Kugledyner anbefalinger/erfaringer

Har læst hist og pist af flere herinde bruger kugledyner og håber derfor I vil hjælpe mig lidt.

Sønnike har jo ADD og aspergers, for at hjælpe ham købte vi i december 2019 en Tyngdedyne/Vægtdyne 9,1kg, og den har gjort underværker for hans søvn.
men den har nogle meget skæve mål i forhold til sengetøj man køber.
Han er en meget varm ung mand og bruger kun vægtdynen og vil gerne have en i målene 200*220 og gerne lidt tungere.

Kan I anbefale et godt og sikkert sted at købe

Kugledyne i størrelse dobbeltdyne tror jeg ikke I finder som andet end dyr specialproduktion :thinking: Jeg tænker faktisk også at det må blive noget nært helt uhåndterbart med den størrelse ift den vægt den så kommer op i (dobbelt dyne er også dobbelt vægt - så omkring 16 kg dyne …)

Jeg ved protac og zibo Care har specialproduktion, men det er absurd dyrt! Som i langt over 10.000 eks moms :s:

Protacs kugledyner følger mere normale dynestørrelser - fås i både almen og ekstra længde, men har standardbredde :slight_smile:

De billigere man køber omkring har ofte nogle spøjse mål, fordi de simpelthen produceres i lande, der ikke har samme dynemål som Danmark (Ikea havde jo samme problem i dk i starten, hvor de solgte svenske mål i dk på både dyner og betræk … )

2 Synes om

Hende jeg taler med fra kommunen, omkring de vægtdyner jeg har fået lov til at prøve igennem dem, havde fundet det her link frem til mig, med tanke på at jeg så kunne købe en dobbeltdyne, da det er det jeg normalt sover med. Den var så på tilbud, da jeg fik linket, hvilket den ikke er lige nu kan jeg se. Ved ikke hvor tit de har tilbud, og jeg har ikke købt der selv, så jeg kan ikke personlig sige god for stedet.

Cura of sweden

Tjekkede dem lige på trustpilot, 67% af anmeldelserne er over middel, resten er middel eller lavere.

Trustpilot

1 Synes om

Bare man er obs på, om der “kun” er brug for tyngde - eller for tyngde OG det taktile aftryk fra kuglerne i en kugledyne :slight_smile:

2 Synes om

vil du forklare nærmere

Min ene autistiske søn kunne slet ikke klare at sove med kugledyne, så han blev bevilget en kædedyne. De er måske også værd at se nærmere på. :slight_smile:

1 Synes om

Jeg har ADD og jeg har min gratis fra hjælpemiddelcentralen…

Jeg ringede bare og vi fandt sammen frem til rette størrelse kugler og så fik jeg en leveret :slight_smile:

1 Synes om

Kædedyne vs kugledyne, troede faktisk det var to forskellige ord for samme ting.

Nej, slet ikke. En kugledyne er med kugler (de kan være forskellige størrelser) og en kædedyne er lavet med kæder, som mest af alt ligner dem, som sidder på en cykel.

1 Synes om

Af det jeg har kunne opsnuse, er der tre slags, men kan selvfølgelig ikke udelukke at der findes flere. Kugledyne, med kugler. Kædedyne, med kæder. Og en med glasperler, den med glasperler kan man typisk kan købe i Ikea, Jysk, Bilka m.m.

Jeg har gennem de sidste måneder prøvet fire dyner. Tre kædekugler med forskellig vægt, og en kugledyne. Kugledynen kan jeg slet ikke holde ud. Kædedynerne er meget mere mig, men til min egen overraskelse, skal jeg ikke have den så tung som jeg troede. Jeg startede med en på 8 kg, så 12 kg, så 10 kg. Og af de her fire dyner jeg har prøvet, er det klart kædedynen på 8 kg. som passer bedst til mig.

3 Synes om

Vil lige undersøge i morgen om han kan få hjælp til at finde den rette dyne

Den han har nu er vist med små glasperler/kugler i

Den har har nu er med glasperler og er købt her Tyngdedyne/Vægtdyne 11,3kg - Køb på 24hshop.dk

2 Synes om

Kuglerne giver punkt berøring og det har nogle meget glæde af.
Men den er svær at putte med, siger lidt lyd og for Jan som også er varm, isolerede den alt for meget.

Han har nu en vægt dyne af den type man kan købe alle vegne og er meget glad for den.
Tilpas temperatur, lydløs og dybest set bare et enormt tungt vattæppe.
Den har helt alm mål.
Vi har et tæppe over fodenden, så fødderne ikke fryser, hvis de undslipper, for normalt bruger vi extra længde.
Overvejer at gå på jagt efter en extra længde

2 Synes om

Tak for din beskrivelse, så er det absolut ikke en kugledyne han skal have, da han er meget lydfølsom når han sover og også har det varmt

1 Synes om

Protac lejer dem også ud, med mulighed for køb, og har ergoterapeuter, der rådgiver :smil:

4 Synes om