Konfirmation og familie

:argh: skal lige råbe mine frustrationer ud.

Til næste år har vi dilemmaer når til kommer til konfirmationer. Min mands ene datter skal konfirmeres til næste år, store bededag, det samme skal min ene nevø, klart at vi vælger at tage til min bonusdatters konfirmation.

Men nu kommer dilemmaet så, min søn kan også konfirmeres næste år, og pga. hans psykiske handicap ville det være bedst han blev konfirmeret i den lille kirke i vores sogn, men den dato hedder så storebededag. Nå men vi kan simpelthen vælge imellem vores børn, det siger sig selv. Så nu bliver vi nok nødt til at gå på kompromis, så Daniel bliver konfirmeret i den store kirke i sognet, for så kan det enten blive d.1 eller 8. maj.

Men hvordan søren vil han klare at skulle være sammen med en stor sammentømret klasse til forberedelse.
Og hvad med blå mandag, han har ingen venner at holde den sammen med, og vi ville heller ikke turde at han rendte rundt alene med mange penge på lommen, for han ville være så nem at franarre dem.

Føler virkelig at hans handicap snyder ham for nogle kæmpe oplevelser i livet lige nu, så jeg græder på min søns vegne, for han er jo heldigvis ikke klar over at han går glip af nogle ting.

Hvordan ville i holde en blå mandag for jeres barn, hvis i havde disse problemer at kæmpe med?

I min datters klasse bliver der lavet et fælles blå mandag arrangement i Gjern Søhøjland - med masser af aktiviteter og fest. Ingen skal ude og rende på egen hånd i storbyen.

[quote=KKH;365038]:argh: skal lige råbe mine frustrationer ud.

Til næste år har vi dilemmaer når til kommer til konfirmationer. Min mands ene datter skal konfirmeres til næste år, store bededag, det samme skal min ene nevø, klart at vi vælger at tage til min bonusdatters konfirmation.

Men nu kommer dilemmaet så, min søn kan også konfirmeres næste år, og pga. hans psykiske handicap ville det være bedst han blev konfirmeret i den lille kirke i vores sogn, men den dato hedder så storebededag. Nå men vi kan simpelthen vælge imellem vores børn, det siger sig selv. Så nu bliver vi nok nødt til at gå på kompromis, så Daniel bliver konfirmeret i den store kirke i sognet, for så kan det enten blive d.1 eller 8. maj.

Men hvordan søren vil han klare at skulle være sammen med en stor sammentømret klasse til forberedelse.
Og hvad med blå mandag, han har ingen venner at holde den sammen med, og vi ville heller ikke turde at han rendte rundt alene med mange penge på lommen, for han ville være så nem at franarre dem.

Føler virkelig at hans handicap snyder ham for nogle kæmpe oplevelser i livet lige nu, så jeg græder på min søns vegne, for han er jo heldigvis ikke klar over at han går glip af nogle ting.

Hvordan ville i holde en blå mandag for jeres barn, hvis i havde disse problemer at kæmpe med?[/quote]
Jeg ville nok som forældre give ham en rigtig god dag og en på opleveren. Lave noget som han rigtig godt kan lide og hvis han har en ven eller to, så medbring dem så de kan få en god dag sammen.

Jeg holdte blå mandag med min kusine i tivoli - Jeg havde ikke venner eller veninde i min klasse. Så ingen at holde blå mandag med der.

Heldigvis har jeg altid været glad for min kusine. Så jeg brokkede mig ikke.

Men ok, det havde da nok været sjovere at være afsted med det meste af klassen, men jeg havde en fed dag alligevel. Så det var dejligt. :slight_smile:

Vi boede i udlandet da min datter skulle konfirmeres. Vi valgte hun skulle konfirmeres i Danmark af hensyn til familien. Hendes forberedelser var et forløb på to år hvor hun var til samtale med præsten når vi var i DK og så ellers kirkebesøg som hun så skulle skrive om til præsten. Jeg mener at hun skulle besøge en kirkelig ting mindst 10 gange som hun så skulle skrive om. Det indbefattede både Ambassadørens datters konfirmation, bryllup i Sverige og andet.

Så var der jo lige blå mandag som skulle fejres, men da hun ikke kendte de andre hun blev konfirmeret sammen med så var mine to niecers gave til hende at de tog fri fra skole og holdt dagen sammen med hende. Jeg var også med som pengeholder og vi havde en dejlig dag :slight_smile:

Sådan kan det desværre ikke blive med Daniel, da de er forskudt i alder og handicap grad i hans klasse, som også kun rummer 5 børn.

[quote=Kimilla;365049]Jeg holdte blå mandag med min kusine i tivoli - Jeg havde ikke venner eller veninde i min klasse. Så ingen at holde blå mandag med der.

Heldigvis har jeg altid været glad for min kusine. Så jeg brokkede mig ikke.

Men ok, det havde da nok været sjovere at være afsted med det meste af klassen, men jeg havde en fed dag alligevel. Så det var dejligt. :)[/quote]

[quote=birtheras;365051]Vi boede i udlandet da min datter skulle konfirmeres. Vi valgte hun skulle konfirmeres i Danmark af hensyn til familien. Hendes forberedelser var et forløb på to år hvor hun var til samtale med præsten når vi var i DK og så ellers kirkebesøg som hun så skulle skrive om til præsten. Jeg mener at hun skulle besøge en kirkelig ting mindst 10 gange som hun så skulle skrive om. Det indbefattede både Ambassadørens datters konfirmation, bryllup i Sverige og andet.

Så var der jo lige blå mandag som skulle fejres, men da hun ikke kendte de andre hun blev konfirmeret sammen med så var mine to niecers gave til hende at de tog fri fra skole og holdt dagen sammen med hende. Jeg var også med som pengeholder og vi havde en dejlig dag :)[/quote]

Ja det ville nok være en god idé at ligge nogle forslag ud til ham, og han så kan tage en ven med, og så lige en voksen som tovholder.

Min datter skal konfirmeres på søndag, og dagen efter altså mandag tager klassen på bakken, vi er en del forældre som tager med, da der desværre er blevet sådan at en del indvandrebander og sigøjnere, har fundet ud af at ungerne den dag sikkert har penge med, så derfor må man tage sine forholdsregler.
Men i starten var det kun pigerne som ville afsted.
Men nu er det blevet til at de fleste kommer med.
Jeg ville aldrig sende mit barn alene afsted med penge på lommen, og derfor holder vi osse deres penge, så de ikke har andet end de lige skal bruge.
Desværre at det er blevet sådan, men det kan vi jo ikke ændre.

Som flere andre også har forslået, så er min umiddelbare tanke også, at det er der I træder til som forældre, og så giver ham en god dag med gode oplevelser, om det så er zoologisk have, svømmehal eller noget helt tredje… Og så evt. med en god ven eller to.

Mht. forberedelse så har jeg ikke nogen synderligt gode ideer der, men snak med læreren tilknyttet klassen og/eller præsten om det, og se om de har nogle ideer eller måder at håndtere den slags på :slight_smile:

Hvorfor ikke spørge ham om, hvad han selv kunne tænke sig? :slight_smile:
Måske med et udpluk af forslag fra jer.

Jeg tror jeg ville gøre en af følgende ting:

[ol]
[li]Jeg ville kontakte præsten, og høre om ikke der i sådan en sag her, kunne laves en alternativ konformation - eksempelvis en dag hvor det kun er ham…[/li][li]Jeg ville simpelthen droppe selve kirkedelen - Min lillebror (autist) skal også konfirmeres næste år, og de er altså ikke allesammen lige gamle - man kan jo godt vente et år. det har de valgt at gøre, så den “klasse”/gruppe han er i bliver konfirmeret sammen.[/li][/ol]Han bliver konfirmeret i en kirke de egentlig ikke har tilknytning til, men det er simpelthen for at give ham en god dag - med mennesker han er tryg ved!!

Bliver han konfirmeret med “almindelige” vil han bare være “den underlige” - han siger nogengange lyde, rejser sig osv. I en kirke bliver de ting bare ekstra tydelige - især hvis man så er den eneste som ingen kender!! Og det giver altså dårlig stemning.

