Krave til beskyttelse af sår på maven

Som bekendt har Chili gennem en lang periode hypersoigneret sin mave som en følgevirkning af diabetes. Det har resulteret i, at hun har fået et par sår, som bare ikke får lov at hele, og som også breder sig. Jeg vasker hende med klorhexidin og har også fået et medikament til at komme på, som skulle hjælpe mod kløe. Hun hader det, for det stinker af sprit. Desværre får det hende ikke til at lade maven og sårene være

Selv om jeg absolut ikke er glad for det, er jeg nået til den konklusion, at hun nok er nødt til at skulle have en krave på, indtil sårene er helet - med mindre nogen har et bedre forslag? For så er vi begge meget modtagelige.

Hvis ikke - er der så nogen gode anvisninger på en egnet krave? Jeg kan se, der findes forskellige slags. Det skal ikke være en stiv kegle (det lyder nærmest som et fjols, der har været til julefrokost :hoho:), men en blød krave, men dem er der vist også forskellige typer af.

Anbefalinger?

Da Fritzz fik fjernet sit øje fik han udleveret en Buster engangskrave hos dyrlægen. Det er sådan en her: https://www.kruuse.com/da-dk/produkter/buster-soft-collar-for-cats-and-small-dogs-10-pk?GroupID=
Den ville have fungeret fint, hvis det var maven, der skulle beskyttes. :wink:
Alternativt kan du måske overveje en bodystocking? Eller er Chili heller ikke til den slags? (Finn mener, at det er en spændetrøje).

Nå ja, det havde jeg ikke tænkt på - en body. Men jeg ved nu ikke, om det vil være tilstrækkeligt. Måske vil hun kunne skubbe den så meget op, at hun kan komme til sårene alligevel.

Tak for henvisning til krave. Den havde jeg også set billeder af. Hvad sagde Fritzz til den? Eller brugte du den slet ikke til ham alligevel? Jeg mener - hvis den ikke virkede.

Fritzz lærte ret hurtigt at affinde sig med den, men desværre beskyttede den ikke godt nok. Hans lange orientalerbagben kunne nemlig nå frem til syningen ved øjet alligevel, så vi endte med at måtte give ham en stiv lampeskærmkrave på i stedet. Det fungerede, men var langt fra så populært.

Mht. en body, så har Finn modellen her, og den kan ikke skubbes op. Finn hader den som sagt, men den fungerer upåklageligt.

Den ser godt nok også voldsom ud :uha: Kan katten stadig gå på bakken? Ja, det går jeg ud fra - det er bare svært på billedet at se, hvordan den er skåret bagtil.

Ja, den er skåret så den er fri bagtil. Men den er altså grundig, det må jeg give dig… Jeg har klippet rullehalsen og de lange ærmer af, så den er lidt mere Finn-venlig.

1 Synes om

Vi har også brugt den bløde krave, da Lulle bøvlede med et sår på ryggen; den virker klart mindre intimiderende end de hårde kraver, som Manse blev udstyret med, efter at ha’ fået lagt dræn i en byld på maven, nærmest mellem bagbenene.
Jeg spurgte her til om den bløde krave kunne være et alternativ, men dyrlægen mente ikke den ville forhindre ham i at nå såret, så den er ikke afprøvet i den kontekst.

Han var imidlertid så påvirket af den hårde krave, at jeg hurtigt pillede den af, og erstattede med en hjemmelavet body, fabrikeret af et par leggins - den blev så erstattet af en rigtig body, hentet hos dyrlægen efterfølgende…

Bodyen fungerede OK, dog skal man - som du selv forudser - være opmærksom på, om de kan trække den til side og komme til alligevel.
Den body der linkes til ser så ud til at være noget mere formstabil end den Manse blev udstyret med, så kunne faktisk forestille mig, at den var et godt bud - hvis katten ellers kan acceptere den… :smirk_cat:

1 Synes om

Jeg tænker også en body, hvis hun kan affinde sig med den.

Grunden til den manglende heling kan måske også skyldes hendes diabetes? Det er jo en kendt langtidsvirkning af diabetes hos mennesker. Nu kan jeg ikke huske hvor lang tid det er Chilli har haft det… men det er måske medvirkende til at forhale hendes heling kombineret med at hun ikke kan lade det være… bare en tanke. Det gør det jo bare sværere … I know. God bedring med hende

1 Synes om

jg ved ikke hvor sårene sidder, men den jeg laver til vores katte i forbindelse med sterilisation, der kan de ikke komme til sårene over hovedet-
den laves af en t-shirt med stræk, så den kan give sig og dermed behageligt for katten at have på og bevæge sig i

1 Synes om

Tak for at dele erfaringer med body og krave. I sidste ende afhænger det jo muligvis af, hvad katten bedst kan acceptere. Men jeg havde som sagt slet ikke tænkt på en body.

Ja, jeg tænkte også, da jeg så billedet, at det var lidt voldsomt med dem.

Jeg kan ikke afvise, at det spiller ind. Men jeg synes nu, det ser ud, som om det heler, når hun bare lader det være. Der kommer sårskorpe på. Men jeg gætter på, at sårskorpen også får det til at klø og stramme lidt, og så er hun efter det igen.

Først i januar skal hun til tjek hos dyrlægen, og så tror jeg, at jeg vil få ham til at teste hendes urinveje igen - bare for en sikkerheds skyld. Men der er jo lang tid til, og jeg synes, jeg er nødt til at gøre noget ved de sår nu.

Hmm, det slog mig lige, at en body kan blive besværlig, når Chili skal have insulin. Det får hun jo i nakken nede ved skulderbladene under den løse hud der, som man skal hive lidt op i. Kan der mon klippes en slids i nakken, uden at den bliver for løs, så den ikke skal af og på hver gang?

Helt enig med det. Hun gider den sikkert ikke men den er, efter min mening, mindre generende for deres bevægelse.

Du kan nemt lave en selv af et ærme fra en gammel bluse og så klipper du huller til forben og bagben.

Du laver den blot i noget elastisk stof, så er det nemt lige at holde det til siden så du kan give hende hendes insulin.

Med denne body kan du stikke uden at skulle have den af

1 Synes om