Kryptorkisme - ganske vist hos hund

Faldt over dette i mine gemmer:

Fra: http://www.kajovehyldahl.dk/artikler_oversigt.htm#Krypto
Kryptorkisme
(manglende nedstigning af testikler hos hanhunde)

Kryptorkisme er ikke en sygdom, men en gendefekt. Hanhvalpen kan ikke få begge testikler ned i pungen.
Forskere i USA mener man at det skyldes en genfejl der gør at sædstrengen(e) ikke kan forlænge sig.

Kryptorkisme vil vise sig forholdsvis hurtigt. Allerede efter nogle uger kan defekten afsløres, da hanhvalpe ikke bliver født med testiklerne nede i pungen. Hvis hanhvalpen ikke får begge testikler samtidigt, vil hanhunden altid være kryptorcid. Kryptorkisme går aldrig over, men er en blivende tilstand.
Det er bevist at en hanhund der startede som kryptorcid, uanset hvor mange testikler den ender med at få som voksen, altid vil være kryptorcid. En hanhund der starter som kryptorcid, men får begge testikler sent og bliver solgt til avl, laver masser af kryptorcide hvalpe.

Hvis man vil undgå at lave kryptorcide hanhvalpe, er det extremt vigtigt at sådanne hanhunde tages ud af avl. Uanset om den har begge testikler eller ej.

Arvelighed

Kryptorkisme er X-kromosom afhængig. Kryptorkisme er fuld arveligt, og er, til manges overraskelse, båret af tæven.
En tæve har 2 X-kromosomer, en hanhund har et Y- og et X-kromosom. Hvis tæven er kryptorcidbærer, er et af dens X-kromosomer defekte. Da disse kromosomer blandes i parringen, kan man ikke forudsige hvilke hvalpe der bliver kryptorcide og hvilke hvalpe der bliver kryptorcid-bærere.

Et rent kuld ser således ud:

Y = ren han-gen
X = ren tæve-gen
Da en tæve hedder XX, får den et rent X fra sin far, men kan få både et rent X eller et defekt X fra sin mor. En hanhund hedder YX, og får dermed ikke noget X fra sin far, men kan få både et rent X eller et defekt X fra sin mor.

Hvis vi nu markerer det ene af morens X-kromosomer som værende kryptorcid bærende (k), ser kromosom-variationen således ud:

Y = ren han-gen
X = ren tæve-gen
Xk = kryptorcidbærende tæve-gen
Iflg. Padgetts arvelighedslære, vil halvdelen af kuldet ende med at være
kryptorcide/kryptorcid-bæere.

Et kuld efter en kryptorcid-bærende tæve vil derfor se således ud:

1/2 YX (rene hanner)
1/2 YXk (kryptorcide hanner)
1/2 XX (rene tæver)
1/2 XXk (kryptorcid-bærende tæver)
Det er extremt vigtigt at der bliver nedlagt avlsforbud på moren, alle søstre, alle mostre, mormoren, mormorens mor, alle tævehvalpene og de kryptorcide hanner, hvis man vil undgå at lave flere kryptorcide hanhvalpe.

Da man ikke kan se på tævehvalpene hvilke der er kryptorcid-bærere, er man derfor nødt til at nedlægge avlsforbud på alle tæverne.

De hanner der ikke er kryptorcide, kan ikke give defekten videre, og kan derfor fint bruges til avl.

Det gode ved Kryptorkisme er at hanhundene ikke dør af denne gendefekt. Der kan i sjældne tilfælde udbryde bughulekræft omkring den testikel der aldrig kom på plads og som stadig sidder i lysken. Det må så være op til den enkelte hundeejer om de vil have hanhunden kastreret og have den ikke nedfaldne testikel opereret ud.

Kilder:
www.sund-hundeavl.dk
www.Netdyredoktoren.dk
Lund Dyreklinik, Lund, Horsens
Great Dane Club of America
J. P. Yousha, forkvinde, GDCA, USA
George Padgett’s “Control of Canine Genetic Diseases”
Professor Merethe Fredholm, Landbohøjskolen
Danske Hundeejeres Landsforening

Det er bevist at en hanhund der startede som kryptorcid, uanset hvor mange testikler den ender med at få som voksen, altid vil være kryptorcid.

Ahvad? Den forstår jeg ikke?
Er det bare en dårlig formulering for at sige at den stadig har den gen defekt, der kan give kryptorkisme?

hmm jeg ledte efter en del info om kryptorkisme for et par år siden da jeg fik en kryptorkid rotteunge…
http://dk-nadezhda.dk/artikler/kryptorkisme/

endte faktisk med at skrive til en forsker som jeg fik anbefalet af en inde på LIFE - Helle Friis Proschowsky, DVM, Ph.d.
Fik dette svar tilbage:

Hej Pia Tak for din mail. Kryptorchisme er et spørgsmål der optager mange avlere men vores viden på området er desværre ikke tilstrækkelig. Hos kvæg er der lavet en stor undersøgelse der viste at der var meget stor forskel på forekomsten af kryptorchisme hvis man sammenlignede afkom efter forskellige tyre. Dette tyder stærkt på en arvelig baggrund. Jeg har også set diverse kilder, der nævner en recessiv kønsbundet arvegang men det er efter min mening ikke videnskabeligt underbygget. Vandringen af testiklerne fra en position lige bag nyrene, og ned i pungen, er en kompliceret proces der er afhængig af korrekt timing, testiklens størrelse, vidden af lyskekanalen o.m.a. De videnskabelige undersøgelser jeg har set, peger da også på en såkaldt polygen arvegang – altså at tilstanden skyldes den samlede effekt af flere gener. Det er ikke muligt at påvise noget ved en blodprøve.
mvh
Helle Friis Proschowsky, DVM, Ph.d.
Chairman of the veterinary study board
Department of Animal and Veterinary Basic Sciences
Division of Genetics and Bioinformatics
Faculty of Life Sciences, University of Copenhagen
Groennegaardsvej 3, 2nd floor
1870 Frederiksberg C
Denmark

som vist er det som bliver “bakket op” om af de fleste forskere derude efterhånden og VIST NOK stadig er noget af det nyeste…
Det med, at det skulle være kønsbunden er vist “old news”…

Hvis erfaring kan være af interesse så kan jeg fortælle at jeg i godt 25 års opdræt har haft indtil videre 4 kryptochide/monochide hankillinger. De første 3 ligger langt tilbage og var ikke i familie. To af disse blev brugt i avl til et enkelt kuld eller to og jeg arbejder stadig med de linjer. Sidste år fik jeg nummer 4 - og han er ikke i familie med de andre 3.
Jeg har lavet indavl på begge de linier der går tilbage til de to forskellige kryptochider/monochider hankatte og har også krydset linjerne -uden at jeg altså har set problemet senere.

Det skal så siges, at begge de to hankatte jeg valgte at bruge i avl var født med begge testikler i pungen. I begge tilfælde forsvandt den ene testikel op igen i en alder af ca. 3-4 mdr - og som jeg husker det var det i forbindelse med en lettere infektion. Jeg har læst - men kan ikke mere huske hvor - at netop en infektion kan få en eller begge testikler til at “krybe” op igen i bughulen. I begge tilfælde måtte der lukkes lidt mere op da de skulle kastreres - men testiklen var ret nem at finde.

Alle disse 4 killinger har haft en normal testikel. Jeg ved ikke om det er årsagen til at vi ikke har set en arvelighed af dette problem i linjerne eller det er fordi det altså var en “traumatisk” ting og ikke en medfødt defekt.