Koldskål med citron

Koldskål med citron:doh:

Jeg elsker virkelig koldskål. I disse dage ryger der nemt over 1 liter ned hos mig.
Men noget virkelig irriterer mig, er når den bliver ødelagt med citron. Hvem ind i … fik den idé at der skal citron i koldskål?

Hvis man en dag er lidt doven og ikke gider at lave den, kan man ikke købe den uden der er citron i. Ikke alle mærker er gennemsyret af citron. Arla´s kan godt lige glide ned:)

Men koldskål med citron deler 1 pladsen på min “mad hadeliste” sammen med ris ala mande som er splittet af med mandelessens.

Go´gammeldaws koldskål tak:savle:

Så er det jo heller ikke sværere at lave den selv :wink:

1 l. Kærnemælk
5 spiseskeer sukker
1 drys vaniljesukker (efter smag)

At piske sammen :wink:

• Det man kan købe i butikkerne er noget nært uspiseligt :wink:

/Mette

[quote=Mette Mejdahl;404692]Så er det jo heller ikke sværere at lave den selv :wink:

1 l. Kærnemælk
5 spiseskeer sukker

/Mette[/quote]

Helt enig … og hvis den skal være lidt mere cremet så putter man bare ymer eller lign i.

Nej, det er ikke svært selv at lave koldskål …

Meeeen … det er altså ulig meget lettere lige at smide et par færdiglavede liter i indkøbskurven :slight_smile:

Arlas med tykmælk og æg er klart min favorit.
Dem med citron rører jeg heller ikke …

Min opskrift (mors):

4 æggeblommer og en passende mængde sukker piskes sammen.
En liter ymer røres i.
2 liter kærnemælk røres i
Koldskålen hviler 5 minutter og er så klar

Er det rigtig varmt kan man tage en skive vanilleis på tallerkenen
som man hælder koldskålen over :savle:

Sjovt med de mange forskellige måder at lave koldskål på :slight_smile:

Jeg kan heller ikke lide dem med citron, og når jeg laver min egen er det sådan:

1 liter tykmælk
1 liter kærnemælk
1 vanillestang
sødemiddel
Evt. lidt vanillesukker

Hvis man gerne vil have den lidt mere cremet, så kan man lave æggesnaps af et par æggeblommer (pasteuriserede) pisket med sukker og blande i!

[quote=Mette Mejdahl;404692]Så er det jo heller ikke sværere at lave den selv :wink:

1 l. Kærnemælk
5 spiseskeer sukker

/Mette[/quote]

Den her opskrift snupper jeg lige, hvis det kan gøres så let gider jeg ikke at købe koldskål mere eller bruge min gamle opskrift, som der skal mange flere forskellige ting i. Her mangler jeg kun kærnemælken og så er jeg igang :yatta:

Lav koldskål som i har lyst til. Afslut med at tilsætte lidt revet citronskal :savle:

Ymerkoldskål med friske jordbær, det er bare guf.
Knus Elin

Jeg kan så ikke li’ det uden citron… :wink: Til gengæld må der ikke være æg i, så står jeg af… :slem:
Godt der er noget for enhver smag. :slight_smile:

[quote=Ann R;405198]Jeg kan så ikke li’ det uden citron… :wink: Til gengæld må der ikke være æg i, så står jeg af… :slem:
Godt der er noget for enhver smag. :)[/quote]

Hehe, ja det er ski godt man kan få det som man vil :ok:

Men sjovt at “noget så simpelt” som Koldskål, laves på så mange forskellige måder - Koldskål er ikke “bare” Koldskål :slight_smile:

/Mette