Krise krise krise! hjælp

Hej Alle,

Som i nok husker så troede jeg først at duchess skulle føde om et par uger - men jeg tror det sker nu…hun har lagt sig ind i sin føde kasse og har kaldt på os, nu sidder vi begge foran kassen og hun ligger og spinder og der kommer noget hvid væsken ud af skeden på hende…

er hun ved at føde? Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre

Jeg er nemmest at fange på msn messenger [email protected]

HJÆÆÆÆLP

Rolig nu, det kan være slimproppen der er gået, men så vidt som jeg har læst herinde så kan der godt gå lidt tid før selve fødslen begynder.

Ret mig hvis jeg er forkert på den.

Er det ikke et tegn på trykhed at hun spinder?

hun lå og pressede og jeg kunnese noget på vej ud, men så stoppede hun med at presse igen, så smuttede det op igen…hvad gør jeg!!!

Det kan både være tryghed og fordi hun prøver at berolige sig selv.
Men som Birthe siger, lyder det som slimproppen, og der har været katte herinde før, der har gået en uge med killingerne efter proppen er gået:)

Fødslen (tegn på, at der ikke er længe til):

Katten virker rastløs, men samtidig meget træt

Hun følger en som en lille hund

Roder kraftigt i underlaget i fødekassen

Bærer evt. rundt på små ting i killingestørrelse

Man kan se bølgebevægelser på kattens mave som tegn på at de små er ved at “varme op” (dette kan ses så småt en uges tid før)

Små plukveer: det er ikke altid, man kan se selve veerne, men de kan tit observeres som spjæt i bagbenene

Slimproppen er ikke væske som sådan. Det er direkte slim der kommer ud som en slags tråd. (Bare af slim)

Katte kan spinde af mange grunde :slight_smile:

Ting, man skal have parat ved fødekassen:

Papir og kuglepen til journalen

Et ur

Pose til affald køkkenrulle

Frottehåndklæder

Fløde med druesukker og en engangssprøjte til at give hunkatten en styrkende “snaps” direk-te i munden, hvis hun virker udmarvet undervejs

En vægt, helst med et-grams-intervaller

Telefonen og telefonnummer til dyrlægen/dyrlægevagten og erfarne kattevenner, hvis man kender nogle

Den normale kattefødsel
På et tidspunkt går hunkatten ind i fødekassen, roder måske kraftigt op i underlaget og lægger sig på siden. Lidt efter starter presseveerne, og efter 15-20 minutter kommer den første kil-ling, som regel fulgt af moderkagen. Hunkatten begynder nu at æde moderkagen, og går så i gang med at vaske killingen. De slikkende bevægelser menes at stimulere killingen til at starte med at trække vejret selv. Når killingen er vågnet til dåd, vil den med små sælagtige bevægel-ser styre direkte mod nærmeste dievorte.

Når alle killinger er født, lægger hunkatten sig afslappet i halvmåneform, stolt spindende eller udmattet sovende med sine diende killinger, og ejeren kan nu give sig til at ringe rundt til alle, der gerne vil have en bulletin.

Situationer, du selv skal gøre noget ved:

Killingen sidder fast i fødselsåbningen i mere end et minuts tid: hvis den vender den “autori-serede” vej, skal du have et par fingre ind bag dens skuldre og trække samtidig med veerne. Er det en sædefødsel, trækker du i halen.

Hvis killingen er længe om at komme i gang med at trække vejret selv: frotter killingen kraf-tigt (de er mere solide, end de ser ud). Hvis det ikke er nok, kan man suge slim ud af deres luftveje ved at lukke munden om deres næse og mund og suge til.

Situationer, hvor du skal have fat på en dyrlæge:

Hvis der har været tydelige veer i mere end en time uden noget resultat

Hvis hunkatten virker mat og halsende, og det ikke hjælper at give ovennævnte “flødesnaps”.

OBS! Katten er det tamdyr, der har været tam kortest tid og derfor har flest af sine oprindelige instinkter og adfærdsmønstre i behold. Katten er derfor det tamdyr, der er bedst til at føde. Langt de fleste kattedrægtigheder og fødsler forløber helt uden problemer. Ovennævnte fare-signaler er derfor ikke en opfordring til at gå i panik!

Venter til hun har presset den ud :slight_smile: Der skal mere end et pres til før killingen er ude

En ting der er meget vigtig: Lad være med at gå i panik!!

Tag det stille og roligt, 99% af alle kattefødsler klarer katten helt selv, med os mennesker på sidelinien som tilskuere.

Katten kan blive utryg hvis du går i panik.

Har du fået noget hjælp på messenger eller telefon?

Kunne lyde som om det er en fostersæk på vej.

Presser hun stadig?

ja det gøy hun

Birthe, jeg har svaret på din PB

Ja og hun snakker! Har lide sendt kærsten ud efter fløde og druesukker

Nu er hun holdt med at presse, hun har sat sig op - og sidder og slikker sig selv på maven

[quote=birtheras;109756]ja det gøy hun[/quote]Der hjælpes et andet sted?

For fødslen er jo så igang.

Åhhh Michelle… hvis det er fødslen der er igang, så ønsker jeg dig og katten held og lykke!
Det skal nok gå fint. Jeg håber at den gode hjælp herinde fra vil få det hele til at gå glat :kryds:

Også mange krydsede fingre her fra og hovede kys til kommende missemor

Rikke, det er min datters kat og jeg har lige talt med hende på telefonen :slight_smile:

Jeg har så ikke meget forstand på fødsel hos katte da jeg kun har kastrater.

Jeg har fået et nød nummer jeg kan ringe til, som tilhøre en som har prøvet det før… Tak Anni - mor gav mig dit nummer…Jeg skal nok ringe hvis jeg går i panik…ellers så regner jeg med at fortsætte med at skrive herinde og holde jer opdateret

Tak fordi du vil holde os opdateret! Der er meget spændende :kryds: