Er der nogle, der kender til den race?
Jeg kunne godt tænke mig at høre mere om dem
KH
Er der nogle, der kender til den race?
Jeg kunne godt tænke mig at høre mere om dem
KH
Kender du noget til langhåret collie, det er såmænd blot en korthåret variant af racen
Kende kun den langhåret version
Men umiddelbart skulle sind og villighed osv. Være det samme, kun udseende der skiller dem. Dog ved jeg det ikke 100% da jeg kun kender den langhåret.)
Jeg kender den langhårede, men de, der har den korthårede siger, at den er mere arbejdsivrig og har mere hyrdeinstinkt i behold end den langhårede. Tror I det er lidt en and?
Det er ellers en rar hund
Det en rigtig dejlig hund dog den jeg kender lever et usselt liv
Bor i en lejlighed, og kommer kun ud i haven. Men den virker til at være glad for det. Den gør aldrg eler noget og er simpelthen så kær
Om den korthåret version er mere arbejds villig. Måske, at det var det som var meningen da de fremavlede den uden den lange pels. For at gøre det nemmere for den? Måske. Men som sagt, skøn arbejds villig race. Så hvis man gerne vil have en man kan lærer tricks, osv. Er det helt sikkert en race værd at kigge på:)
Det er en collie… men den har intet instinkt tilbage… jeg ved godt, at man gerne fremfører at de er lidt tættere på den oprindelige colliebrug, men tro mig - når du står ude ved fårene, så er korthåret collie lige så dårlig en hyrdehund, som den langhårede! Og collien er ganske enkelt en tragisk undskyldning for sit tidligere brug - og sit racenavn!!!
(Collie er gammel midtengelsk dialekt og betyder faktisk bare Hyrdehund af den type som samler fårene)
En jeg kender siger at hjernen er avlet ud af næsen på dem… Jeg ved ikke om der er noget om snakken?
Den er nok lidt grov sat op i den formulering, men det var sådan hun sagde. Hun har border collier og arbejder på elite niveau, så hendes ønske til en hund er nok også noget langt fra collie
[quote=lenschow;485711]En jeg kender siger at hjernen er avlet ud af næsen på dem… Jeg ved ikke om der er noget om snakken?
Den er nok lidt grov sat op i den formulering, men det var sådan hun sagde. Hun har border collier og arbejder på elite niveau, så hendes ønske til en hund er nok også noget langt fra collie :-)[/quote]
Din bekendt har helt ret…
Det er en udmærket familiehund - og ikke så meget mere.
[quote=Ann K;485750]Din bekendt har helt ret…
Det er en udmærket familiehund - og ikke så meget mere.[/quote]
Undskyld hvis det er lidt OT, men hvordan er sheltien sammenlignet med collien?
Jeg laver altid denne her sammenligning på de to racer:
Audi(Collie) vs Lamborgini (Sheltie) :høhø:
Det er meget få opdrættere af dem der opdrætter Collie, både den langhårede og den korthårede variant, som arbejder målrettet med at Collien skal være en brugshund. Collien er i dag egnet som familie- og udstillingshund.
Collien som den er i dag her i Danmark, er blevet et offer for populariteten om at være skøn familiehund. Dette er præcis hvad der sker når der går mode i en race, de racetypiske træk svinder ind så meget at der er et pokkers arbejde for de kommende generationer af opdrættere til at få racen tilbage på sporet
Hvis man ønsker at se en Collie i arbejde som det den oprindeligt er fremavlet til, så skal man tage en tur over vandet til England og de skønne landområder hvor der er langt til nærmeste nabo I øvrigt er det også i England man har den fulde fornøjelse af at se en Sheltie og Border Collie arbejde med det de er skabt til præcis som Collien…nemlig passe på fårene
I England har de en årlig konkurrence for fårehyrder om at have den bedste hyrdehund, og det er en unik oplevelse at se denne konkurrence. En af de bedste og smukkeste BC har et par gange vundet denne prestigefulde konkurrence.
En sheltie er en HELT anden hund:-) Den er mere aktiv og gøende (ofte) og et energibundt, der elsker at arbejde.
Og hvis man kalder den en mini-collie så får ejeren et flip - er det ikke rigtig Ann? Det har du sikkert oplevet:-)
Jeg kender en der har tre sheltier, og hun blir så sur når folk siger det, og det forstår jeg sådan set godt, for det ER jo slet ikke en collie
[quote=MoMo;485868]Jeg laver altid denne her sammenligning på de to racer:
Audi(Collie) vs Lamborgini (Sheltie) :høhø:[/quote]
Korrekt… under forudsætning af at der tales om brugssheltien!
De shelties, som man oftest støder på er familiehunden/udstillingshunde aka fluffball på tændstikben!
Dog har selv disse hunde sådan ca 200% mere instikt end collien…
Man kan faktisk stadig få ca 2/3 af familie-sheltierne trænet, så de er i stand til at tage en hyrdeprøve…
Løbet i den retning er desværre kørt for collien…
Jeg har hyrdetrænet hos tre af DKs dygtigeste hyrdetrænere - to af dem har ikke andet job end som fårehyrder med hund og hyrdetrænere, foruden at de deltager i konkurrencer over det meste af verden…
Den ene har en flaske ekstrem GOD skotsk singlemalt whisky på højkant til ejeren af den collie, som kan hyrde… det har han haft de sidste ca 10 år
Jeg vil ikke anbefale at man anskaffer sig en sheltie af brugslinier - med mindre man har TID, meget tid, bunker af tid og synes det er sjovt at stå for sjette dag i træk i øsregnvejr på en muddermark og træne “lie down” foran en round pen med tre får, eller har fantasi nok til at lege legen “pakkasse på 100 måder” og rent faktisk nå op på 100 øvelser
Sheltien er en ualmindelig kvik hunderace, som vil bruge sin intelligens… bliver den ikke udfordret i sin dagligdag vil den blive en konstant gøende pestilens, der kravler på ens vægge!
Collien er dejlig familiehund med en moderat motionsbehov, som er meget trænbar…
Collien har været opdrættet som familiehund siden ca midten af 1800tallet… Allerede så tidligt som i 1911 var racen så markant uden hyrdeinstinkt at det blev noteret og da også efterlyst i et brev (sm jeg vist har lagt et link til herinde i en helt anden anledning?)
Dvs at man systematisk har avlet sig VÆK fra det besværlige signalfølsommehyrdeinstinkt til noget som er så meget lettere håndterrligt i en almindelig dagligdag…
Hvis man ønsker at se en Collie i arbejde som det den oprindeligt er fremavlet til, så skal man tage en tur over vandet til England og de skønne landområder hvor der er langt til nærmeste nabo
Ikke engang i England vil man kunne finde working collies…
Man forsøger at lave en race kaldet Old Farm Collie, men den er fortrinsvis baseret på borderen…
Oprindeligt var Border og collie samme race - det er udskillelsen i den majestætiske og smukke familiehund højtelsket af kongehus og adel og den nyttige brugshund, som har givet det som idag er to forskellige racer…
I øvrigt er det også i England man har den fulde fornøjelse af at se en Sheltie og Border Collie arbejde med det de er skabt til præcis som Collien…nemlig passe på fårene
Working Sheltien er trængt over hele verden… den er meget for besværlig at leve sammen med for de fleste og mange hyrder har også svært ved at arbejde med body dogs… Så sheltien afløses af den “lettere” border collie…
Sheltien er lavet til at hyrde de svære og genstridige shetlandsfår på et underlg, der veksler mellem klippe og græsgange… Det er en utroligt agil hund, som har en tophastighed, der nok kommer bag på de fleste…
[quote=lenschow;485896]En sheltie er en HELT anden hund:-) Den er mere aktiv og gøende (ofte) og et energibundt, der elsker at arbejde.
Og hvis man kalder den en mini-collie så får ejeren et flip - er det ikke rigtig Ann? Det har du sikkert oplevet:-)
[/quote]
Sheltien er lige så meget collie som jeg er grønlænder!
Hvilket betyder at vi deler nogle gener, der definerer os som mennesker - og så eller ikke ret meget mere
Det passer så ikke helt alligevel…
Genetiske undersøgelser har vist at sheltien består af ca 80% spidshundegener… resten kommer fra racer som whippet (lettere bygning, hurtighed), cavalier king charles spaniel (uheldig parring som man dog gentog for at få størrelsen ned på de oprindelige hunde), papillon (igen størrelse og spidsere snude) og collie (udseende), border (HYRDEINSTINKT tilbage i racen)…
Så nej… jeg ejer ikke en minicollie!!! heller ikke en Dværgcollie!!!
Sådan nogle racer findes ikke… heller ikek selv om moster Oda engang påstod at have en!!!
Til gengæld findes der en fantastisk lille hunderace ved navn Shetland Sheepdog… også kaldet Sheltie
(PS; Man kan med fordel også læse denne tråd )
Det anede mig, at du havde stødt på det udsagn:-)