Kradser på alt andet end kradsetræet. :-(

Vi har fået vores lille killing hjem igår, og det går bare rigtig godt! :thumbup:

Men hun har det med at kradse på væggen, sofaen osv, det synes vi ikke om! Vi siger nej også fjerner vi hende fra det hun har gang i og afleder hende med noget andet, men det hjælper ikke rigtig.

Hun er meget legesyg og rigtig fræk, det er jo kun en god ting, men vi er lidt kede af det går ud over møblerne. Vi ved godt hun er killing og vi skælder hende heller ikke ud.

Vi ønsker bare nogle gode råd til hvad vi skal gøre når hun gør det, og om vi evt. kan standse det? Vi roser hende når hun bruger kradsetræet, men det er ikke så spændene som det man ikke må :tihi:

Kan i komme med nogle gode råd?

Leg med hende ved klatretræet og få det integreret som en del af legen… få fat i noget cat-nip spray og spray det på stolperne, det tiltrækker hende også…
Hvor høje er stolperne? de allerfleste katte vil kunne strække sig i fuld længde, når de kratter og rigtig mange klatremiljøer giver ikke mulighed for det…
Få fat i nogetfeliwayspray og spray de steder hun har krattet - det er feromoner, som indikerer at her har hun allerede afmærket og behøver derfor ikke gøre det igen…
Anskaf en kradsemåtte… nogle katte foretrækker at kradse på vandrette flader…
Når hun kradser er forbudt sted, så tage hende og få hende over til kradsemiljøet og stimuler hendes lyst til at kradse her… Og ros hende så rigtig meget, når hun kradser på stolperne…

Hver gang hun kradser andre steder skal i sætte hende hen til kradsetræet, og gerne sætte hende “op ad stolpen” så hun forstår hvad i mener :høhø:

Jeg gjorde sådan med min Waldo da jeg fik ham hjem som killing, og han kan stadig se meget stolt ud når han går hen til kradsetræet og forventer at blive rost til skyerne, og især hvis de andre får lidt for meget opmærksomhed skal han da lige kradse og vise hvor dygtig han er, så det er ham der ender med opmærksomheden :tihi:

De 2 andre, og tidligere katte har jeg ikke haft problemer med, så min erfaring er ret lille, men her virkede det sådan :slight_smile:

Står kradsetræet rigtig, i forhold til hvad katten synes? Jeg fx et lille kradsetræ stående lige indefor stuedøren, da mine katte ellers ville bruge væggen.

Enig, hver gang hun kradser andre steder, så bær hende over til kradsetræet - Tag hendes forben/poter og lav bevægelserne, så fatter hun det snart …Og desuden er det godt at spraye noget catnip på de tilladte steder …Hvis du ikke kan finde catnip i din nærhed, så har jeg enkelte flasker tilbage på mit lager :slight_smile:

Og husk, nogle misser vil gerne kradse kløer stående lodret, så de rigtig strækker ud, andre vil gerne hvæsse kløer på noget vandret ( feks. en kokosmåtte ) Jeg har begge dele til mine kræ, og heldigvis kradser de aldrig andre steder. Jeg tror det er vigtig at hun lærer hvor man må, mens hun stadig er killing - Så det er bare med at være vedvarende. Har du tjekket om hun trænger til at få klippet kløer ? …Hvis hendes kløer er for lange, øger det lysten til at kradse ekstra meget.

Og hvis I har stillet kradsetræet godt af vejen kan det også være det der er problemet :slight_smile: Nogle gemmer det væk fordi de synes det skæmmer, men så synes katten altså heller ikke at det er sjovt at bruge når det ikke står fremme :slight_smile:

Da jeg skulle lære Cinnamon at bruge kradsebrættet, brugte jeg en drillepind til at få hende til at stå op ad det for at fange den. Så fandt hun hurtigt ud af, hvad det kunne bruges til. Jeg bar hende også derover, når hun kradsede i sofaen, og førte hendes poter ned over det, men det var, når det skete som en naturlig del af legen, at det virkede bedst. Og så holdt jeg i øvrigt bare øje med hende og skyndte mig at rose og belønne hende, så snart jeg så, at hun gjorde det af sig selv. Jeg sprayede også brættet med katteurt, og så har jeg i øvrigt ud over stammerne på to klatremiljøer også flere kradsebrætter sat op rundt omkring.

Netop. Foruden gulv-til-loft træerne har vi derfor også mindre “kradsepinde” placeret strategisk, hvor kattene ikke kan undgå at komme forbi dem. Og de bruger dem…

Der findes noget “katteparfume” med baldrian/catnip - Det kan du sprøjte på kradsetræet, så bliver hun automatisk glad for det :wink:

Tak for jeres gode råd :slight_smile:

Jeg vil ud og se om jeg kan finde noget catnip :slight_smile: Er det noget der lugter dårligt for os mennesker?

[QUOTE=xanniesofie;632270]Tak for jeres gode råd :slight_smile:

Jeg vil ud og se om jeg kan finde noget catnip :slight_smile: Er det noget der lugter dårligt for os mennesker?[/QUOTE]
Det i spray til at sprøjte på kradsetræet, kan jeg kun lugte, hvis jeg stikker næsen helt hen til træet :wink:

Jeg er lige kommet hjem fra dyrhandleren, og jeg har både købt en vandret kradsemåtte + catnip :thumbup:

Så nu vil jeg gå hen og give kradsetræet et sprøjt eller to :tihi:

Catnip kan varmt anbefales!!! :smiley:

Hun kradser og kradser, lige så hun ser helt sagelig ud og det er ikke i sofaen :wehu:

Tusinde tak for det gode råd :thumbup:

Det var heldigt, for der er faktisk også nogle katte, det slet ikke virker på. :slight_smile:

Men jeg tror nu, de fleste er meget glade for det. Vores gamle Milly kan blive helt skæv af det… :wink:

Men når først din kat har lært at bruge kradsetræet, skal hun nok blive ved med det.

Ville bare lige tilføje hver gang i ser tiltræk til krads sæt hende straks på kradse træet og ros hende meget når hun kradser det har hjulpet på vores birma her hjemme og han kradser ikke mere hvor vi ikke ville havde …

Nu kan jeg sige til vores birma vis du er dygtig når han står i nærheden af kradse pinden vis du er dygtig og han kradser og kradser og jeg giver ham en god bid … nogen gange når han kradser siger jeg til ham dygtig og skynder mig at give ham en godbid …

[QUOTE=FinnFrode;632423]Det var heldigt, for der er faktisk også nogle katte, det slet ikke virker på. :slight_smile:

Men jeg tror nu, de fleste er meget glade for det. Vores gamle Milly kan blive helt skæv af det… :wink:

Men når først din kat har lært at bruge kradsetræet, skal hun nok blive ved med det.[/QUOTE]

Jeg må sige det virker her :thumbup:
Et stykke tid efter jeg havde sprøjtet det på kradsede hun allerede, og der var det første gang hun rigtig kradsede.:smiley:
Ja, jeg tror også bare lige hun skal se det an, hun havde nemlig ikke et kradsetrø ved tidligere ejer… Men nu har hun 2 at vælge imellem, en måtte der ligger vandret + kradsemiljøet :høhø:

[QUOTE=hmm;632431]Ville bare lige tilføje hver gang i ser tiltræk til krads sæt hende straks på kradse træet og ros hende meget når hun kradser det har hjulpet på vores birma her hjemme og han kradser ikke mere hvor vi ikke ville havde …

Nu kan jeg sige til vores birma vis du er dygtig når han står i nærheden af kradse pinden vis du er dygtig og han kradser og kradser og jeg giver ham en god bid … nogen gange når han kradser siger jeg til ham dygtig og skynder mig at give ham en godbid …[/QUOTE]

Det er lige præcis det vi også gør :slight_smile: Og det har allerede hjulpet, for hvis hun skal til dét, så siger vi bare “nej”, også går hun selv væk uden vi skal fjerne hende, også løfter vi hende over til hendes kradsetræ, og roser hende til skyerne når hun bruger det… Og når hun går der over nu, kan man se at hun venter på man giver hende ros :smiley: hihihi.

[QUOTE=xanniesofie;632417]Catnip kan varmt anbefales!!! :smiley:

Hun kradser og kradser, lige så hun ser helt sagelig ud og det er ikke i sofaen :wehu:

Tusinde tak for det gode råd :thumbup:[/QUOTE]
Jamen det var skam så lidt :wink: