Køn på killingerne

[QUOTE=Dorte Birkedal;1058317]Man kan slet ikke mærke testikler på så små killinger - de er der nemlig ikke endnu.

Og jeg er enig i at nr 1 er en pige nr 2 dreng og jeg tror de sidste 2 er piger.[/QUOTE]

Hmm googlede ellers lige og der står at hankillinger for det meste fødes med testikler i pungen, på samme måde som menneskebørn gør det…

Der er jo rødt i spil, så burde det være nemt.

Hvad er forældrenes farve? Og hvad er killingernes?

I den anden tråd ligner det to tortie killinger og to røde killinger efter en tortie mor.
De to tortier er selvfølgelig hunner. Og hvis faderen ikke er rød/creme (eller hvid), så er de røde drenge.

vh

Andreas

[QUOTE=Eife;1058288]1 er helt sikkert pige
2 er helt sikkert dreng
3 tror jeg er dreng
4 tror jeg er pige

Moderen er tortie så, ikk’? (Rød og sort) Og en af de to 1 eller 4 må også være tortie?[/QUOTE]

Ja, kiggede lige i tråden fra Mauda’s fødsel. Nr. 1 er helt sikkert tortie.
Og nr. 2 i tråden her er helt sikkert en dreng. Han har den karakteristiske sorte pung som sort tabby drenge har som nyfødte (inden der kommer pels på).

Nr. 3 er jeg stadig en smule usikker på, synes afstanden mellem hullerne svarer bedre til en pige end en dreng…

[QUOTE=Andreas;1058320]Der er jo rødt i spil, så burde det være nemt.

Hvad er forældrenes farve? Og hvad er killingernes?

I den anden tråd ligner det to tortie killinger og to røde killinger efter en tortie mor.
De to tortier er selvfølgelig hunner. Og hvis faderen ikke er rød/creme (eller hvid), så er de røde drenge.

vh

Andreas[/QUOTE]

Mener du at pelsens farve har noget at gøre med kønnet? :slight_smile:

Ja.

Læs f.eks Det røde gen ( Bortset fra at sætningen “For at kunne få killinger med rødt, skal man altså kunne se rødt på den ene af forældrene …” glemmer dominant hvid ).

vh

Andreas

:inlove:

Jeg tænkte også med det samme, da jeg så killingerne - at de røde helt sikkert er hanner - men der findes også røde hunner

[QUOTE=Andreas;1058381]Ja.

Læs f.eks Det røde gen ( Bortset fra at sætningen “For at kunne få killinger med rødt, skal man altså kunne se rødt på den ene af forældrene …” glemmer dominant hvid ).

vh

Andreas
[/QUOTE]

spændende… Troede faktisk jeg havde misforstået det du skrev :smiley:

Jeg tænkte også med det samme, da jeg så killingerne - at de røde helt sikkert er hanner - men der findes også røde hunner[/QUOTE]
Det gør der nemlig. Har selv en af slagsen :slight_smile:

[QUOTE=Andreas;1058381]Ja.

Læs f.eks Det røde gen ( Bortset fra at sætningen “For at kunne få killinger med rødt, skal man altså kunne se rødt på den ene af forældrene …” glemmer dominant hvid ).

vh

Andreas
[/QUOTE]

Er det så rigtigt forstået, at hvis faren var rød, så kan man ikke vide det med sikkerhed, fordi rød+tortie så giver røde OG tortie hunkillinger?

Nej.

Argumentet er, at rød x tortie kan give både røde hankillinger OG røde hunkillinger. I den situation kan man ikke afgøre killingens køn ud fra den røde farve. Til gengæld ved man, at en sort/brun/blå killing efter disse forældre er en hankilling!

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1058400]Nej.

