Kræsen kat - hvad stiller man op?

Asanis spisevægring er ved at gøre mig meget frustreret. Efterhånden er der nærmest ingenting, han gider æde.

Der er ikke noget i vejen med ham. Han har lige fået ordnet tænder, så det er ikke derfor. Der er såmænd heller ikke noget i vejen med hans appetit, for han kværnede med stor fornøjelse en hel, rå kyllingefilet i går. Men vådfoder gider han bare ikke rigtig længere, ligegyldigt hvad det er for noget, og jeg ser ham heller aldrig i tørfoderet mere. De 300 gram, han havde taget på, og som havde gjort ham så fin, har han med garanti tabt igen (jeg har ikke lige fået ham vejet), og han er bare for tynd at se på.

Han er helt utroligt stædig, og sult driver ham åbenbart bare ikke til at spise, hvis han ikke er tilfreds med maden :frowning: Og jeg er træt af at kaste penge ud af vinduet til alle mulige forskellige slags vådfoder, som han alligevel ikke æder. I en (kort) periode var han vild med Cosma Thai, men det er han heller ikke mere. Ikke fordi han KUN har fået det. Jeg er netop blevet ved med at prøve med alle mulige andre ting også, så han IKKE kun fik en ting.

Jeg tænker efterhånden, at jeg er nødt til at købe noget RC-tørfoder af en art til ham (det var det, der fik ham til at tage på sidst) og så håbe, at han stadig synes og bliver ved med at synes, det er godt. Det er så ikke så godt for Chili, der bestemt ikke behøver blive tykkere, men jeg må jo bare erkende, at de ikke gider æde Orijen, hvor gerne jeg så end så det.

Og så må jeg vel satse lidt mere på råt til Asani. Måske prøve med det her:

http://prof-pet.dk/barf-butik/category/18/barf-foder-til-katte

Han har prøvet det her for nylig og var glad nok for det, men jeg frygter, at han også bliver træt af det :S

Jeg har vist ikke et egentligt spørgsmål, men hører gerne om jeres idéer og/eller erfaringer med emnet kræsenhed :slight_smile:

Synes jeg har hørt at orijen generelt ikke smager alle katte…

Kan du ikke finde en middelvej mellem det og RC ? Eller blande dem? Og så giv kan de alle mulige sære steder? Tænker at hans mave måske skal igang igen… Hvis man spiser småt i en lang periode, så vænner maven sig til ikke at få så meget og så føler man ikke sult på samme måde

Rags har aldrig været så meget for vådfoder, men efter at jeg er begyndt at mose Lux’en ud med kogt vand, spiser han det også.

Jeg begyndte på det, fordi det ærgrede mig at skulle smide mere ud, end de havde spist, flere gange om dagen. Men ved at betragte Snehvide gik det op for mig, at de faktisk spiser vådfoder ved at slubre det op med tungen. Det var derfor ikke så underligt, at kødstykkerne altid lå tilbage, når de havde fået en pose med sovs, for alt, hvad der er for stort til at hænge fast på tungen, lader de bare ligge…

Nu moser jeg vådfoderet grundigt ud med varmt vand fra elkedlen, så det også får lidt mere duft. Og nu bliver tallerkenen næsten altid tømt. :slight_smile:

Generelt accepterer jeg ikke kræsenhed fra mine katte - de SKAL kunne spise alt der serveres for dem… bla også fordi jeg har en teori om at en meget varieret sammensætning af kosten giver stærke maver…
Med det sagt, så ved jeg også at der er visse fodertyper, som bare ikke bliver rørt…
Fx nægtede Aske konsekvent hele sit liv at spise Iams og Eukanuba - han kunne virkelig ikke lide det!
Eller Saga der levede sine sidste år på Katz vådmad fra Brugsen - hun kunne ikke tåle tørfoder (fik splatmave) og nægtede at spise alt muligt andet… råt serverede man bare ikke for hende! Det var dødt kød og sådan noget spiste hun ikke…
Og nu har jeg Oddy og Thane, der begge nægter at spise mad med lammekød - helt ligemeget om det er vådt, tørt eller råt!

