Jeg skal have kørekort på et tidspunkt og det må meget gerne ske snart. Jeg hader at skulle være afhængig af andre, og jeg hader at jeg ikke bare kan drøne afsted til dyrlægen hvis uheldet er ude, eller køre på stranden med hunden.
Problematikken i det her er så at jeg er total bange for det med køreprøver osv. Jeg er total bange for at jeg gør det hele forkert og dumper.
Den anden ting er så pengene. Et kort er ikke helt billigt og ligger mellem 10.000 - 12.000 kr.
Jeg er en knaldperle til at spare op, så er der andre muligheder end at skulle ligge de der 10-12k på bordet med det samme?
Der er ingen grund til at være totalt bange for køreprøve eller teoriprøve.
Ingen slår dig i hovedet med en bog - eller bildør - hvis du skulle dumpe.
Et godt råd fra mig ville være, at deltage i så mange frivillige teoriprøver som muligt, så du får indblik i, hvordan en teoriprøve fungerer, og LYT, SE og LÆR af prøverne -thumbs
Med hensyn til køreprøven, så kan jeg ikke hjælpe dig. Der må din kørelærer vejlede dig i hvor mange timer du skal have, men tag det helt roligt. Jo mere du stresser dig selv over køretimerne og køreprøven - jo flere fejl vil du lave…
Når du siger, at du er en knaldperle til at spare op - er det så fordi du er slem til at bruge alle pengene?
Du KUNNE alternativt smide et beløb ind på en konto hver måned, så du ikke bare klatter dem væk (hvis du altså har det med at klatte pengene væk)
Nogle køreskoler har en ordning hvor man betaler 1/3 del ved start - 1/3 del midt i forløbet og 1/3 del lige før køreprøven (eller teoriprøven)
Jah… Så snart jeg har lagt penge til side så er der lige pludselig et eller andet jeg bare MÅ have… eller at jeg er løbet tør for madpenge og så må jeg bruge de opsparne (altså er jeg en knaldperle)
Jooo, jeg slår mig selv i hovedet med en bog eller bildør hvis jeg skulle dumpe
Jamen det er alt det med glatbane, gear og at holde fartgrænsen ved lige… jeg kan ikke få ind i mit lille hovede hvordan man kan holde speederen lige på f.eks. 80 km i længere tid
[quote=Natascha;79418]Jah… Så snart jeg har lagt penge til side så er der lige pludselig et eller andet jeg bare MÅ have… eller at jeg er løbet tør for madpenge og så må jeg bruge de opsparne (altså er jeg en knaldperle)
Jooo, jeg slår mig selv i hovedet med en bog eller bildør hvis jeg skulle dumpe
Jamen det er alt det med glatbane, gear og at holde fartgrænsen ved lige… jeg kan ikke få ind i mit lille hovede hvordan man kan holde speederen lige på f.eks. 80 km i længere tid :P[/quote]
Du må lære, at holde fingrene fra de opsparede penge, indtil du har til dit kørekort, hvis du vil gøre dig nogen forhåbning om at få kortet med tiden.
Det kan ikke hjælpe noget som helst, at slå dig selv -tommelned Det består du ikke af -tihi
Det sidste kommer med tiden, når du kommer til at køre lidt, og få noget erfaring. Det er ikke noget man umiddelbart bare kan, men fortæl din kørelærer, at du er nervøs, så tager han/hun sig af det, og (forhåbentligt) lærer dig det stille og roligt.
Glatbanen er faktisk skide skæg, og jeg er sikker på, at du vil skrige af grin - lige som så mange andre før dig har gjort det.
Den eneste anden mulighed end opsparing er jo et lån…men hvis man ikke har for mange penge i forvejen er det jo heller ikke særlig lækkert at skulle afdrage det i lang tid…
Kørelærerne har vist efterhånden allesammen en ordning der gør, at eleverne ikke får lov at komme til køreprøve før de har betalt…(for mange dårlige betalere i tidens løb)
Og nu er det ikke for helt at tage modet fra dig…blot nogen kolde facts: for det er jo slet ikke nok med kørekortet…så skal du ha’ en bil, og den koster penge at anskaffe og penge til benzin, vægtafgift og forsikring, reparationer…og sådan “til afskrækning” kan jeg oplyse, at taksten for en ganske almindelig lovpligtig ansvarsforsikring på en lille, gammel bil, starter ved minimum 10000,- om året når ejeren af bilen er nystartet bilist og under 25 år gammel…og det er kun for ansvar, hvis der skal kasko på, som dækker evt. skader på din egen bil koster det nemt det dobbelte…jeg hørte om en for nyligt, der skulle gi’ 38000 om året i ansvars-og kaskoforsikring, og det var ikke engang en særlig dyr bil (bare en til 60000,-) :-(((((((
Jeg er total bange for at jeg gør det hele forkert og dumper.
Jamen det er sgu da derfor det hedder køreskole…for at man skal lære at køre bil så man kan bestå teori- og køreprøven…;-))))))
Jeg tror da de fleste er lidt nervøse inden de har prøvet at køre…
Det er også blevet sindssygt dyrt at tage kørekort…jeg var lige ved at regne ud, at såfremt jeg skulle tage mit i dag, ville det koste ca 60000…men det er så også helt fyldt op med stempler ;-))))))
Som der er skrevet så lærer du at køre bil… Men jeg kan sagten forstå at du er nervøs, for det er aldrig sjovt at starte på noget nyt, men se det som at lære at køre på cykel, det tog lidt tid, men nu tænker du ikke engang over det når du cykler.
Jeg var også super nervøs, det resulterede i to dumpede køreprøver fordi jeg ikke kunne køre fordi jeg rystede så meget, den ene gang, og den anden gang, havde jeg fået piller mod det, og var for sløv i hovedet til at jeg turde køre. Men 3. gang var lykkens gang for mig og mit kørekort kom til at koste 15,000 kr. - Beløbet er betalt over 5 mdr. (efter aftale med min kørelærer - for det er der mange der gerne vil)
Nu er jeg bare glad for at jeg har det og ville aldrig undvære det. Så forhør dig om du kan få lavet en ordning og bare kom i gang, det er jo også hyggeligt at møde de andre i samme situation!!
Trøst dig med, at du egentligt er heldig, i forhold til, da jeg tog mine teoriprøver…
Dengang var det mundtlig prøve, og man blev spurgt om det hele…
Den var sgu sej, selvom jeg var ordentligt forberedt…
Idag, er det med lysbilleder og eksempler, hvor du ser billederne og får svar muligheder… Det ER nemmere, selvom det selvfølgelig ikke er noget man “bare gør”
Jeg tog 3 teoriprøver, og bestod alle 3 gange første gang… OG selvom jeg troede jeg aldrig klarede det, og var hamrende nervøs, kunne det godt lade sig gøre…
Kan det osse for dig…
Nu kan man nok ikke sammenligne priser nu, med dengang… Jeg gav kun 2350 kr, for kørekort til -B-
Begynd at spare op nu. Hvis du ikke kan spare op, kan du heller ikke afdrage et lån - that’s it.
Og som Felis skriver, har du ikke meget at bruge et kørekort til, hvis du ikke har råd til en bil
Selvfølgelig kan du da få kørekort , tænk på hvor mange andre der har taget det :D… Ring rundt til kærelærer dernede hvor du bor og hør , hvor mange de skal have og hvordan du betaler … Tror at et kørekort koster ca 10.000
[quote=Felis;79424]
Jamen det er sgu da derfor det hedder køreskole…for at man skal lære at køre bil så man kan bestå teori- og køreprøven.[/quote] ikke helt korrekt,det er for at lære dig færdselsloven,at lære og køre bil/mc skal man først når man har kortet:)
det med prøverne kommer hen ad vejen - du skal bare tænke overdrevet. vil du holde tilbage for den gamle senlie dame eller vil du ræse hen og køre hende i smadder. sådan fik vi det lært hos min kørelærer - og der var " for sjov" prøve hver eneste gang vi var til teori.
den sværeste er faktisk til mc synes jeg, for der skal du også beskæftige dig med vejens tilstand osv. men bestod da til både bil og mc i første forsøg
den praktiske prøve : en ordentlig kørelærer lader dig ikke komme op før du er klar s og nej du ligger ikke på præcis 80 - det svinger lidt. men det finder du ud af så snart du har din første køretime.
man kan sagtens have glæde af sit kort uden selv at have bil. man skal bare have mulighed for at låne, så man kan holde det ved lige. og især is starten er det vigtigt med megeb kørsel så man bliver fortrolig og slapper af.
men ja det er "#¤&#¤&&¤/7(9 dyrt
sagt af en der har til bil, mc og stor trailer ( hvilket jeg mener alle med campingvogn burde være tvunget til )