Konstant øjenbetændelse

Det kan være nok at skylle dem igennem (under narkose), hvis der skulle sidde en “prop”.
På min hunkat er de dog helt lukket af arvæv, og kan ikke åbnes ved en operation. Den øjensalve hun får er på recept.

Ja, det er ærgerligt. Jeg ville nok ringe og spørge på klinikken, hvis det var mig.

Men er hun der ikke, synes jeg du skal besøge en anden dyrlæge. Lyder ikke som om du og ham Scott har det bedste forhold til hinanden :tihi:

Startede det ikke lige efter du fik ham? Det kunne jo være opdrætteren vidste hvad det var …

Men om det er det ene eller det andet eller tredie - så er behandlingen korrekt.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;615990]Startede det ikke lige efter du fik ham? Det kunne jo være opdrætteren vidste hvad det var …

Men om det er det ene eller det andet eller tredie - så er behandlingen korrekt.[/QUOTE]
Jo det startede kort efter at jeg havde fået ham hjem. Nu har jeg skrevet en lang mail til opdrætter.
Det er jo lidt noget skidt fordi han blev købt med avlskontrakt, men jeg følte mig nødsaget til at kastrere ham da jeg synes han har været småsyg konstant plus at han jo muligvis også har epilepsi. -Det kan man ikke tilbyde nogle killinger at arve.
(Men det kunne opdrætter jo ikke vide!)

[QUOTE=Kylesa;616010]Jo det startede kort efter at jeg havde fået ham hjem. Nu har jeg skrevet en lang mail til Vibekka.
Det er jo lidt noget skidt fordi han blev købt med avlskontrakt, men jeg følte mig nødsaget til at kastrere ham da jeg synes han har været småsyg konstant plus at han jo muligvis også har epilepsi. -Det kan man ikke tilbyde nogle killinger at arve.[/QUOTE]

Uh, hvor ville jeg være ked af at have opdrættet en kat, der “måske har epilepsi” og få det blæst ud på nettet uden nogen sikker diagnose! Epilepsi hos kat er meget sjældent, og de tilfælde der er skyldes langt oftere traume end arvelighed! Epilepsi hos kat har som regel et hurtigt fremadskridende forløb, som bliver værre og katte lever som regel kun et par år med epilepsi, før de må aflives. Havde han været mit opdræt, så ville jeg rigtigt gerne have haft en sikker diagnose før jeg fik ham “hængt ud” på nettet for måske at have noget, der kun yderst sjældent ses hos kat.
Vh
Susanne

[QUOTE=Susanne W;616065]Uh, hvor ville jeg være ked af at have opdrættet en kat, der “måske har epilepsi” og få det blæst ud på nettet uden nogen sikker diagnose! Epilepsi hos kat er meget sjældent, og de tilfælde der er skyldes langt oftere traume end arvelighed! Epilepsi hos kat har som regel et hurtigt fremadskridende forløb, som bliver værre og katte lever som regel kun et par år med epilepsi, før de må aflives. Havde han været mit opdræt, så ville jeg rigtigt gerne have haft en sikker diagnose før jeg fik ham “hængt ud” på nettet for måske at have noget, der kun yderst sjældent ses hos kat.
Vh
Susanne[/QUOTE]

Nu er det således at jeg har beskrevet forløbet over for to dyrlæger som begge mener at det var et epileptisk anfald. Jeg skriver også kun “måske” fordi jeg jo ikke kan være 100 % sikker men jeg er måske 90 % sikker. Når en kat falder sammen pludseligt og ligger og ryster på gulvet uden at man kan få nogen form for kontakt og den stopper 30 sekunder efter og sover resten af dagen er der en stor risiko for at det har været et anfald.
Jeg beskylder bestemt heller ikke opdrætter for noget. Gizmo er den sødeste kat i verden, som er super kælen og ikke bange for noget -han har fået en fantastisk opvækst hos opdrætter, men det kan jo ske. Ligesom det kan ske hos mennesker.

[QUOTE=Kylesa;616010]Jo det startede kort efter at jeg havde fået ham hjem. Nu har jeg skrevet en lang mail til Vibekka.
Det er jo lidt noget skidt fordi han blev købt med avlskontrakt, men jeg følte mig nødsaget til at kastrere ham da jeg synes han har været småsyg konstant plus at han jo muligvis også har epilepsi. -Det kan man ikke tilbyde nogle killinger at arve.[/QUOTE]

Hvem har fortalt dig, at epilepsi er arveligt?

