Kræsen kat - hvad stiller man op?

[QUOTE=galath;1076449]Jeg tror gerne, at det også et godt stykke hen ad vejen kan have noget med mig at gøre. Men jeg kan altså ikke bare se på, at han bliver tyndere og tyndere.

Dog burde jeg nok have gjort noget ved tørfoderet noget før :frowning: Det har bare aldrig før i tiden været et problem, at de ikke var så glade for Orijen, fordi de for det første også fik andet i tørfoderet og for det andet spiste tilstrækkeligt vådfoder. Så dybest set kan det nok alt sammen føres tilbage til den lange periode med maveproblemer i efteråret/vinteren :gruble:[/QUOTE]

Kunne du ikke få ham godt fedet op i ting han elsker, så pyt med om det ikke lige er første klasses foder, hvis det bare er en periode. Og kylling med skind og den slags.
Når så han har fået noget sul på kroppen, har du måske også nemmere ved at være “hård”.
Forstår godt du kommer til at føle du sulter ham, men er han så tynd at det er farligt for ham, sådan at hofterne og ribbenene stikker ud, eller bare tyndere end hvad der er optimalt?
Hvis det er en huskat, skal den måske bare have en slank figur?
Igen, min viden om katte er meget begrænset, men hvis han har fin pels og ellers er glad og frisk så tror jeg ikke du skal være ked af det :kram:

[QUOTE=fugl;1076462]Kunne du ikke få ham godt fedet op i ting han elsker, så pyt med om det ikke lige er første klasses foder, hvis det bare er en periode. Og kylling med skind og den slags.
Når så han har fået noget sul på kroppen, har du måske også nemmere ved at være “hård”.
Forstår godt du kommer til at føle du sulter ham, men er han så tynd at det er farligt for ham, sådan at hofterne og ribbenene stikker ud, eller bare tyndere end hvad der er optimalt?
Hvis det er en huskat, skal den måske bare have en slank figur?
Igen, min viden om katte er meget begrænset, men hvis han har fin pels og ellers er glad og frisk så tror jeg ikke du skal være ked af det :kram:[/QUOTE]

Asani er abyssinier og skal være slank - men ikke så “slank” :slight_smile: Det er især rygraden, der er blevet lidt for synlig, og så synes jeg slet ikke, han har huld på hofterne og lårene.

Han var rigtig fin for nogle måneder siden, da han var til årligt tjek hos dyrlægen, men siden er det gået den gale ved. Og jeg tror, det er, fordi jeg netop har været hård med tørfoderet. Så jeg er i løbet af diskussionen her blevet ret overbevist om, at det i første omgang handler om at få styr på tørfodersituationen. Finde noget, han gider spise, og så begynde at blande forskellige slags igen.

I øvrigt er jeg ikke spor foder-religiøs :slight_smile: Jeg ved godt, hvad jeg foretrækker, de får, og det kunne jeg sagtens insistere på, da jeg vidste, at de kunne spise sig mætte i vådfoder, hvis ikke de gad tørfoderet. Men når de så heller ikke vil have vådfoderet, bliver det jo et problem. Så som sagt - at få stabiliseret tørfodersituationen er vejen frem. Tror jeg :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;1076418]
Jeg begyndte på det, fordi det ærgrede mig at skulle smide mere ud, end de havde spist, flere gange om dagen. Men ved at betragte Snehvide gik det op for mig, at de faktisk spiser vådfoder ved at slubre det op med tungen. Det var derfor ikke så underligt, at kødstykkerne altid lå tilbage, når de havde fået en pose med sovs, for alt, hvad der er for stort til at hænge fast på tungen, lader de bare ligge…

Nu moser jeg vådfoderet grundigt ud med varmt vand fra elkedlen, så det også får lidt mere duft. Og nu bliver tallerkenen næsten altid tømt. :)[/QUOTE]

Aha det må jeg lige prøve.

Jeg er nemlig holdt op med at give mine vådfoder, simplethen fordi de ikke spiste andet end sovsen.
Nu får de tun i vand, og det er jo altid et hit:-)

Må prøve det der “varmt vand i Lux” trick og se om kælepotterne er med på den.

[QUOTE=HolmeInc;1076542]Aha det må jeg lige prøve.

Jeg er nemlig holdt op med at give mine vådfoder, simplethen fordi de ikke spiste andet end sovsen.
Nu får de tun i vand, og det er jo altid et hit:-)

Må prøve det der “varmt vand i Lux” trick og se om kælepotterne er med på den.[/QUOTE]

Det er også den eneste måde vådfoder fungerer på herhjemme. Sigga vil ikke røre klumperne. Og det er faktisk også upopulært med klumper i sovs, der er most. Det skal være pate - og med den rette mængde vand. For lidt eller for meget vand, så rører hun det ikke. Fjollede kattepige:-)

Mine er overforkælede og lidt småtossede:-) så jeg kunne sagtens se at jeg ville få det samme “rette mængde vand” issue som du har haft.
Mine kunne nogle gange godt lide pate, men det var helt klart sovsen der var et hit. Tror “mere vand” i pate, nok er et forsøg værd.
Må finde en Aldi og se om Lux er noget for de forkælede.