Så nogle gange er det bare sådan at det da godt kan være at man synes at kattene bør spise ditdat, men at realiteterne er anderledes…
Og RC er da ikke skodfoder… bare ikke noget som “vi” vil fodre med :smiley:
Har du prøvet med Hils Natures Best… eller Taste of the Wild - det er et kæmpehit herhjemme :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;1076418]Rags har aldrig været så meget for vådfoder, men efter at jeg er begyndt at mose Lux’en ud med kogt vand, spiser han det også.
[/QUOTE]

Hæ… jeg gider ikke længere at mose… så nu bruger jeg konsekvent stavblenderen… lige pludselig kan Banden spise bidder i gele :smiley:

Den gider jeg ikke svine til for så lidt. Tænk, hvis jeg stod og manglede den, når jeg skulle redde sovsen… :smiley:

:smiley:
Jam’n, der er jo også forskel i mængden… jeg skal fodre 6 kræ - og så er der ikke ret meget tilbage af en 400 g dåse :slight_smile:
Giver jeg dem bare uden at blende, så kan du være sikker på at de fire af dem alligevel ikke er spor sultne…

Det er jo det - og det nytter jo ikke noget, at jeg forsøger at være lige så stædig som katten, hvis det betyder, at han bliver tyndere og tyndere :S

Det har du naturligvis ret i :slight_smile: Problemet er bare, at de for det første tager på af det - hvilket er fint for Asani, men knap så godt for Chili - og for det andet har Magic det tilsyneladende med at kaste mere op, når han får RC. Måske bare, fordi han spiser for meget af det, men ikke desto mindre… Igen - hvis valget står mellem en lidt mere buttet Chili og lidt ekstra opkast og en alt for tynd Asani, jamen, så giver det selvfølgelig sig selv.

Generelt har jeg ikke prøvet så meget forskelligt tørfoder, efter at jeg har fået Asani - bortset fra en masse prøver af forskellig art. Så det kan da godt være, at de nævnte produkter kunne være en mulighed. Og som PivC skriver, tror jeg godt, jeg kan blande dem med Orijen. De har før spist Orijen, når der har været blandet alt muligt andet i. Så muligvis er der for meget Orijen i lige nu, hvor det er en blanding af kun Orijen og Hill’s Vetessentials :gruble:

De to typer foder er selvfølgelig også hinandens totale modsætning. Kæmpestore, lyse Hill’s-bidder og bittesmå, mørke Orijen-bidder, så det er ikke særlig svært at sortere i det :gruble:

Hvis han er for tynd ville jeg give ham det han kan lide, og de er tilsyneladende råt og Royal Canin tørfoder.

Jeg har alle mulige mere eller mindre velbegrundede ideer om hvad jeg vil fodre med, men jeg har en meget stædig kat. Jeg kan naturligvis kun servere det jeg synes er sundt for dem, men så får jeg også en frustreret kat der opfører sig som en gammel sur mand.

Så trods mine gode intentioner så har jeg valgt ikke at være så foder-fanatisk at der ikke er plads til undtagelser. Så min Blå har stort set hele sit liv leve af Royal Canin tørfoder. Derudover spser han lidt vådfoder. Han er flot, slank, aktiv, adræt, fin pels, og er generelt en sund og rask kat. Han bliver 10 år i næste uge.

Så hvorfor ikke bare give Royal Canin tørfoder hvis han faktisk trives på det? Så må du prøve at finde en kombination som gør at den anden kat ikke bliver for tyk.

[QUOTE=FinnFrode;1076418]Rags har aldrig været så meget for vådfoder, men efter at jeg er begyndt at mose Lux’en ud med kogt vand, spiser han det også.

Jeg begyndte på det, fordi det ærgrede mig at skulle smide mere ud, end de havde spist, flere gange om dagen. Men ved at betragte Snehvide gik det op for mig, at de faktisk spiser vådfoder ved at slubre det op med tungen. Det var derfor ikke så underligt, at kødstykkerne altid lå tilbage, når de havde fået en pose med sovs, for alt, hvad der er for stort til at hænge fast på tungen, lader de bare ligge…

Nu moser jeg vådfoderet grundigt ud med varmt vand fra elkedlen, så det også får lidt mere duft. Og nu bliver tallerkenen næsten altid tømt. :)[/QUOTE]

Asani har aldrig været ked af at spise vådfoder. Altså indtil nu. Og han får som regel pate eller andre produkter, som jeg alligevel skal mose. Jeg har faktisk også forsøgt mig med at komme vand i for at gøre det mere lindt - men det har heller ingen effekt. Desværre :frowning: I øvrigt har alt, hvad Asani får, stuetemperatur, fordi jeg er gået over til at købe i 100 grams beholdere. Har foder først været i køleskabet, kan det ikke spises.

