Køresyge

Min kæreste og jeg skal hjem og holde jul, og skal være væk i 6 dage. Derfor skal kattene med hjem på besøg hos mine forældre, som de har været en del gange før.

Men desværre er de begge begyndt at blive noget køresyge af turen, og det er jo ikke til at holde ud at se på for os, eller til at holde ud for kattene. Som regel ender turen med opkast.

Derfor vil jeg spørge, om der er nogle af jer, som har erfaringer med, hvad man kan gøre for at undgå køresyge hos katte?

Har læst mig frem til at det vil være en god ide at lade dem faste i ca. 6 timer inden køreturen. Jeg er bare i tvivl om, hvorvidt dette også gælder vand?? Jeg vil jo helst ikke fratage dem væske, hvis dette ikke har nogen indflydelse alligevel?

Mvh. Lærke, Formand Miav og Vuk

jeg har en kat der bliver køresyg… :frowning:

jeg lader ham faste 3 timer inden, og så sørger jeg for at kabinen er kølig under turen, da varme lader til at gøre sagen værre…

og ca 20 min inden kørestart, så sprøjter jeg kassen med feliway… det lader til at have en beroligende virkning på hm også

Tror også det er en god ide at lade dem faste et par timer… Men de skal have vand…

Åben evt et vindue engang i mellem, også måske holde lidt pauser? Kommer også an på hvor langt der er…

Kør stille og rolig, specielt hvis vejen i skal køre svinger meget :slight_smile:

Ingefær tabletter skulle virke. Kender ikke dosen

Det lyder som en god ide at sørge for at der er køligt, ligeledes har jeg også læst mig frem til at det er en god ide at tildække transportkassen, så de falder mere til ro.

Det meste af turen er heldigvis på motorvej, og vi plejer at køre resten af turen efter at det er større veje vi kører på, der ikke er så mange ubehagelige bump og sving.

Vi har faktisk kun haft dårlige erfaringer med at holde pauser, de bliver som oftest bare endnu dårligere af det.

Vil meget nødigt give dem diverse tabletter, da vores hunmis har en meget sart mave (fik begge som tre uger gamle - killinger som blev forladt - flasket op - resulteret i sart mavse). Men Feliway lyder som noget der skal undersøges nærmere!

Mange tak for de gode råd :slight_smile:

Sæt transportkasserne i kørselsretningen, så kattene ikke kører sidelæns - Det skulle hjælpe!

Så må man jo bare håbe på, at kattene ikke ligger på tværs i transportkassen :slight_smile:

Jeg har en kat som bliver køresyg …Men ikke hvis jeg pakker en mørk tæppe rundt om transportkassen, så er der ingenting at mærke på dem, de lægger sig til at sove i deres mørke hule :slight_smile:

[quote=Alice;311080]Så må man jo bare håbe på, at kattene ikke ligger på tværs i transportkassen :slight_smile:

Jeg har en kat som bliver køresyg …Men ikke hvis jeg pakker en mørk tæppe rundt om transportkassen, så er der ingenting at mærke på dem, de lægger sig til at sove i deres mørke hule :-)[/quote]

Jeg har en kat der bliver køresyg pga af bevægelserne fra sving på små veje. Når vi når motorvejen har han det fint og elsker at kigge på trafikken :slight_smile:

Jeg har så fundet ud af at hvis jeg sidder som passager og har ham på skødet mens vi klare de små veje, så blive han ikke køresyg :slight_smile:

Ja jeg har to katte der bliver køresyge… Har prøvet lidt af hvert:

1/4 køresyge pille efter råd fra dyrlægen, det var det værste jeg havde prøvet, han kastede op og sad og savlede helt vildt, samt var helt groggy.
Sidde med katten = opkast i hånden/pose
Faste = vandopkast

Men har ikke prøvet det med at vende kassen så katten ser lige ud… ved dog ikke om det hjælper når de alligevel kaster op når de sidder på mit skød.
Jeg har også planer om at prøve det med at ligge et tæppe over, det må vi prøve når vi skal på juleferie.
Håber og krydser fingre for at det vil hjælpe, det er så synd for de små misser og vi skal ikke engang køre mere end ca 1½ time