Argumentet er, at rød x tortie kan give både røde hankillinger OG røde hunkillinger. I den situation kan man ikke afgøre killingens køn ud fra den røde farve. Til gengæld ved man, at en sort/brun/blå killing efter disse forældre er en hankilling!

vh

Andreas[/QUOTE]

Tror nu det var det samme jeg mente :wink:
Men meget spændende, anede slet ikke at farve og køn hang sammen, heller ikke at en han ikke kunne være tortie :smiley:

[QUOTE=fugl;1058403]Tror nu det var det samme jeg mente :wink:
Men meget spændende, anede slet ikke at farve og køn hang sammen, heller ikke at en han ikke kunne være tortie :D[/QUOTE]

Ja, for lige den røde farve adskiller kattene sig nemlig fra mange andre dyr. Det røde gen er (som nu jo har læst) nemlig X-bundet, hvor det på de fleste andre dyr sidder på extension-locus, der er på et af de autosomale kromosomer (dvs. dem der ikke afgør kønnet) :slight_smile:

Hvordan er det nu… De meget meget få og sjældne tortiehanner som jo faktisk findes… de har XXY som kromosomer så? Altså et ekstra X? Og det er derfor de er sterile?

Jeg ser i øvrigt killingerne som pige, dreng, pige, pige. Mest ud fra at jeg kun synes der er en af dem der ser “anderledes” ud :slight_smile: - og ham er jeg ikke i tvivl om :slight_smile:

Det er nemmere med siamesere… pungen er noget af det allerførste der ta’r farve :tihi:

Hold da op en masse information der er kommet siden jeg tog hjemmefra :wink:

For at hjælpe farvesnakken lidt på vej smider jeg lige nogle billeder af forældrene i denne tråd. Måske det kan hjælpe nogen :slight_smile:

Jeg er ikke inde i det med hvad farverne hedder, så måske jeg kan lære noget nyt i dag :wink:

Mor mauda:

Far Steen:

Fortsat god aften derude…

Heheh jeg kan se jeg ikke er den eneste der kan finde på at “vende” ørerne på mine katte… Det ser altså så skægt ud :wink:

Nå… jeg er en skovl til hvad det er de hedder de farver. Mor er vistnok tortie tabby et eller andet og farman er i al fald rød L Når Eva (Eife) lige kommer på banen er jeg sikker på du kan få hele genkoden hvis det skal være :smiley:

Er du sikker på det:? Jeg synes da, jeg har oplevet en del nyfødte hankillinger med småbitte kugler i pungen…

Det er også min erfaring:)

Mor Mauda er sort tortie makrel tabby
Far Steen er rød spotted tabby.

Tortie betyder at katten er både rød og sort. Tabby betyder at den har striber, makrel og spotted fortæller hvilken slags striber katten har.

Forældrenes farver betyder at det giver god mening at du har en sort tortie tabby pige (nr 1), en sort tabby dreng (n 2) og en rød tabby pige (nr. 4) - og så er der nr. 3 som er lidt af en joker. Ser jeg på det ene billede tænker jeg dreng pga afstanden, ser jeg på det andet billede bliver jeg i tvivl pga afstanden.
Kan du måske tage et tredje billede?? :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1058515]Heheh jeg kan se jeg ikke er den eneste der kan finde på at “vende” ørerne på mine katte… Det ser altså så skægt ud :wink:

Nå… jeg er en skovl til hvad det er de hedder de farver. Mor er vistnok tortie tabby et eller andet og farman er i al fald rød L Når Eva (Eife) lige kommer på banen er jeg sikker på du kan få hele genkoden hvis det skal være :D[/QUOTE]

De hvide ben som man kan se holde om Mauda er vores Westi Whiskey. Og det er faktisk ham der har vent ørene under rengøringen af damen :høhø: Kunne ikke dy mig for at tage et billede af det. Det så så komisk ud :tihi:

[QUOTE=Eife;1058524]Mor Mauda er sort tortie makrel tabby
Far Steen er rød spotted tabby.

Tortie betyder at katten er både rød og sort. Tabby betyder at den har striber, makrel og spotted fortæller hvilken slags striber katten har.

Forældrenes farver betyder at det giver god mening at du har en sort tortie tabby pige (nr 1), en sort tabby dreng (n 2) og en rød tabby pige (nr. 4) - og så er der nr. 3 som er lidt af en joker. Ser jeg på det ene billede tænker jeg dreng pga afstanden, ser jeg på det andet billede bliver jeg i tvivl pga afstanden.
Kan du måske tage et tredje billede?? :)[/QUOTE]

Takker for farve forklaringen. Det er da alligevel ret spændende og helt sikkert noget jeg vil læse mere om. :thumbup:

Her kommer lige endnu et billede af nr. 3. :slight_smile:

Jeg siger stadig pige :slight_smile: