Jeg er i gang med at finde ud af, hvordan jeg kan gøre min lejlighed kattevenlig, og derfor kigger jeg pt. på kradsetræer i alle afskygninger. Jeg er faldet over det tyske firma Profeline, som laver nogle (synes jeg) ganske kønne modulopbyggede kradsetræer. Bl.a. er jeg vild med deres vægophængte kradsetræer i smal profil, som både er nemme at rengøre under og fylder minimalt i en lille lejlighed:
(Ja, det er dyrt! Så er der til gengæld frit valg i træsort og tekstiler.)
Men så melder spørgsmålet sig jo: skal man vælge hængekøjer eller platforme?
Jeg har hørt mange sige, at katte bedre kan lide at ligge i hængekøjer end på platforme, men det er garanteret individuelt. Hvad foretrækker jeres (store) katte? Er der andet, man skal overveje, når man vælger sammensætningen af sådan et kradsemøbel?
Vores kopi-ragdoll og brite er begge jævnt ligeglade med hvad de ligger på i højden, så længe det er blødt og føles stabilt. Vi har et træ fra petfun.de, hvor vi har køjer med lidt fyld, og så nogle flade senge fra samme sted (væghylde og vindueskarmsseng) - alle delene bruger de gladeligt
Sørg for at tjekke, om selve kradsestammerne i det du køber er i træ og ikke pap Jeg har set nogle (få) dyre træer, hvor det var pap, og det holder desværre ikke i længden.
Og sæt træet op et sted, hvor du er meget. Vi kan lave lige så mange lækre anordninger vi vil, hvis det er i et andet rum end vi er, så er det luft
Min coon dreng Diego er mest til plader, min coon dreng Jako var mest til hængekøjer. Fælles for alle mine katte er st den øverste køje er den mest populære Så jeg ville nok investere i lidt af hvert og se hvad din kat foretrækker, og så gemme den viden.
Vores foretrækker hængekøjer eller platforme med høje kanter.
Whiskey foretrækker så at ligge og flyde i sofaen ( men det er en helt anden snak :høhø: )
Kunne Mille selv vælge er jeg ret sikker på, at hun ville vælge store dybe hængekøjer, hun kan blive væk i:tihi:
Hun forsøger gladeligt at blive væk i de køjer hun har nu, de er bare lidt for små til det er muligt…
Jeppe der imod foretrækker sine platforme, tror aldrig jeg har set ham forsøge at ligge i en køje:)
Vi har to store skovkatte og den ene foretrækker køjen og den anden foretrækker sengen.
Men ingen af dem ville lægge sig på en platform uden form for kant på.
[QUOTE=Lykke;1242484]Vores kopi-ragdoll og brite er begge jævnt ligeglade med hvad de ligger på i højden, så længe det er blødt og føles stabilt. Vi har et træ fra petfun.de, hvor vi har køjer med lidt fyld, og så nogle flade senge fra samme sted (væghylde og vindueskarmsseng) - alle delene bruger de gladeligt
Sørg for at tjekke, om selve kradsestammerne i det du køber er i træ og ikke pap Jeg har set nogle (få) dyre træer, hvor det var pap, og det holder desværre ikke i længden.
Og sæt træet op et sted, hvor du er meget. Vi kan lave lige så mange lækre anordninger vi vil, hvis det er i et andet rum end vi er, så er det luft [/QUOTE]
Jeg kan lige tilføje til mine, at en køje for dem ikke bare er en køje. Sådan en fast køje du viser på billedet kan de godt lide, men sådan en dinglende en er no go! Så vi har en fin løs hængekøje på kradsetræet, som den mindste bruger en sjælden gang imellem…