Men ellers bare rigtig træls for dig og kat at han er så modtagelig for infektion - hvor gammel er han? og hvad vacciner har han fået? og antal

Heidi

Har de set om det evt kan være at nogle af de små hår i nærheden af øjet vokser den forkerte vej, altså vokser ind i øjet - det giver også gentagne betændelser.

Med en forekomest på måske 1/200 katte med epilepsi vil jeg nu ikke kalde det specielt sjældent… Jeg har også overværet et epileptisk anfald hos min mors kat, kort efter hun havde fået ham. Hun er nu godt på vej til 1 år og har aldrig haft flere anfald. Det er heller ikke nødvendigvis tilfældet, efter hvad jeg har kunnet læse mig til. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det var det. Han rev sig selv i trædepuderne under kramperne, hvor han ikke var til at komme i kontakt med, men kom fint til sig selv bagefter, og var blot træt resten af dagen.
Uden en klarlagt arvelighed for sygdommen generelt kan jeg nu ikke se, at det på nogen måde er at hænge opdrætter ud. Jeg kan godt se, at det kan få den effekt, men jeg tvivler nu stærkt på, at det har været Kylesas hensigt. Derimod synes jeg det er super velovervejet ikke at opdrætte videre med sådan en kat - igen når nu arveligheden ikke er klarlagt. Så er der da heller ingen grund til at løbe risici. Respekt for det! :slight_smile:

[FONT=Verdana][SIZE=2]Epilepsi kan forekomme hos alle racer, men der kan være en variation imellem racerne, som måske skyldes arvelige forhold. Det er almindelig kendt, at indavl kan medføre flere tilfælde af katte med epilepsi.

Sakset fra

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm?id=898&sprog=1&grp=2&menu=9
[/SIZE][/FONT]

[QUOTE=pivnu;616185]Med en forekomest på måske 1/200 katte med epilepsi vil jeg nu ikke kalde det specielt sjældent… Jeg har også overværet et epileptisk anfald hos min mors kat, kort efter hun havde fået ham. Hun er nu godt på vej til 1 år og har aldrig haft flere anfald.
[/QUOTE]
Så er det sandsynligvis ikke epilepsi.

Det er heller ikke nødvendigvis tilfældet, efter hvad jeg har kunnet læse mig til. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det var det. Han rev sig selv i trædepuderne under kramperne, hvor han ikke var til at komme i kontakt med, men kom fint til sig selv bagefter, og var blot træt resten af dagen.

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at vide, hvordan du ser forskel på en mindre blodprop og et epileptisk tilfælde? Så længe katten ikke er MR scannet, så kan man ikke afgøre hvad det er, man tror man har set.

Uden en klarlagt arvelighed for sygdommen generelt kan jeg nu ikke se, at det på nogen måde er at hænge opdrætter ud. Jeg kan godt se, at det kan få den effekt, men jeg tvivler nu stærkt på, at det har været Kylesas hensigt. Derimod synes jeg det er super velovervejet ikke at opdrætte videre med sådan en kat - igen når nu arveligheden ikke er klarlagt. Så er der da heller ingen grund til at løbe risici. Respekt for det! :slight_smile:

Arveligt betinget epilepsi findes praktisk taget ikke hos katten! Det findes hos flere hunderacer, hos enkelte endda ganske ofte - men det er praktisk taget ukendt hos kat, og derfor er det træls at der bare skal rejses tvivl om hvorvidt en opdrætter har solgt en kat med arvelig epilepsi til avl. Det er nøjagtigt sådan rygter og myter opstår :frowning:
Dr. Denny O´Brien og Dr. ned Patterson har lavet et kæmpe arbejde på epilepsi hos hund og kat - det er helt pænt kortlagt på hund, men genetisk betinget epilepsi vil de ikke engang snakke om.
VH
Susanne

[QUOTE=Con Meo;616154]Hvem har fortalt dig, at epilepsi er arveligt?

Men ellers bare rigtig træls for dig og kat at han er så modtagelig for infektion - hvor gammel er han? og hvad vacciner har han fået? og antal

Heidi[/QUOTE]

Han har fået to vaccinationer hos opdrætter med felovax og felovax pct (ved ikke om der er forskel)
Det var meningen at han skulle have en her i april men da han var syg kunne vi ikke vaccinere.
Jeg har læst mig frem til at det kan være arveligt. ca. 30 % af tilfældene.

[QUOTE=Helene;616197][FONT=Verdana][SIZE=2]Epilepsi kan forekomme hos alle racer, men der kan være en variation imellem racerne, som måske skyldes arvelige forhold. Det er almindelig kendt, at indavl kan medføre flere tilfælde af katte med epilepsi.

Sakset fra

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm?id=898&sprog=1&grp=2&menu=9
[/SIZE][/FONT][/QUOTE]

Gizmos morfar er også Gizmos farfar, men det vil jeg nu sige ligger ret langt ude. :slight_smile:

Ja det er blevet tjekket hele 3 gange og der er ikke nogle hår der driller øjet. :slight_smile:

[QUOTE=Helene;616197][FONT=Verdana][SIZE=2]Epilepsi kan forekomme hos alle racer, men der kan være en variation imellem racerne, som måske skyldes arvelige forhold. Det er almindelig kendt, at indavl kan medføre flere tilfælde af katte med epilepsi.

Sakset fra

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm?id=898&sprog=1&grp=2&menu=9
[/SIZE][/FONT][/QUOTE]

Igen en fantastisk udtalelse fra dyrlæger om indavl… det havde nok været mere korrekt at konstatere at ligger det på begge forældres linjer, så er risikoen desto større. Men nej, det er indavl!

[QUOTE=Susanne W;616239]

Arveligt betinget epilepsi findes praktisk taget ikke hos katten! Det findes hos flere hunderacer, hos enkelte endda ganske ofte - men det er praktisk taget ukendt hos kat, og derfor er det træls at der bare skal rejses tvivl om hvorvidt en opdrætter har solgt en kat med arvelig epilepsi til avl. Det er nøjagtigt sådan rygter og myter opstår :frowning:

VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg ved at opdrætter aldrig kunne finde på at sælge mig en kat hvor hun vidste at han var syg! Hun vil ham det bedste og det vil jeg også! Jeg forsøger altså ikke at hænge nogen ud, jeg prøver bare at få råd af andre der måske har prøvet noget magen til.

Ja, det er en nem og billig udtalelse - men står det på dyrlægevagten, så er det jo den rene sandhed, der behøves ingen dokumentation…
VH
Susanne

Det tror jeg de fleste er ganske klar over, Majbrit. En sidebemærkning som der intet lå i fra din side, udviklede sig fint uden din hjælp og det kan man altså ikke styre på et forum og slet ikke et katteforum :wink:

Held og lykke med at finde en løsning :slight_smile:

Dyrlægen Scott har handlet helt korrekt ved først at undersøge mængden af tårevæske og øjet for rifter, for kommer man øjensalve med cortisone i et øje med sår, forværres det væsentligt.
Om tårekanalerne er tilstoppede, undersøges ved at dryppe kontraststof i øjet. Det skulle så gerne bagefter kunne ses i næseborene. Men det er vel gjort?

Epilepsi hos katte har jeg hørt om flere gange, men har ingen erfaring med det.

Der er da aldrig nogen, der har påstået, at katten har arvelig epilepsi. Men da arvegangen er uklar, så bruger man selvfølgelig ikke en kat, der har vist epileptiske anfald, til opdræt.
Mindre blodprop, jojo… på en 13-14 ugers killing. Så havde han jo nok også haft flere af dem. Men jo, da et epileptisk anfald både kan være en sygdom i sig selv - men lige så vel et symptom på anden sygdom (sekundær) - så kan den lille kat (min mors) da stort set fejle hvad som helst. Det gør nu ikke anfaldet mindre epileptisk.
Og jeg kan ikke genkende det altid-forværrende skrækscenarie ved at Google lidt på Feline Epilepsy. Derimod får jeg en opfattelse af, at sygdomsbilledet er ekstremt forskelligartet - alt fra et enkelt anfald til det du beskriver, Susanne.