De her dage er det også som om Sugieh er tapetseret indvendig med smørsyre… Hun forpester VIRKELIG lejligheden når hun er på bakke.
Hendes afføring er fin fast, normal farvet og i det hele tager fejler den ikke andet end at stinke ganske forfærteligt
Hun får som alle de andre Sanabelle med pip både sensitiv og almindelig, Almo nature også med pip, Porta 21, LUX, RC, Bozita og det rå har hovedsageligt været kråser og hjerter.
Hvorfor hun stinker og de andre ikke gør, ja det må guderne vide, men nu får hun en omgang mælkeprodukt, og hjælper det ikke, så må hun til vet, for hun plejer ikke at stinke så slemt
Nu bliver jeg simpelthen nødt til at pippe med igen her.
Som skrevet tidligere så skal det der kommer ud lugte i en eller anden grad, det er naturligt
det kan også lugte bedre/stramt uden at katten er syg
det lugter pga. den metabolisme som bakterierne der bor i tarmen udfører på det mad katten spiser. Metabolisme = gas = lugt i større/mindre grad.
de fleste mennesker lugter også jævnligt fælere fra bagenden uden at man er syg.
Husk nu på at tarmen hos mennesker og alle andre dyr er proppet og jeg mener virkelig proppet med bakterier og det er ganske naturligt. Fx så siger man at af en menneskepølles vægt udgøres de 25-50 % af vægten af bakterier. Hos mennesker snakker vi om mange billioner ( 1 billion = 1.000.000.000.000). Så prøv at overføre det til kat, der er stadigvæk MANGE selvom der nok ikke så mange som hos mennesket.
Så sammenlignet med den tråd vi havde for noget tid siden hvornår det “blev” for meget i forhold til at have kat i forhold til hvad man gør/ikke gør/holder øje med/ikke holder øje med… Ja, så synes jeg altså det er at piske en stemning op hvis katten lugter fælt i en periode, men ellers spiser fint og ikke kaster op og har pæn afføring.
Jo jo… en periode… Men ikke vedvarende Der er IMO en forskel
Eksempel: Sugieh (og de andre) Jeg ved hvordan hun (de) lugter med hvilket foder… det BURDE ikke afvige en hel masse, og gør det over en længere periode,( i serdelshed, hvis det er et enkelt individ) så vil jeg i hvert fald gerne vide om der er bakterier, der ikke burde være der
Tja, nu synes jeg ikke at der er blevet pisket en stemning op. Jeg valgte at spørge herinde, fordi jeg ikke har oplevet at afføring stank SÅ meget, når den nu var nogenlunde fast. Jeg sammenlignede først og fremmest med plejemissen, som jo havde både normal og tynd mave.
Jeg har haft katten i 14 dage, så jeg syntes at det var lang tid at den havde stinkende afføring. Grunden til at jeg kunne give en ca. tid mellem bakkebesøg var jo at jeg var nødt til at rense bakken og lufte ud. Jeg har det bare sådan at jeg vil hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt!
Lugten har nu aftaget lidt, så jeg må jo bare fortsætte med kun Iams til det stabiliserer sig.
[QUOTE=DK Sugieh;1036531]Jo jo… en periode… Men ikke vedvarende Der er IMO en forskel
Eksempel: Sugieh (og de andre) Jeg ved hvordan hun (de) lugter med hvilket foder… det BURDE ikke afvige en hel masse, og gør det over en længere periode,( i serdelshed, hvis det er et enkelt individ) så vil jeg i hvert fald gerne vide om der er bakterier, der ikke burde være der :)[/QUOTE]
Det er bare en lille smule der skal til for at bakteriebalancen dernede forrykkes over i retning af de bakterier der danner de mere lugtende gasser… den balanceforrykkelse kan vare kortere eller længere tid. Mht. mavetarmfysiologien hos pattedyr generelt herunder katten (som jeg tillader mig at synes jeg ved temmelig meget om) så mener jeg stadigvæk (indtil det evt. modbevist) at katten ikke er syg medmindre den opførselsmæssigt er over i noget der tyder på den er syg, afføring bliver mere flydende el. den kaster op. Sygdom i mavetarmsystemet medfører næsten altid at væskebalancen i tyktarmen (som netop er en af hovedregulatorerne i at hive vand og fordøjelsesvæsker tilbage fra tarmen og ind i kroppen igen) forrykkes over i negativ retning, dvs. hvor tarmcellerne ikke henter den mængde væske tilbage som de bør = blød/blødere/diarreágtig/diarré. Det er også i tyktarmen størstedelen af bakteriefloraen huser og dermed også de sygdomfremkaldende bakterier der kunne være i tarmen. Man skal også huske på at der godt kan være sygdomsfremkaldende bakterier i en tarm uden at man bliver syg, det handler fuldstændig om hvem der er flest af el. har magten på et daværende tidspunkt (gode vs. dårlige bakterier)
Vi kan på ingen måde være uenige MEN jeg tillader mig også at vide/kende mine katte så godt at jeg kan vurdere, hvornår jeg synes det er tid til en undersøgelse af afføring Velvidende at det ikke altid lugtet lige “godt” når der har været besøg på bakken men at der er lugte der vedvarende bør undersøges nærmere