Lige pt kører vi med en blanding af Feline Finest holistic med And, lidt RC hairball, lidt Iams med tun og lidt GoCare - der er muligvis også lidt rester af Taste of the Wild og Grau killingefoder tilbage…
Primærfoderet er dog stadig vådmad… tørkosten står her kun som supplement…
Men jeg blander altså konsekvent flere fodertyper - simpelthen fordi jeg tror på at katte også kan blive dødtrætte af det samme foder dag ud og dag ind :slight_smile: Ved at blande har de mulighed for at spise det de lige nu har lyst til :slight_smile:
Lektien også lært mens vi havde Tjalfe, der ikke var spor kræsen, tværtimod noget nær altædende… men han nægtede at spise det samme mere end højst to dage i træk! :slight_smile: Meget frustrerende indtil at vi endelig fandt på at blande forskellige typer tørkost…

[QUOTE=PivC;1076416]Synes jeg har hørt at orijen generelt ikke smager alle katte…

Kan du ikke finde en middelvej mellem det og RC ? Eller blande dem? Og så giv kan de alle mulige sære steder? Tænker at hans mave måske skal igang igen… Hvis man spiser småt i en lang periode, så vænner maven sig til ikke at få så meget og så føler man ikke sult på samme måde[/QUOTE]

Jeg har faktisk tænkt lidt i samme retning. Og tænkt, at han måske kan lokkes til at spise lidt mere vådfoder igen, hvis nu hans appetit blev stimuleret med noget tørfoder, han syntes bedre om :gruble:

Om det hænger sådan sammen, ved jeg ikke. Men det får vi vel se, hvis jeg finder det rette tørfoder.

Du kan prøve RC Exigent. Det er udviklet til kræsne katte, og er et hit her :thumbup:

Nu er jeg selv så heldig at have tre aldeles ukræsne katte, så skal ikke gøre mig klog på dine problemer.
Men kunne det måske være du skifter for ofte? Forstår godt når du gerne vil have han skal tage på at man kan blive lidt desperat, men har du prøvet bare at fodre med det samme i to-tre måneder? Selvom han er tynd, falder han nok ikke død om :slight_smile:
Hvis det var mig, ville jeg nok blande det du synes han skal spise med det han bedst kan lide og så stille og roligt ændre blandings forholdet.

Ved mine kattes tidligere ejer/opdrætter, fik jeg også at vide de var virkelig kræsne. Og opdrætteren af orintalerne kunne næsten ikke tro det, da jeg fortalte de fik sild :høhø: Og perserblandingens ejer sagde også den ikke ville røre andet end Active Fit tørfoder og stænger fra Littel.
Her spiser de det hele :slight_smile:

[QUOTE=JKJ;1076427]Hvis han er for tynd ville jeg give ham det han kan lide, og de er tilsyneladende råt og Royal Canin tørfoder.

Jeg har alle mulige mere eller mindre velbegrundede ideer om hvad jeg vil fodre med, men jeg har en meget stædig kat. Jeg kan naturligvis kun servere det jeg synes er sundt for dem, men så får jeg også en frustreret kat der opfører sig som en gammel sur mand.

Så trods mine gode intentioner så har jeg valgt ikke at være så foder-fanatisk at der ikke er plads til undtagelser. Så min Blå har stort set hele sit liv leve af Royal Canin tørfoder. Derudover spser han lidt vådfoder. Han er flot, slank, aktiv, adræt, fin pels, og er generelt en sund og rask kat. Han bliver 10 år i næste uge.

Så hvorfor ikke bare give Royal Canin tørfoder hvis han faktisk trives på det? Så må du prøve at finde en kombination som gør at den anden kat ikke bliver for tyk.[/QUOTE]

Jamen, helt sikkert. Det er jo også der, jeg efterhånden er nået til. Der er som sagt også et par andre katte at tage hensyn til, og derfor havde jeg håbet på, at jeg kunne undgå det, men selvfølgelig ikke hvis en af kattene så begynder at mistrives.

[QUOTE=Ann K;1076431]Lige pt kører vi med en blanding af Feline Finest holistic med And, lidt RC hairball, lidt Iams med tun og lidt GoCare - der er muligvis også lidt rester af Taste of the Wild og Grau killingefoder tilbage…
Primærfoderet er dog stadig vådmad… tørkosten står her kun som supplement…
Men jeg blander altså konsekvent flere fodertyper - simpelthen fordi jeg tror på at katte også kan blive dødtrætte af det samme foder dag ud og dag ind :slight_smile: Ved at blande har de mulighed for at spise det de lige nu har lyst til :slight_smile:
Lektien også lært mens vi havde Tjalfe, der ikke var spor kræsen, tværtimod noget nær altædende… men han nægtede at spise det samme mere end højst to dage i træk! :slight_smile: Meget frustrerende indtil at vi endelig fandt på at blande forskellige typer tørkost…[/QUOTE]

Jeg har også altid før i tiden kørt med blandinger af alt muligt, men så havde vi den lange periode i efteråret og vinteren med dårlige maver, så jeg har været lidt forsigt med at blande alt for meget sammen. De virker dog ret stabile i maverne efterhånden, så det kan godt være, jeg skal i gang med igen at blande 3-4 forskellige slags, og hvad der lige måtte være af prøveposer :gruble:

[QUOTE=fugl;1076436]Nu er jeg selv så heldig at have tre aldeles ukræsne katte, så skal ikke gøre mig klog på dine problemer.
Men kunne det måske være du skifter for ofte? Forstår godt når du gerne vil have han skal tage på at man kan blive lidt desperat, men har du prøvet bare at fodre med det samme i to-tre måneder? Selvom han er tynd, falder han nok ikke død om :slight_smile:
Hvis det var mig, ville jeg nok blande det du synes han skal spise med det han bedst kan lide og så stille og roligt ændre blandings forholdet.

Ved mine kattes tidligere ejer/opdrætter, fik jeg også at vide de var virkelig kræsne. Og opdrætteren af orintalerne kunne næsten ikke tro det, da jeg fortalte de fik sild :høhø: Og perserblandingens ejer sagde også den ikke ville røre andet end Active Fit tørfoder og stænger fra Littel.
Her spiser de det hele :)[/QUOTE]

Jeg tror gerne, at det også et godt stykke hen ad vejen kan have noget med mig at gøre. Men jeg kan altså ikke bare se på, at han bliver tyndere og tyndere.

Dog burde jeg nok have gjort noget ved tørfoderet noget før :frowning: Det har bare aldrig før i tiden været et problem, at de ikke var så glade for Orijen, fordi de for det første også fik andet i tørfoderet og for det andet spiste tilstrækkeligt vådfoder. Så dybest set kan det nok alt sammen føres tilbage til den lange periode med maveproblemer i efteråret/vinteren :gruble:

Hvis Magic og Chili helst ikke skal have RC… Har du så overvejet at lave et ‘fodringsskab’ med chiplem? Så er det jo kun Asani der kan komme til foderet…

Ved jo så self ikke om du har pladst til det - eller om Asani ville gide at gå ind i ‘boksen’ efter det…

:grrrierdumme:

Du er ikke alene om at være frustrere over en kræsen kat !

Lige for tiden spiser Silke stort set intet - hun har altid fået Hills - i forskellige varianter - men næ tak, det gider hun ikke at spise mere.

Så købte jeg RC killingefoder, for hun er så spinkel i forvejen - så hun kan sagtens tåle de xtra kalorier.

Det var hun glad for en dag eller 2 - men så gad hun ikke det mere.

Så købte jeg noget nyt foder, der er kommet på markedet - det gad hun lige en dags tid - så købte jeg noget andet nyt foder, der er kommet på markedet - det gad hun slet ikke !!! :venter:

Hun får to kaffe-mål-skeer om morgenen - og det får hun slet ikke spist på en dag/aften…

Jeg har det ELENDIGT med, at hun ikke spiser - men hun får åbenbart nok - for hun laver fine pøller hver dag.

Så lige, at der blev anbefalet noget RC længere oppe i tråden - så nu må jeg ud og købe en pose af det.

Silke spiser INGEN former for vådkost…:slight_smile:

Jeg kom pludselig i tanke om, at jeg havde en masse prøveposer fra udstillinger til at ligge ude i skabet, så jeg hentede et par af dem og hældte ud på brættet. Og Asani gik straks ombord i blandingen af Perfect Fit, GoCare og Olivers Large Cat :ok:

Nu er jeg så spændt på at se, om det fortsætter sådan. Lidt senere har jeg en kotelet til ham, så i dag skulle han kunne blive mæt :slight_smile: