Kobberbyryllup og vin?

Kære vin-kender

Da Lars og jeg holder kobberbryllup d 1 Aug , står vi og har et problem med vinen til maden …
Vi skal spise gris og okse på grill med alle mulige salater til… Men vores store problem er hvad hvid og rød vin skal vi købe. Ingen af har forstand på vin og jeg er takmenlig med Asti fra Aldi den søde boblevand , den vin har vi også indkøbt men da det jo ikke er alle der har den trang så beder jeg jer hermed om hjælp til hvad vin vi skal købe… max 50 kr flasken
Så vin- kender kom med jeres bud og er der realistisk med 50 kr pr flaske og få en god vin ???
På forhånd tak:ok:

jeg er ikke den store vin-kender, men ka da godt lide et godt glas rødvin nu og da. jeg er så meget glad for medoc vine, det er dejligt velsmagende og gode vine som ka bruges til rigtig mange ting de fås fra ca 40 kr fl og opefter.

et godt sted at kigge efter gode billige vine er sjovt nok i netto, de har tit ret gode vine på tilbud til 30-40 kr flasken.

men mon ikke osse der er nogle herinde der har meget mere styr på det med rødvin end jeg har

Hej Britt,

Jeg anbefaler Shiraz til gris. Til prisen er “Drostdy Hoff” vin meget god - MEGET GOD. Den findes altid på tilbud hos Bilka og Netto, nogle gang til 25-30 kr per flaske. Nu kan man også finde deres Rose.

Palo Alto, fra Chile, er også god - man kan finde det hos Super Brugen til 200 kr/6 flasker nogle gange. Det er jo lidt stærker en Drostdy Hoff - jeg tror de fleste folk vil kunne lide Drostdy Hoff bedre.

I Rema 1000 har de nogen Santa Rita både som rød og hvid, dem brugte vi til vores kobberbryllup og de er gode :slight_smile: (den røde er den med bordaux farvet top, den findes vist i 3 varianeter men den med bordeaux synes vi er bedst)
Og de fleste butikker er flinke til at man kan lave en retur ordning med dem, så man kan komme retur med det man ikke tager hul på :slight_smile:

[quote=paulathecatlady;226756]Hej Britt,

Jeg anbefaler Shiraz til gris. Til prisen er “Drostdy Hoff” vin meget god - MEGET GOD. .[/quote]

Det er en rigtig god vin til prisen. Ofte fås den i Netto billiger end i Bilka.

Af hvidvine ville jeg vælge en Chardonnay som er ganske god og som de fleste kan lide. :slight_smile:

Jeg har ikke forstand på hvad der er godt til kødet, men jeg kender en god og MEGET billig hvidvin. Den hedder pesporter (staves?) og kan købes i Netto til 17 kr. Den er rigtig god for den er rimelig sød og ikke tør. Den smager lidt af Asti så bare uden bobler.

Når vi køber rødvin, så er det enten fra Chile eller sydafrika. Dem har jeg bedst erfaring med.

Desuden er jeg obs på vol% i vinen. Jo højere den er, jo merre rund er den. Derfor køber jeg aldrig vin med 12% vol, men vin der er omkring 13,5 eller 14%

Lige et lille tip :ok:

Og forresten - stort tillykke med det kommende kobberbryllup :flag:

Laina - Det er Piesporter Michelsberg du tænker på - og Netto fører dem IKKE længere :frowning: har de ikke gjort i et stykke tid…
Det er en meget sød hvidvin… (den sødeste jeg overhovedet kender til) Lige noget til dem der også godt kan lide Asti :wink:

Af rødvin ville jeg gå efter en Trivento Reserva, den smager altså supergodt til prisen (normalpris ca. 70 pr. flaske, ofte på tilbud i Føtex/Bilka til ca. 200 for 6 flasker):

Af hvidvin ville jeg også vælge en chardonnay, de er som regel alle lækre :slight_smile:

Det var da noget af det mest afskyelige, du overhovedet kan foreslå!!! -what
Ingen hvidvinsdrikker med respekt for sig selv vil hælde den slags i halsen… føj!

-LOL

Chardonnayvine vil kunne bruges… alsace riesling også…
De har desuden den fordel at de smager godt :slight_smile:

Ann K - Næh, men det vil en Asti-drikker måske gerne -engel

Der er pokkers til forskel på en sød boblevin og så det der ækle sukkervandsstads de hælder i Piesporter-flaskerne!
(Jeg foretrækker dog en iskold hvid Frascati fremfor Asti… )

Men køb det da endelig… og vær forberedt på selv at skulle drikke det i tiden efter kobberbrylluppet :stuck_out_tongue:
Piesporter er vin til mennesker, der ikke kan lide vin… og en forbrydelse i min verden! :smiley: jeg ville ikke engang bruge det som en del af en hvidvinsbowle…
Og drikke stadset… nope!!! Der findes vel postevand i hanen? :wink: Min hovedpine (der altid opstår ganske pludseligt ved servering af søde hvidvine) har bedst af at jeg kun drikker vand…

Bruger taktikken hvert år, når vi er hos svigerfamilien… der ikke har nogen anelse om, hvad vin egentlig er for et produkt - men konsekvent bare køber det billigste :thumbdown: Tænk at man kan komme fra en kæmpe 50 års fødselsdag - helt og aldeles ædru :klapper:

Alternativt, kør ned og fyld bilen i Tyskland :slight_smile:

De har ofte smagsprøver på tilbudsvine :thumbup:

En rigtig god hvidvin er i mine øjne en Pouilly-Fuissé, Pulley-Fume, Chablis eller en Bourgogne Alligote.

Af rødvin drikker jeg helst en Gevery Chambertin, det er faktisk min ynglings rødvin :slight_smile: men mindre kan selvfølgelig også gøre det :høhø:

Ann K - Helt enig… Har i mange år drukket piesporter når det skulle være og ikke kunnet lide vin :wink: sammenhæng, ja mon ikke…
er dog blevet bedre til det efterhånden… Men nej, en piesporter var nok heller ikke noget jeg ville servere til en stor fest - dog ville jeg måske gerne bruge den til madlavning :wink: (synes sølvpapirsindpakket bagt laks er godt med sådan et skvæt)

Mht hovedpine - pyh, det får jeg af røg! Men kan drikke og blande hvad som helst uden problemer :wink:

[quote=birtheras;226815]En rigtig god hvidvin er i mine øjne en Pouilly-Fuissé, Pulley-Fume, Chablis eller en Bourgogne Alligote.

Af rødvin drikker jeg helst en Gevery Chambertin, det er faktisk min ynglings rødvin :slight_smile: men mindre kan selvfølgelig også gøre det :høhø:[/quote]

Uhhh… ja Chablis :savle: der vist er en alvorlig mangelvare i min vinreol - uvist af hvilken årsag :fløjte:
(Til gengæld er der faktisk en del champagner… :thumbup: )

[quote=Ann K;226836]Uhhh… ja Chablis :savle: der vist er en alvorlig mangelvare i min vinreol - uvist af hvilken årsag :fløjte:
(Til gengæld er der faktisk en del champagner… :thumbup: )[/quote]

Hvilke Champagne :?

Ikke at de holder længe her, men der ligger da også nogle :høhø:

Jeg siger så ikke noget om at vi køber stort ind :fløjte:

Jeg er bestemt på det hold, der siger hold jer væk fra Piesporter til den slags fester :slight_smile: Men det hænger måske sammen med, at jeg nok var ca. 17, da jeg holdt op med at drikke så sød hvidvin :smiley: og det kan på ingen måde sammenlignes med Asti eller lignende - det er vidt forskellige produkter.

Til hvidvin ville jeg foretrække Chablis frem for Chardonnay, som nogen anser for at være for tung.

Mht. rødvin vil jeg også sige en alkoholprocent på ikke under 13-13,5 og til den pris får man tit noget godt fra Italien :slight_smile: Men det letteste - og billigste, nu I ovenikøbet bor i Jylland - vil være at køre en tur til Tyskland og fylde bilen. I får liiiiige lidt mere for pengene ved at købe dernede, så det bliver lettere at få kvalitet på et budget :thumbup:

Rigtig god fest :slight_smile:

Hmm … det gjorde jeg senest i går :sshh: men ok, det var osse en brunch, hvor jeg var der fra 10 -12 :stuck_out_tongue:

Jeg drikker ikke ret tit hvidvin, men når jeg gør, så foretrækker jeg riesling vine … rødvin, der er SÅ meget at vælge imellem, men jeg går altid efter noget fra Chile, Syd-Afrika eller Australia … synes som regel de har de ‘‘blødeste’’ vine :ok:

Jeg vil gerne anbefale

[FONT=SuperBrugsen-Bold][SIZE=2][LEFT]Il Passo di Sabina[/LEFT]
[/SIZE][/FONT][FONT=SuperBrugsen-Regular][SIZE=1]IGT Rosso Veronese, Veneto, Italien

[SIZE=2]Den forhandles i Superbrugsen og er på tilbud i denne uge til tre flasker for 100 kr. - normalprisen er 79,95 pr. flaske. Selv om du ikke når at købe i denne uge, så hold øje - den er rimelig tit på tilbud til omkring tre flasker for 125 kr.

Hvidvine drikker jeg helst ikke :slight_smile:


[/SIZE][/SIZE][/FONT]