Køretur fra Sjælland til Jylland!

Hejsa :slight_smile:

Så er det snart ved at være tid.
Jeg skal jo flytte til Jylland, og selvfølgelig skal Victor med.
Men hvordan er det nu med katte og lange køreture?

Havde forstillet mig at han, kunne komme på toilettet når vi holder pauser undervejs. Har dog også hørt at katte kan holde sig meget længe, men gælder det også killinger? Og det kan da ikke være sundt.

Han skal sidde i sin transportkasse, på forsædet af en kassevogn jeg lejer, men han har vel også behov for at bevæge sig lidt under sådan en lang tur?

Skulle jeg i pauserne lade ham komme ud og lege lidt blandt møblerne i bagerste del af vognen?

Del jeres erfaringer med mig :slight_smile:

Sundt at holde sig er det ikke, men om han alligevel vil lave noget på sådan en fremmed tur… jeg tvivler… Jeg ville bare lade ham sidde i kassen (stor nok til at han kan stå op og ligge ordentligt) på hele turen, for at stresse ham mindst muligt :slight_smile: Har selv været en tur fra Århus til KBH/sjælland med killinger et par gange (begge mine mco drenge er fra sjælland, og den ene var som killing/ungdyr på udstilling derovre også). Der var ingen problemer med bare at være i kassen på hele turen :slight_smile:

[quote=Simon;450457]Hejsa :slight_smile:

Så er det snart ved at være tid.
Jeg skal jo flytte til Jylland, og selvfølgelig skal Victor med.
Men hvordan er det nu med katte og lange køreture?

Havde forstillet mig at han, kunne komme på toilettet når vi holder pauser undervejs. Har dog også hørt at katte kan holde sig meget længe, men gælder det også killinger? Og det kan da ikke være sundt.

Han skal sidde i sin transportkasse, på forsædet af en kassevogn jeg lejer, men han har vel også behov for at bevæge sig lidt under sådan en lang tur?

Skulle jeg i pauserne lade ham komme ud og lege lidt blandt møblerne i bagerste del af vognen?

Del jeres erfaringer med mig :)[/quote]

Jeg har ingen erfaringer med det, men min første indskydelse siger mig, at enten skal han blive i transport kassen, eller også kunne man tage en kattesele med… Men jeg ville dog nok vælge den første… Det med at være “fri” synes jeg lyder som en dårlig ide…

Håber nogen med erfaring har en mening :slight_smile:

Når det ikke er længere burde det gå uden problemer :slight_smile: Hvordan har han det med transportkassen og hvor stor er den? og har han prøvet at køre bil før? Det er IMO ingen grund til at holde “tissepause” undervejs, han burde sagtens kunne holde sig :slight_smile:

… og skulle der være et uheld eller han blive køresyg, så er det rigtig godt at have en køkkenrulle, en rulle affaldsposer og ekstra håndklæder/sugende materiale til at udskifte håndklædet i bunden af kassen :slight_smile:

Jeg har tre gange hentet killinger i Aalborg, og bor jo selv i Taastrup, så det er en 5 timers køretur, inkl. 1-2 pauser… Alle gangene lod jeg killingen blive i kassen hele vejen, og flyttede slet ikke kassen… Jeg havde ingen problemer med at de skulle på bakken eller lignende… Jeg tilbød dem vand når der var pauser, men det kunne de slet ikke overskue… De to sidste gange havde jeg dækket halvdelen af kassen til med et håndklæde, og begge gange lå killingen inde i den mørkere del af kassen… :slight_smile:

Bare lad være med at give vådfoder samme dag, så går det sagtens!

undlad at fodre og lad misser blive i kassen hele vejen :slight_smile: hav evt en ekstra kasse med til hvis der sker et “uheld” i første kasse…

men det burde max give en koncert hvis mis er unhappy… toilet problemer er ikke så hyppige normalt

Vi har to der er fløjet fra UK uden at vi kunne mærke det. Forinden har de kørt fra Skotland til London, været gennem 3 timers tjekin og bagefter kørt 3 timer fra lufthavnen i Kastrup og hjem - vi har intet mærket men det afhænger naturligvis af individ, alder og race samt erfaringer.

Vores katt har holdt sig og tisset, når de kom i bilerne på bakker, der var medbragte. En kat kan sagtens holde sig 3 timer som dette drejer sig om.

Jeg ville ikke gøre noget særligt ud af det - kaste et tæppe over kassen måske, hvis mis er bange og så ellers selv slappe af.

Katte er altså ret seje:-)

MVH

Hvis transportkassen er stor nok, så kan du evt have en lille bakke deri for en sikkerheds skyld - evt en af de små sorte kasser som man f.eks. køber hakke kød i, de er ikke så store…
Mine katte har somme tider benyttet skidekassen, ikke tid men engang imellem, og jeg har også brøvet en af mine som bare ikke kunne holde sig, og jeg havde ingen skidekasse med… - tankstation, plastishandsker og papir, lort og dejlig aroma i bilen…:smiley:

Da vi kørte med killinger fra Randers til København, havde jeg lagt et “stiklagen” i kassen. Og så havde jeg 2 ekstra med. Det blev der dog ikke brug for, men det er en ret fin idé synes jeg. Stiklagener er bløde, suger godt, er nemme at skifte og har en underside af plastik. Personligt ville jeg heller ikke lukke ham ud undervejs, jeg ville frygte at det ville stresse mere end det ville gavne. Din Victor klarer det nok i strakt pote skal du se:) Og så synes jeg også at vådservietter er en rigtig god ting at have med i tasken:)

PS. Polle hilser og siger at stiklagener er RIGTIG gode at ligge på/lege med, han finder det ofte frem fra transportkassen og laver sig en lille hule i det(:tihi:):pote:

Ja, jeg fik en stak stiklagner fra min farmor, da hendes kat blev aflivet, synes også de er rigtig gode at bruge i bunden af kassen… Men et håndklæde fungerer nu også helt fint, hvis man ikke lige vil ud og købe tind.