HVIS du vælger at sende ham afsted med den “almindelige” klasse… Så tag op og tal med dem, og sørg for at den klasse kan håndtere det. Det kan jo være det faktisk er en fantastisk klasse, som kan “rumme ham” i de timer, men det er lettest hvis de er forberedte og egentlig “ved” hvad det er… Ellers bliver han bare den “underlige”…

Med hensyn til blå mandag, så holder jeg med de andre! Spørg hvad HAN vil lave- også gør det. :slight_smile:

MEN - På min lillebrors skole gør de altså det i de andre grupper, at hvis eleverne er i stand til det, holder hele klassen blå mandag sammen med den der er blevet konfirmeret(og lærerne!) - da det faktisk er en god måde for eleverne at komme ud i “den virkelige verden”. Så det kunne også være en mulighed at høre skolen og ikke de var med på at lave en sjov dag for eleverne:)

Vi snakkede meget om det i går, Daniel og jeg.

Jeg ved, at der er 2 fra hans klasse, som er 16 år der skal konfirmeres i år, og jeg ved pga. de er autister, at de har gået til specialundervisning og skal konfirmeres sammen.

Der var ikke meget hjælp at hente hos lærerne, og jeg tror de er blevet trætte af spørgsmål fra uvidende forældre, for der var en seddel med hjem i går omkring det.

Jeg har kontakt til præsten, men har kun gjort det for at høre om datoer næste år. Men jeg skal have fat i hende igen, for det er hvad der står i brevet fra skolen af.

Daniel er “kun” asperger og skal, hvis det er muligt, på sigt indlemmes i en alm. klasse. Dette er lærerne og jeg dog uenige om.

Jeg har forhørt mig i går hos min veninde om hun vil lade hendes søn “pjække” næste år, så han kan tage med Daniel på blå mandag. Så det bliver nok sådan at de plus en voksen foretager sig et eller andet sjovt.
Hvis det står til Daniel er det jo nok legoland (lego er hans særinteresse) hvor han også ønsker at arbejde når han bliver voksen.

Jeg håber at Daniel får en rigtig god konfirmation og en glad “blå mandag”, som han kan tænke tilbage på med glæde.

Hvis hans store ønske er at komme til Legoland, så lad ham det, det kan da blive en hyggelig tur.

:thumbup::thumbup::thumbup:

Håber I finder en rigtig god løsning, som tilgodeser Daniel mest muligt.

(Her mener jeg lærere og præsten, ikke jer, for I vil jo i forvejen gøre det bedste for jeres dreng).

:D:D:D:D

Brian og jeg har lige siddet og snakket om at kontakte lego-fabrikken, og til hans blå mandag få arrangeret et besøg dernede, hvis de altså vil tillade det.

Men hvem søren skriver man til i koncernen for at spørge om det?

Nogen i PR-sektionen?
Og så betaler det sig vist altid at gå direkte til toppen, når der er et menneskeligt aspekt i spil: En iværksætter vil gerne have, at alle, også de mindre priviligerede, har gavn og fornøjelse af hans ide. Plus at en med et overblik, der er tilstrækkeligt til enten at opfinde og søsætte, hhv brænde nok for til at videreføre produktet, ofte kan se en god PR-værdi i at give plads til forskellige brugere/målgrupper.

Send anmodningen til PR-afdelingen, direktøren, hoveddirektøren og bestyrelsen :slight_smile:

[quote=KKH;365662]Brian og jeg har lige siddet og snakket om at kontakte lego-fabrikken, og til hans blå mandag få arrangeret et besøg dernede, hvis de altså vil tillade det.

Men hvem søren skriver man til i koncernen for at spørge om det?[/quote]

Det tror jeg man kan… Jeg ville nok i første omgang bare prøve at ringe eller skrive en mail til dem, og spørge hvem man skal kontakte.

Det kunne være en super dag for ham!

Det lyder til at han nok skal få en RIGTIG god dag… :slight_smile: