Kryptocid hankatte

Fenris er det man kalder kryptokid, d.v.s hans sten lå i maven da han blev kastreret. Det bevirker at han har både hankatte og hunkatte træk, han er sød, sjov og ligetil som en hankat men samtidig opfører han sig indimellem som en hunkat.

Ovenstående er sakset fra et internat. Jeg har aldrig hørt om at sådanne hankatte har hunkatte træk???
Passer det?

Rita - Det giver heller ikke mening for mig. Han er vel det man ville kalde en klaphingst hos heste, og de har i hvert fald ikke hoppede træk.
Mon de forveksler det med hermafrodit, og så tolker lige det de vil ud fra hans personlighed? :slight_smile:

Det er da også en omgang sludder at skrive … de har fået lidt galt fat i det med kryptorchisme :S

nej det lyder som noget opfundet pjat…
Som en slags undskyldning/forklaring for en personlighed de mener “bør” høre til hunkatte

jeg har undersøgt meget om kryptorkisme da jeg fik en kryptorkid rotteunge i et kuld.
Jeg undersøgte vidt og bredt - hos hunde, katte osv.! Det nærmeste jeg kom var nogle norske kilder som var inde på multigenetisk defekt, som kunne dukke op af mange faktorer.

Men ikke på noget tidspunkt var der tale om, at en sten i lysken/maven skulle have manglende han-præg.
De har IKKE øget østrogen produktion og er ikke mindre han psykisk af at være kryptorkid :ok:

Den hanrotte der var kryptorkid fra mit kuld, blev kastreret i en ung alder, da testiklen sad i lysken og generede… Han har i dag præg a la hunrotter, fordi han blev kastrat så tidligt i sin udvikling… testosteronen har en HØJ indvirkning på udviklingen af rottens fysiske omfang - der er det slet ikke som med katte… men rotten opfører sig i dag som enhver anden hankastrat rotte - mild blid og rolig, fordi han ikke har testosteron til at påvirke hans dominansfølelse og hieraki-ræset er han sat helt ud af, da han ikke er fertil… (hieraki og flokdannelse er noget anderledes med rotter!)
Men han er stadig hanrotte af sind - han opfører sig præcis som 90% af alle kastrat-rotter gør det :slight_smile: han er overhovedet ikke blevet “hunrotte” af sind af at være kryptorkid…

og hvorfor skulle det dog gøre en hankat mere “hun”-agtig i sin opførsel?
Der er jo ikke hun-kønsorganer eller lignende som kan gå ind og påvirke en østrogen produktion…
Katten har naturligvis ikke helt så stor en testosteron produktion, men det er jo ikke anderledes end at man kastrerer en hankilling som 10 ugers :ok:

Faktisk er der nogle empiriske undersøgelser, der tyder på at klaphingste er mere hingstede, da den øgede varme som testiklen/erne befinder sig i øger testosteron produktionen :slight_smile:

Men ja, der er vist nogen der har taget fejl et sted…

[quote=Eife;466834]Faktisk er der nogle empiriske undersøgelser, der tyder på at klaphingste er mere hingstede, da den øgede varme som testiklen/erne befinder sig i øger testosteron produktionen :slight_smile:

Men ja, der er vist nogen der har taget fejl et sted…[/quote]
der er det så et krav, at testiklen er funktionsdygtig :ok:
rigtig mange testikler som ligger oppe i lysken osv. er faktisk “døde” - de er ganske enkelt ikke funktionelle og danner ikke testosteron

Jeg går stadig og venter på billeder fra dyrlægen som kastrerede den hanrotte, men han kunne fortælle at Nulles kugle i lysken var skrumpet totalt ind, pakket ind i kæmpe lag fedt og var absolut ikke funktionsdygtig…

Pia - Interessant mht at de fleste ikke er funktionsdygtige, det har jeg egentlig aldrig hørt hos heste (som altså er det jeg kender bedst i dette emne) Nu er det så en faktisk hermafrodit og ikke en klaphingst, men testiklerne ligger ca. samme sted, som jeg kender bedst. Havde part på ham, og han ligner en hoppe udvendigt i kønsdelene, men tror han er hingst, ligner og opfører sig som en :slight_smile:

Det er jo bestemt heller ikke samme fysiske rammer der er for, om testisklerne kan være funktionsdygtige når vi snakker hest og rotte :slight_smile:
Min dyrlæge havde vist set det 4 gange før vi kom med Nulle og hver gang havde stenen ligget forskellige steder. Og ingen af dem havde han vurderet til at være funktionsdygtige…

men hos hunde havde han set det flere gange, og der var den faktisk oftere funktionsdygtig end ikke-funktionsdygtig. Det afhang både af placeringen af stenen men også i hvilken fase det er “gået galt” - altså hvornår stenen er stoppet - og ikke mindst hvorfor den har stoppet sin vandring ned på plads i pungen…

Om klaphingste er mere “hingstede”, er jo direkte modsat dét, som internatet skriver, så den dur nok ikke i dette tilfælde :tihi:.

øhhh jeg har haft en kryptoid kat og han var bestemt mere hankat en ellers…

men jeg har nu heller aldrig kunne hitte de der “specielle” han og hun katte træk ved mine misser

Krypthorchide hankatte kan sagtens være fertile. Så al det pjat med at den skjulte testikel ikke virker, GLEM DET. Det eneste rigtige der er at gøre, er at lægge missen i narkose og få fjernet ALT, også det der ligger i bughulen.

Hilsen
Birthe & Co

og det er så en formodning du har dig :ok:
for du aner reelt intet om, hvor hankattet han ville have været med begge sten på plads:ok:

[quote=binks;467040]Krypthorchide hankatte kan sagtens være fertile. Så al det pjat med at den skjulte testikel ikke virker, GLEM DET. Det eneste rigtige der er at gøre, er at lægge missen i narkose og få fjernet ALT, også det der ligger i bughulen.

Hilsen
Birthe & Co[/quote]

Hvordan det er med katte skal jeg ikke kunne sige, men hos små dyr er der typisk ikke “plads” til at ligger forkerte steder og sumper rundt… ganske enkelt fordi dyret er så lille ift. testiklens størrelse… om den altid er funktionsdygtig på katte, pas. Min dyrlæge havde set mange forskelige scenarier hos både smådyr og hunde i forskellige størrelser, dog havde han ikke haft en kat inde…
men at missen skal have fjernet begge kugler er vi helt enige i :ok:
så længe forskerne er så uenige om, hvilke faktorer der reelt spiller ind og om hvorvidt det er multigenetisk eller ej, så er det ikke noget man skal “gamble” med at lade gå fertil rundt og sprede sine gener (gode som dårlige)!

[quote=binks;467040]Krypthorchide hankatte kan sagtens være fertile. Så al det pjat med at den skjulte testikel ikke virker, GLEM DET. Det eneste rigtige der er at gøre, er at lægge missen i narkose og få fjernet ALT, også det der ligger i bughulen.

Hilsen
Birthe & Co[/quote]

Eller også er det bare den testikel som er på plads der virker? :wink:

Jeg så et program om mandens anatomi (på den del af kroppen)
hvor de sagde at hvis testiklen ikke kom ned på plads ret hurtigt,
ville den ophøre med at producere levedygtige sædceller, netop
pga. temperaturen ville være for høj.
Testiklerne er netop placeret frithængende fordi de skal være 2
grader koldere end resten af kroppen.
Men at den ene testikel ikke er på plads forhindrer jo ikke den
testikel der er på plads i pungen i at producere masser af leve-
dygtige sædceller :slight_smile:

den manglende testikkel skal ud - den er hormonproducerende - og der er øget risiko for kræft. Nogen gange mangler den helt.

[quote=DK Thomani;467150]Eller også er det bare den testikel som er på plads der virker? :wink:

Jeg så et program om mandens anatomi (på den del af kroppen)
hvor de sagde at hvis testiklen ikke kom ned på plads ret hurtigt,
ville den ophøre med at producere levedygtige sædceller, netop
pga. temperaturen ville være for høj.
Men at den ene testikel ikke er på plads forhindrer jo ikke den
testikel der er på plads i pungen i at producere masser af leve-
dygtige sædceller :)[/quote]

Det er nemlig rigtigt, det er den risiko der er ved at testiklen ikke kommer ned på plads, at der ikke produceres levedygtige sædceller grundet den højere temperatur…

Ikke bare det…de skal så vidt mulig have en konstant temperatur…derfor pungen er indrettet så den evner at hhv stramme sig op mod kroppen eller blive slapthængende, alt efter temperaturen.

faktisk er det så vigtigt, at man mener at hvis mænd går med bukser der er så stramme, at pungens funktion forhindres, så går det ud over sædcellekvaliteten…nå, det var et sidespring og ikke så aktuelt for katte, da de ikke render rundt i for stramme bukser :høhø:

Hos mennesker ordnes det operativt såfremt det ikke går af sig selv.
Det kunne man egentlig også med dyr i de fleste tilfælde, men af hensyn til risiko for arvelighed, frarådes alligevel avl på kryptorcider.

den manglende testikkel skal ud - den er hormonproducerende

Vel ikke mere end normalt hos et fertilt dyr…men selvfølgelig skal den ud ved kastration…

*** - og der er øget risiko for kræft**** Det ved jeg så ikke.

Det bevirker at han har både hankatte og hunkatte træk, han er sød, sjov og ligetil som en hankat men samtidig opfører han sig indimellem som en hunkat.*

Det er noget vrøvl, rent ud sagt

Det er der, det var også en af de ting de sagde i den udsendelse jeg så :slight_smile:

Min Obie var efterkommer af en ‘einstein’…så at sige, at de ikke kan lave killinger når den ene sten ligger tilbage i bughulen er ikke korrekt…men på den anden side, så var Axel en ener på mere end en’ måde:høhø:

Øhhh !!!
Selvfølgelig skal man ikke sammenligne dyr/mennesker, - - - men min Ex-mands ene søn havde også kun 1 sten, - - - men han må altså i modsætning til katte godt bruges til avl, og har fået 2 dejlige døtre OK ganske vist uden stamtavle:høhø::høhø::thumbup:

Cats og Conni

[quote=conninissen;467622]Øhhh !!!
Selvfølgelig skal man ikke sammenligne dyr/mennesker, - - - men min Ex-mands ene søn havde også kun 1 sten, - - - men han må altså i modsætning til katte godt bruges til avl, og har fået 2 dejlige døtre OK ganske vist uden stamtavle:høhø::høhø::thumbup:

Cats og Conni[/quote]

Nu har døtre jo heller ikke testikler :høhø: - men på kattene er hunner i beslætning med einsteinhanner lige så gode eller dårlige, som man ser på det, til at lave einsteinere.