Når man nu læser en anden tråd her på forum, så syntes jeg at den både giver mange svar men også mange nye spørgsmål.
Så teoretisk…hvis to MCO (nu er det MCO der bliver nævnt) parre sig og begge har et korthårs gen, uvist af hvilken grund (italiensk huskat etc) ville det så være mulig at der kunne komme en killing der er korthåret og resten semilanghåret? Eller ville alle killinger være enten korthårede/semilanghårede
Jeg har ikke meget forstand på det her og ved derfor ikke hvor lang tid korthårs genet bliver ved med at have indflydelse
Det korthårede gen er dominant over det langhårede.
Man har to sæt gener, et fra sin far og et fra sin mor. Får en kat f.eks. langhårsgen fra sin far og korthårsgen fra sin mor, vil katten være korthåret.
En kat skal have gen for langhår fra begge sine forældre, for at blive langhåret. Derved kan den ikke bære korthårsgenet, da begge “pladser” er fyldt ud med gen for langhår.
Det jeg mener er at lige som der er faste regler med hensyn til hvad øjenfarver der avler hvilke øjenfarver og alligevel opstår der indimellem undtagelser, nogle gange fordi noget springer en generation over og nogle gange mere
Kan det ikke lade sig gøre med hensyn til længden på en kats pels?
det burde ikke kunne ske med mindre der er tale om mutationer… øjenfarve hos mennesker er et godt eksempel
at fx blå øjenfarver kan springe generationer og pludselig give overraskelser skyldes at mennesker kan bære på vigende gener for en øjenfarve… og ingen ved det blå gen er der fordi det dominante gen bestemmer deres udseende…
og pludselig dukker det gen op som ikke er set i generationer - dvs - så kan 2 brunøjede mennesker få et blåøjet barn selv om sidste slægtning der var blåøjet var tip-oldefar… og tip tip oldemor… du har så ret i at genet for den øjefejl der giver grønne øjne pludselig kan komme og spille ind og dermed give et KOMPLET uforudsigeligt resultat…
de dominante gener - som fx korthår - kan ikke ligge skjulte i generationer… for når de bliver givet videre vil det altid kunne ses… og så vidt jeg ved er der ikke nogen gener der akn gå ind og ændre på det udkomme… ikke hvad jeg har kunnet læse mig til i hvert fald…
Jeg har et eksempel her hjemmefra Birthe med pelslængde.
Shady og Vildmis får 4 killinger…3 korthåret og 1 langhåret.
En hunkat har 2 XX kromosomer og en hankat har XY kromosom, hvor de hver især giver 1 kromosom videre til 1 killing. Det giver så enten 1 pige XX eller 1 dreng XY
Fordi den ene killing blev langhåret må Shady og Vildmis begge være bære af langhårsgenet på deres kromosomer, hvilket jeg kalder a
får 4 killinger
Tiffa XX.........hun er meget korthåret.
Missy XXa......hun er meget vamset korthåret
Turbo XYa......han er meget pjusket, vamset korthåret.
Don XaYa.......han er [u]meget[/u] langhåret. (Perser?)
Fordi det var Don som blev langhåret ved jeg, at langhårsgenet sidder på Vildmis Y kromosom.
Jeg har ingen mulighed for at vide, hvor de har fået deres langhårsgen fra, det kan ligge mange generationer tilbage, så man kan godt sige, at det har som du skriver ‘springer en generation over’ men for en killing skal blive langhåret, så kræver det enten begge forældre er langhåret eller begge bære langhårsgen og i sidste tilfælde er der ingen garanti for nogen af killingerne bliver langhåret, det kommer helt an på, hvordan forældrenes kromosomer danner par -høhø
Birthe - Genetik er kompliceret, og der er en del vi ikke forstår. Men lige de ned arvningsgange som dominant og vigende/recessiv er meget enkle at forstå Så kan man have andre nedarvningsgange som co-dominans, ufuldstændig dominans, kønsbundethed, koblede gener osv osv.
Co-dominans f.eks. betyder at begge gener har betydning. Har man et gen for der giver f.eks. en høj plante, og et for en lav plante, så vil man ved co-dominans få en mellem-høj plante
Mht korthår og langhår, så er det simpelt. Korthårsgenet er dominant, og langhårsgenet vigende. Altså vil en kat der er langhåret altid have to gener for langhår, men en kat der er korthårede kan godt have et for korthår, og så gemme på et for langhår. Det er derfor huskatte der har været korthårede i flere generationer pludselig kan få en langhhåret killing.
Faktisk kan man ofte ved at se på nedarvningsforholdet (når man har en meget stor statistisk pulje) regne ud hvilken nedarvningsgang der er.
Hvis vi kalder korthår for HH og langhår for hh (man skriver normalt det dominante med stort, og det vigende med lille) så vil en kat der er HH parret med en hh kun få Hh killinger.
En Hh parret med en hh vil få lige mange Hh og hh, dvs lige mange korthår og langhår.
En Hh parret med en Hh vil få 1/4 HH, 1/2 Hh og 1/4 hh. Dvs den vil få 3/4 korthår og 1/4 langhår.
Vil lige starte med at korrigere, genet for pelslængde (stort L for korthår og lille l for langhår) ligger ikke på kønskromosomerne
Men jeg vil give Birthe ret i at det ikke er helt så ukompliceret selvom genet for langhår principielt er simpel nedarvning. Langhårsgenet fjerner det signal der normalt stopper hårets længdevækst men styres samtidigt af polygener. Der er jo f.eks. ikke noget “semilanghårsgen” men her stopper hårvæksten bare tidligere. Perserens enorme lange smukke pels er fremkommet ved et stort avslsarbejde hvor der er blevet selekteret mod lang og blød pels.
Hos f.eks. briter ser man ofte at katte der er heterozygote korthår (bærer af langhår) har en blødere pels endda evt. med en lidt længere hårlængde.
Men to langhårede kan dog ikke få korthår
Pelslængden er ikke bundet til kønskromosomerne hos kat. En kat har 19 sæt kromosomer, hvoraf et sæt er kønskromosomerne, X og Y.
Den Orange farve er f.eks. kønsbunden, og kan kun sidde på X-kromosomet.
Derved har pelslængde og køn intet med hinanden at gøre.
Ud fra din parring kan du konkludere at begge dine katte bærer langhårsgen. Det det vil være helt tilfældigt hvilke killinger der arver et (eller 2) gener og hvilke der ikke gør.
Statistisk set vil en parring mellem to langhårsbærere give 1 homozygot korthåret, 2 korthårede langhårsbærere og en langhåret.
Du kan ikke identificere langhårsbærerne på den pjuskede pels. Genet er recessivt og vil ikke komme til udtryk når det dominante korthårsgen er til stede.
Der er flere gener der koder for pelsegenskaber i kattens genom, hvor pelslængde er en af dem. Der er andre der koder for kvalitet, såsom mængden af underuld, tilstedeværelsen af dækhår, stridheden af pelsen osv.
ls - Recessive Shorthair (no gene code has been allocated - this is only being used as an examples)
Genotype Description Phenotype
Ls/Ls Homozygous - Longhair Longhair
Ls/ls Heterozygous - Longhair - carries short hair Longhair
ls/ls Homozygous - Shorthair Shorthair
This is a (rare) autosomal recessive shorthair to Longhair. And has been found in some Persians lines. Shorthaired kittens are produced from longhaired cats.
Fandt lige dette her og jeg forstår det somom at det godt kan lade sig gøre at langhårede kan få korthårede killinger selvom det er meget sjælden
Birthe - ja, det er jo så der genetik bliver rigtig spændende Det er som du skriver åbenbart en recessiv udgave af korthår også. Men jeg forstår at den er meget sjælden, og så vidt jeg kan læse er den så endnu kun fundet hos perseren (men noget perser er jo så blandet ind mco’erne).
Det er lige som sort hos heste. Deres 3 basis farver er generelt lidt mere komplicerede end kattenes, men normal sort er så dominant over rød. Dog findes der hos en racem, friseren en recessiv sort. Totalt spændende, og også derfor at man bare kan blive ved at læe og lære om genetik.
Men jeg vil nu stadig fastholde at du normalt ikke kan få en korthårede mco fra to langhårs forældre
Nu nævnte jeg kun lige MCO is starten fordi at et var den det handlede om i en anden tråd, pointen var mere om to langhårede kunne få korthårede killinger. Det søgte jeg så på idag og fandt så denne internet side http://www.cat-world.com.au/Loci2.htm
Ja, og ud fra de nye opdagelse er svaret jo, ja, men det er sjældent.
(Grunden til at jeg så meget pointere det andet handler om alle de annoncer hvor to “ægte” langhårede har fået killlinger, der sjovt nok er korthårede Ikke at det har noget med dig at gøre, det er bare pga andre mulige læsere af tråden i fremtiden)
Nu har jeg lige rettet mit indlæg så alle kan se at det er meget sjælden.
For mig er det ligemeget men som alle påstande om to blåøjede ikke kan få brunøjede eller var det omvendt…ihverttilfælde så findes der undtagelser der ikke lige følger reglerne
Birthe - det gør der, men så er det typisk pga en mutation eller et 2. sjældent gen eller allel der spiller ind
Og to brunøjede får nemt et blå øjet barn, men to blåøjede burde ikke kunne få.
Og det samme gælder med blodtype. En A og en A kan ikke få et AB barn (havde jeg en bekendt der spurgte mig om til en fest, hvor jeg så måtte fortælle at det var umuligt, så hendes far var vist ikke hendes far, eller at hun ikke kendte forældrenes rigtige blodtyper)
Jamen det er jo det med de blå-blå øjne. Der var på et tidspunkt en tråd inde på Kattegalleriet tror jeg nok om netop det og der kom faktisk flere inklusiv mig selv der sagde det modsatte…
Min mands mor havde lys blå øjne…det havde min svigerfar også. Min mand har mørkebrune øjne. Hans mormor havde brune øjne…
Ikke for at sige noget om din mand eller hans forældre, men har han en DNA test på det? (Det jeg mener er at der faktisk er flere end man lige tror der ikke har de forældre de tror, det viser genetikken til. Var noget af det vi lærte i genetik i foråret, var faktisk lidt overrasket over tallet)
Marina og Helle…I har fuldstændig ret i, at genet for langt hår ikke sidder på kønskromosomet…-upssa …somtider er jeg lidt for hurtig… -høhø og jeg ved såmen heller ikke om Tiffa, Turbo eller Missy er bærer af genet, det var bare for at vise de fire muligheder der er… -sorry