Hej alle.
2 af vores katte krædser i tapet’et og jeg er ved at blive godt skør, jeg kan vågne om natten ved at de krædser og det sker op til flere gange.
Jeg orker ikke mere at skælde dem ud, men vi er i gang med at renovere lejligheden og skal snart have tapseret helt om alle steder og så er det ikke fedt hvis de også ødelægger det.
Sørg for at de har noget at kradse i. Altså kattemiljøer. Stil dem der hvor problemstederne er/var.
Klip deres kløer.
Og når det nye tapet kommer på, så lad det være noget, som ikke så let at få fat i. F.eks helt lige tapet eller glasvæv, som er mindre kradsbart. Og sørg evt. for at det lugter grimt. Hvis det kommer til det værste, kan man smøre kamfercreme på. Det er altid sidste løsning her hos mig. (Men jeg har i øvrigt ikke problemer med kradsening i tapetet, og har ikke haft det siden jeg fik et par gode kradsetræer og kradseposter).
Ok men de mangler ikke kattemiljøer da de har 3 stk. ja deres klør skal klippes, men tror nu ikke det er det der er galt, desværre…
Ja vi har købt glasvæv men den ene er begyndt at kradse i det glasvæv vi har i køkkenet (har økonomivæv i de andre rum og det kan de godt lide at kradse i) så jeg er lidt bekymret for at de så vil kredse i glasvævet når det kommer i alle rum.
Men skal jeg bare smører kamfer creme på væggen? Jeg har før bugt det til ledninger men virker underligt hvis det hjælper på vægen da de jo ikke smager/slikker på væggen
Lugten er jo stærk så det bryder de sig heller ikke om at få på poterne, hvis de er kloge. (Håber jeg)
Hvis de er kommet i vane med det, kan det blive svært at ændre på. Måske har de skabt sig nogle vigtige duftsteder, det er min oplevelse at det oftest er det, som motiverer dem. Kradser de da i tapetet lige i nærheden af der hvor kradsemiljøerne står?
Det er da rigtig, jeg går straks i gang med at prøve om kamfer creme på væggen virker…
Nej for de krædser i vores lille gang og lidt i soveværeslet og stuen. Men ja de kradser også i væggen ved kattemiljøerne nogle gange. Men for det meste er det i vores gang de gør det.
Det giver jo fint mening at kradse i gangen, det er jo her det er vigtigst at markere sig overfor fremmede.
Jeg tør næsten ikke sige det, men problemet kan jo også være stressrelateret, altså hvis der er magtkampe internt i flokken. Men det skal du ikke gå ned med, hvis du melder pas mht det. Jeg ved ikke hvor stor din flok er, men opdeling i grupper kan være løsningen hvis “problemet” er territorielt/socialt.
Hvis det slet ikke giver mening, så er det nok bare noget, som er blevet en vane, for de to.
Det kunne da også være smart med et højt panel af sisaltæppe i gangen, hva hva! -velkommen [smilie=hate-tunz.gif]
Vi har et hjørne i stuen som de begyndte at kradse i, og vi købte simpelthen et kradsetræ til at dække det hjørne. og så ellers hver gang du ser det, så tag stille og roligt katten og pladser dens forpoter på et anerkendt kradse sted.
Den havde jeg ikke lige tænkt over med at markere sig over for fremmede
Jeg har 3 katte mor med 2 sønner på lidt over 1 år og det er de 2 sønner der krædser i tapet’et…
Jeg prøver lige med det kamfer creme og ser om det ikke hjælper for det hjalp da den ene bed i dem.
Vi havde også problemer i et af vores hjørner i stuen så vi købte også et fra gulv til loft kattemiljø men det var før de 2 små kom og det er dem der nu er problemet
Men vi har nu 3 stk og der er næsten ikke plads til flere…
Det er ikke et der fylder noget, det er sådan et som bliver hængt op på væggen (fladt) hmm måske kradsebrædt beskriver det bedre.
Jeg har kun et klatretræ, en tønde som Dixie elsker at sove i, hjørnekradsebrædtet og et isoleret rør i køkkenet som især Thea tager sine ture op af -høhø