Jeg har en missemor, der forventes at få killinger indenfor ganske få dage:-)
Jeg har lavet en fødekasse til hende, som pt står i vores gang, for der kan jeg lukke døren så vores andre 2 katte ikke render ud til hende. Om dagen går hun i hele huset, men om natten er hun derude. Når hun går i fødsel, hvis hun da gør det i fødekassen, kan jeg så lukke døren så hun har ro.
Men det duer ikke pladsmæssigt at hun skal være derude med killingerne. Har overvejet at lave en “kravlegård” inde i stuen, men hvad så med de andre 2 katte - de vil jo kunne komme derind! Missemor er ikke så gode venner med den ene kat, så ved ikke om det kan stresse hende eller gøre hende utryg hvis den kommer ind til killingerne.
Har ikke rigtigt et rum hvor hun kan være bag lukket dør, kun rum hvor der er tæppe på og det tror jeg at jeg bliver ked af:-)
Tror i en kravlegård ville kunne du?
Hvis missemor ikke er så gode venner med en af de andre, så er det absolut en god ide at skærme hende. Du risikerer hun slagter den anden når hun får killinger.
Jeg vil absolut anbefale en lukket dør, og så kan du måske, måske ikke sammenføre med de andre, når mormis er tryg.
En kravlegård vil IMO ikke gøre den store forskel, hvis mormis vil beskytte sit afkom.
Vi havde på et tidspunkt en hunkat, som boede for sig selv altid - hun tolererede ikke andre (hun)katte overhovedet! Når hun havde killinger, var hun isoleret med dem - når killingerne var gamle nok til at opleve lidt mere af verden dvs efter første vaccine, kom de først ud i huset sammen med mor (de andre katte var lukket væk), siden kom de ud i huset “på orlov” uden mor for at møde vores andre katte som en del af deres opdragelse. Når de var 12 uger, boede de ude i huset, indtil de flyttede hjemmefra. Det kom der nogle ganske velfungerende killinger ud af:) Det krævede lidt logistisk tænkning af os at leve opdelt på den måde, men det var nødvendigt pga denne hunkats meget høje hormonspejl og meget gode yngelplejeinstinkter. Heldigvis har hendes killinger været nemmere at bo sammen med:)