves sådan skyldes i mange tilfælde den stress man ved flytningen udsætter dyret for. Der ville ofte intet været sket var den blevet i sit miljø - hvor den kender “hvad huset byder på” - den kender ikke det det nye hus byder på …

Vi bevæger os bestemt rundt i et felt hvor vi kunne have glæde af at høre hvad en jurist har af kommentar til vores gøren og laden og kontrakter.

Hvilken lov gælder dansk eller? hvilket forbund har den bedste klagemulighed? Skal vi finde ud af det må den samme sag have været igennem maskineriet.

Man kan da ikke bare sige så mange har klaget, så mange har fået medhold i klagen. Tica 3, Fife 12, andre 20 ergo er de andre bedst er være medlem af. Klager skal vel kun have medhold hvis klagen er velbegrundet.

Mener vi her har fat i noget som vi kunne have stor glæde af at vores klubber tog fat i.

Samhandlen med udlandet er ret stor og vi vil jo gerne kunne købe og sælge med samme sikkerhed udenlands som indenlands. Gælder vores kontrakter i andre lande på samme måde som i Danmark eller bliver de taget mere alvorlige og hvilke rettigheder har vi i det hele taget i et andet land når vi snakker overholdelse af kontrakter.