Koloskopi

Åh :frowning: Jeg er blevet syg folks :frowning: De kan ikke finde ud af hvad det er, og jeg er sådan set ok, men nu har jeg i cirka halvandet år haft mavesmerter on n off, så nu er jeg startet på sygehuset med en del kliniske undersøgelser. Indtil nu er jeg rask. Men jeg er jo ikke rask, så det lidt… som at lede efter en nål i en høstak…

Jeg skal ind den 27. og have en koloskopi hvor de med en kikkert går hele tarmsystemet igennem. Det glæder jeg mig bare ikke til - er der nogle, der har prøvet det? Hvordan har man det bagefter? Og hvad med hele den udrensning i dagene op til? Jeg bor alene og har mine dyr. Skal jeg have hjælp i disse dage og bagefter til hund og katte?

Kan jeg mon tage på job dagen efter?

Hvis nogle har erfaringer, så skriv dem endelig.

Umiddelbart tror de måske der er fødevarer jeg ikke tåler, men de skal naturligvis ind og sikre sig, at der ikke sidder noget grimt. Det er en lang ventetid. Men jeg føler mig ikke dødssyg heldigvis, så jeg tror det nok skal gå

Jeg tænker selv, at det kunne være gluten eller den slags… altså en allergi. Har nogle erfaringer med dette? Hvordan opdagede I det? Jeg har (og undskyld jeg bliver lidt privat) on n off forstoppelse, så tynd afføring, og dernæst et par dage normalt, så starter det igen. Og mavekneb. Det kommer og går, og jeg kan ikke gennemskue, hvad det er jeg spiser, som kunne starte det. Jeg lever meget af en kost med protein og fiber samt frugt. Kylhydrater gør mig oppustet og tyk på maven…

En lille katteting: De ligger hele tiden på min mave. De kan mærke der er noget “galt” de gør det kun, når jeg har ondt.

Jeg har været gennem den tur to gange, og kender andre der også har prøvet den. For nogen er undersøgelsen ikke særlig slem, for mig har det været noget af det mest smertefulde jeg har prøvet. Udrensningen er træls men til at overkomme, synes jeg, men jeg har så også levet med diarre i 24 år.

Det jeg gjorde, og ville gøre hvis jeg var dig, er at få nogen til at køre dig i bil der hen og hjem igen, på undersøgelsesdagen. Så du ikke behøver at bekymre dig om transport, i tilfælde af det er en slem omgang for dig. Medbring evt ekstra underbukser, og bind til hvis du drypper.

Til trods for jeg virkelig synes det var smertefuld, så fik jeg det fint kort efter undersøgelsen var overstået, det var kun mens den stod på det var slemt for mig. Jeg vil tro de fleste kan tage på arbejde dagen efter, jeg kan om ikke andet ikke huske nogen der har sagt de ikke kunne. Jeg tror hellere ikke det bliver et problem at du bor alene, hverken under udrensningen eller dagene efter, det har det om ikke andet end været for mig, og jeg kan blive meget hjælpeløs når jeg har det dårligt. :ups:

Hvis du takker ‘‘ja’’ til beroligende/smertestillende medicin, må du ikke køre bil i 24 timer … men ellers skulle der ikke være noget i vejen for, at tage på arbejde dagen efter.
Jeg var turen igennem for en lille måneds tid siden (i forbindelse med det screeningsprogram der kigger efter tegn på kræft) og selv om jeg havde hidset mig op i at jeg skulle have ALT hvad de tilbød af sløvende midler, klarede jeg faktisk undersøgelsen uden noget som helst :slight_smile:
Ja, det er ubehageligt mens kiggerten kører op igennem tarmene og man kan være uheldig, at ens tarme slynger sig meget … men så er det jo at de tilbyder medicin.
Dagen før undersøgelsen skal du ikke planlægge noget som helst andet end at sidde på tønden, fra du tager første portion afføringsmiddel (jeg skulle ihvertfald drikke noget pivsødt stads af to omgange …) … min udrensning var ikke så slem, men jeg har hørt om nogen der render på wc i timevis :S
De største gener var faktisk med at komme af med alt det luft de puster ind, bagefter … det var jeg genret af i et par dage bagefter, hvor det spændte så meget, at det strålede op i mine skuldre :surrender1:

Det lyder præcis som min mave inden jeg fik konstateret glutenallergi. Smerter on and off, skiftende afføringsmønster, oppustethed og generelt en tung utilpashed i hele kroppen. Det blev opdaget fordi jeg selv bad lægen om at få det undersøgt, fordi jeg ikke kunne forstå jeg var blevet ekstra sart i tarmene. Jeg fik fjernet noget tarm grunde endometriose for 4 år siden, og har siden været ekstrem sart i mine tarme, men pludseligt blev det endnu værre uden jeg havde ændret noget i min kost.

Har du prøvet at leve glutenfrit i en periode? Du må helst ikke gøre det lige op til undersøgelsen, specielt ikke hvis denne kombineres med en blodprøve, da det så måske ikke er muligt at identificere allergien.

Jeg måtte leve glutenfrit i 6 måneder inden min mave begyndte at trives nogenlunde igen. Desuden lever jeg forholdsvis low carb fordi min endo heller ikke har godt af alle de kulhydrater.

Har du overvejet at frugt er kulhydrater og tilmed indeholder en del sukker? For meget frugt tricker i hvert fald mit system, så måske det var værd at kigge på det også?

Jeg troede ikke det gjorde ondt? Gør det meget ondt? :uha:

Nej jeg har aldrig prøvet at leve glutenfri. jeg har været vegetar og levet senere af proteinrig kost, begge dele med gode resultater.

[QUOTE=lenschow;1253514]Jeg troede ikke det gjorde ondt? Gør det meget ondt? :uha:

Nej jeg har aldrig prøvet at leve glutenfri. jeg har været vegetar og levet senere af proteinrig kost, begge dele med gode resultater.[/QUOTE]
Hvis dine tarme er meget krøllede, kan det godt gøre ondt … hos mig var det kun i det ene sving at det gjorde nas :slight_smile:
Men som sagt, for mig var luftgenerne bagefter det værste … hvis bare jeg kunne have slået en kæmpe prutt for at komme af med det :surrender1:

Jeg har også været igennem den undersøgelse… fik ikke beroligende medicin, da jeg gerne skulle kunne køre de 50 km hjem til mig selv bagefter. Så jeg klarede mig også igennem uden medicin. Men det var ABSOLUT ikke rart! Hver gang slangen skulle gennem ‘et sving’, gjorde det meget ondt, synes jeg. Nogle uger/måneder bagefter havde jeg stikkende smerter et bestemt sted inde i maven/tarmene. Jeg er sikker på, at det var efter den undersøgelse.

Min udrensning var også hård, EKSTREM diarre i mange timer. Men det er åbenbart forskelligt, hvordan folk reagerer.

Du kan dog sagtens klare dig selv både før og efter undersøgelsen, og også snildt tage på job dagen efter. Men hvis du tager imod tilbuddet om beroligende medicin, skal du have en chauffør på - som de andre også nævner. :slight_smile:

Held og lykke med det - det er træls, men man overlever. :wink:

Mig fandt de i øvrigt ikke noget på, så mine maveproblemer (som jeg har haft hele livet) bliver ‘bare’ betegnet som irriteret tyktarm. :S

Jeg er helt rask :smiley: Yipeee

Og på den anden side af koloskopien - som ikke var verdens fedeste og heller ikke verdens værste oplevelse. Lægen var utrolig sjov og det hjalp virkeligt at grine så meget undervejs, og nu har jeg set mig selv indvendig

[QUOTE=lenschow;1256126]Jeg er helt rask :smiley: Yipeee

Og på den anden side af koloskopien - som ikke var verdens fedeste og heller ikke verdens værste oplevelse. Lægen var utrolig sjov og det hjalp virkeligt at grine så meget undervejs, og nu har jeg set mig selv indvendig[/QUOTE]

:kram:

Hvor dejligt, at du er sund og rask Elle…