Evt. så lav en foderkasse med en chiplem i (hvis han kan/vil bruge en kattelem), så kan han have RC/hvad han nu gider derinde, og Chili kan ikke komme til det :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;1076450]Hvis Magic og Chili helst ikke skal have RC… Har du så overvejet at lave et ‘fodringsskab’ med chiplem? Så er det jo kun Asani der kan komme til foderet…

Ved jo så self ikke om du har pladst til det - eller om Asani ville gide at gå ind i ‘boksen’ efter det…[/QUOTE]

Først og fremmest er jeg ikke sikker på, jeg kunne bygge sådan en kasse. Jeg er vældig dygtig til at samle Ikea-møbler og den slags, men bygge selv - når det kommer til den slags, er jeg meget lidt praktisk anlagt. For det andet har jeg en fornemmelse af, at Asani ikke ville være særlig glad for at være i en lukket kasse. Jeg tror slet ikke, han ville kunne koncentrere sig om at spise.

Men jeg har nu heller ikke lyst til at fodre dem på den måde, med mindre det på et tidspunkt skulle blive tvingende nødvendigt at gøre det. Så fandt jeg vel ud af det på en eller anden måde.

De har ikke rigtig været i tørfoderet igen, siden jeg hældte det nye op. Til gengæld har de alle sammen spist godt af andre ting. Asani har spist en del vådfoder og en kotelet. Eller næsten en kotelet. Han spiste ikke op i første omgang, og sandelig om så ikke Magic var henne at nappe et par bidder - råt kød! :thumbup: Jeg må simpelthen til at blive bedre til at fodre med råt. Måske Chili også kan lokkes til sidst.

Det behøver nu slet ikke være så besværligt, eller så indelukket. Prøv at se billederne her, den trip trap tremmekasse du kan se i baggrunden er min foderkasse. Jeg har bare savet hul til chipkattelemmen, meget nemt faktisk :slight_smile: Og netop fordi den er åben, og der kommer lys ind, så har mine ikke haft noget problem med den :slight_smile:

Men er det ikke den løsning du ønsker er det jo også fair nok :slight_smile: Men skulle du nå dertil, så ved du nu at det faktisk kan være ret nemt at lave :slight_smile:

hvis du kan få ham til at spise råt, så lad ham dog gøre det, det er da ikke det værste.

ellers så prøv carnibesten - den er ikke et hit her, men den er noget af det allebedste hvis du kan få ham til at spise det.
jeg skal forresten have vare næste gang hun kommer til fyn, så kan du da få et par ruller med og prøve.

ellers har han vel bare samme princip som dem herhjemme - man spiser ikke noget der ikke kan “identificeres” - dvs at her står menuen på gimpet, almo nature og enkelte varianter af cosma

og ellers er der jo stadig kyllerne :høhø:

Bare for en sikkerheds skyld: har du fået taget blodprøve?
Både f.eks. påbegyndende sukkersyge og nyresvigt kan medføre at katten bliver sulten uden at ville spise nok / kun spiser det mest lækre.

[QUOTE=Bodil;1077008]hvis du kan få ham til at spise råt, så lad ham dog gøre det, det er da ikke det værste.

ellers så prøv carnibesten - den er ikke et hit her, men den er noget af det allebedste hvis du kan få ham til at spise det.
jeg skal forresten have vare næste gang hun kommer til fyn, så kan du da få et par ruller med og prøve.

ellers har han vel bare samme princip som dem herhjemme - man spiser ikke noget der ikke kan “identificeres” - dvs at her står menuen på gimpet, almo nature og enkelte varianter af cosma

og ellers er der jo stadig kyllerne :høhø:[/QUOTE]

Tak, Vivi. Det kan godt være, jeg skulle prøve noget mere Carnibest. Der er bare så meget spild, for man kan jo ikke rigtig dele sådan en rulle op i mindre dele. Men han kunne godt lide det. Jeg har i øvrigt slet ikke noget imod, at Asani spiser råt - jeg er bare en klovn til at huske at få noget taget op til ham, fordi jeg selv ikke spiser så meget (hjemmelavet) kød :ups: Og så er der selvfølgelig lige det med vitaminer og taurin m.m., men sådan noget har jeg købt, så det kan selvfølgelig tilsættes. Jeg har i øvrigt købt det, fordi han netop spiser en masse Cosma, som ikke er fuldfoder. Eller - det er jo så det, der har været problemet, at han IKKE har spist en masse :S

Kyllerne - desværre er der ikke rigtig afsætning på dem, efter at Abasi er flyttet. Han skulle egentlig have haft dem med, men det blev for besværligt at transportere dem. Så der ligger lige 3-4 poser i fryseren til dig :høhø: Det var virkelig en super idé, jeg fik, at købe alle de poser dengang :klapper:

[QUOTE=pivnu;1077041]Bare for en sikkerheds skyld: har du fået taget blodprøve?
Både f.eks. påbegyndende sukkersyge og nyresvigt kan medføre at katten bliver sulten uden at ville spise nok / kun spiser det mest lækre.[/QUOTE]

Nej, det har jeg ikke, men nu bliver jeg jo helt bekymret :uha: Jeg har slet ikke overvejet, at det kunne skyldes andet, end at han var kræsen, og det er jo netop sådan, som du skriver, at han opfører sig :frowning:

Men hvis der var den slags problemer, ville han så ikke for det første drikke en del og for det andet være almenpåvirket? For det gør han ikke, og det er han ikke.

I forlængelse af diskussionen her, så havde jeg en ganske usædvanlig oplevelse her til morgen.

Først fik jeg lov at sove til klokken 9 uden at blive forstyrret af katte. Asani plejer ellers at være der mellem kl. 5 og 6 for at fortælle mig, at jeg skal op, men da jeg kortvarigt var vågen ved 6-tiden, lå han bare og sov mellem mine ben.

Da jeg stod op (kl. 9), fandt jeg Magic splattet ud på stuegulvet lige inden for døren, og Chili lå splattet ud på spisebordet. Asani sad inde på sofabordet og så lidt mere vågen ud. Efter lidt nus gik jeg ud i køkkenet for at finde morgenmad, og her er det så, at det virkelig usædvanlige indtræffer. Eller måske IKKE indtræffer. For der var slet ingen reaktion hos kattene :besvimer:

Det plejer at være nok, at jeg går ud i køkkenet for slet ikke at tale om at tage skåle frem og åbne køleskab og madskab, men ikke engang da jeg satte skålene med mad på gulvet, kom de derud. Jeg var mere end en anelse forvirret - og så slog det mig: De har været i tørfoderet :smiley:

Jeg tømte jo en masse ud på brættet i går - meget mere end det kan bære og stadig have sin funktion, men nu skulle jeg bare se, om det gjorde en forskel. Og der er ganske rigtigt ryddet pænt op i beholdningen, nu hvor de rent faktisk kan lide noget af det. Så jeg har vist nogle mætte katte, der selv fandt ud af at tage morgenmad, når jeg nu ville sove :slight_smile:

[QUOTE=galath;1077108]Nej, det har jeg ikke, men nu bliver jeg jo helt bekymret :uha: Jeg har slet ikke overvejet, at det kunne skyldes andet, end at han var kræsen, og det er jo netop sådan, som du skriver, at han opfører sig :frowning:

Men hvis der var den slags problemer, ville han så ikke for det første drikke en del og for det andet være almenpåvirket? For det gør han ikke, og det er han ikke.[/QUOTE]

Det var bare en tanke, som du i hvert fald kan have i mente.

Min søster har haft en kat, der fik sukkersyge, og den startede med i den første lange tid kun at tabe sig. Ellers var den fuldstændig normal og frisk. Senere kom så, at den blev dårlig, drak meget osv. Men jeg nåede da at se den et par gange, inden den kom dertil, og der går måneder imellem, jeg besøger dem.

Jeg tror ikke på, at udvikling af kræsenhed er normalt. Fair nok, at der kan være ting, som kattene ikke kan lide. Men hvis det drejer sig om, at der systematisk afvises mad, som før godt kunne spises, så synes jeg, det lyder forkert.

Dejlig måde at vågne på i dag med mætte katte :slight_smile:

Det har du nok ret i. Og jeg vil bestemt have det in mente. Jeg kommer til at tænke på, at Asani for mindre en måneds tid siden var til tandrens og fik taget blodprøve, før han blev bedøvet. Jeg ved ikke, hvad de tjekker i sådan en blodprøve, men mon ikke de ville have lagt mærke til dårlige nyre- og sukkertal? Selvfølgelig kan det have ændret sig, men det er trods alt ikke så længe siden.

Ja, det var det. Jeg kan se, der er drukket en del mere vand, end der plejer at blive, men det tager jeg også som et tegn på, at de har spist tørfoder.

Nu vil jeg lige afvente at se effekten af mere interessant tørfoder. Og så selvfølgelig holde godt øje med Asani imens stadigvæk.