Kuld på blandnings killinger

Bare for at høre

Ville det være ok med alle, hvis man lavet et kuld killinger op blandningskatte, der mindede meget om en eller anden form for racekatte, såfremt at forældrene blev testet for sygdomme, killingerne blev neutraliseret, ormekuret, fodret, og vaccineret og testet for sygdomme?

ja for så gør man det med omtanke for katten og de kommende killinger…

Nu er jeg ikke “alle”, men det er jo et utopisk spørgsmål, eftersom ingen vil betale de penge, det koster at teste for samtlige de sygdomme, to blandingskatte kan være bærere af.

Jeg tror nu nok at nogle vil betale de beløber ellers havde vi ikke en huskatte opdrætter. Her tænker jeg på hende der altid har huskatte med på udstillinger… Hun sælger også sine killinger til 4000 mn så ved man hvad man får…

Vi havde nemlig snakket om før vi fik orientaler at kunne vi ikke finde en race der passede til os så ville vi havde en huskat, men den skulle være en “færdig pakke”

Men du kan ikke generalisere og sige at ingen ville gøre det.

[quote=line_refsgaard;214766]Jeg tror nu nok at nogle vil betale de beløber ellers havde vi ikke en huskatte opdrætter. Her tænker jeg på hende der altid har huskatte med på udstillinger… Hun sælger også sine killinger til 4000 mn så ved man hvad man får…

Vi havde nemlig snakket om før vi fik orientaler at kunne vi ikke finde en race der passede til os så ville vi havde en huskat, men den skulle være en “færdig pakke”[/quote]

Sorry så ikke dette inlæg inden jeg skrev det andet…

[quote=Missepigen;214759]Bare for at høre

Ville det være ok med alle, hvis man lavet et kuld killinger op blandningskatte, der mindede meget om en eller anden form for racekatte, såfremt at forældrene blev testet for sygdomme, killingerne blev neutraliseret, ormekuret, fodret, og vaccineret og testet for sygdomme?[/quote]

Jeg bider mærke i, at du skriver "der mindede meget om en eller anden
form for racekatte"
.

At folk laver huskattekuld, som passes, plejes, neutraliseres og afsættes

  • det har jeg ikke de store problemer med.

Jeg stejler mere, hvis begrundelsen for at få huskattekuldet alene er, at de
ligner en racekat - for det er de ikke, og racekatte, synes jeg, man skal lade
opdrætterne om at producere.

[quote=Missepigen;214759]Bare for at høre

Ville det være ok med alle, hvis man lavet et kuld killinger op blandningskatte, der mindede meget om en eller anden form for racekatte, såfremt at forældrene blev testet for sygdomme, killingerne blev neutraliseret, ormekuret, fodret, og vaccineret og testet for sygdomme?[/quote]

I princippet ville det være ok, men hvorfor skulle man dog lave et kuld blandingskatte der mindede meget om en racekat og ikke bare opdrætte denne racekat i stedet for? Hvad er begrundelsen for det?

[quote=Charlotte Oeh.;214770]Jeg bider mærke i, at du skriver "der mindede meget om en eller anden
form for racekatte".

At folk laver huskattekuld, som passes, plejes, neutraliseres og afsættes

  • det har jeg ikke de store problemer med.

Jeg stejler mere, hvis begrundelsen for at få huskattekuldet alene er, at de
ligner en racekat - for det er de ikke, og racekatte, synes jeg, man skal lade
opdrætterne om at producere.[/quote]

Men såfremt at killingerne er testet og sunde så kan man vel ikke sige at avleren har gjort noget forkert…eller uansvarligt?

Nu blev der spurgt om blandingskillinger, Nikie laver så rene huskatte, som hun kan komme afsted med. Og jeg har endnu tilgode at høre om nogen, der vil have et “hyggekuld” på et par blandingskillinger, som gider ofre mange tusinde kroner på at teste for f.eks. HCM, PKD og andre arvelige sygdomme.

Så jo Michelle - indtil jeg hører andet, så vil jeg altså sige “ingen”.

Jeg kan bare ikke tilslutte mig at lave kuldet med begrundelsen,
at de ligner racekatte - for det er de ikke.

Det bliver sådan lidt kopivareagtigt for mig.

Hvis du blot havde skrevet, at du øskede at lave et huskattekuld,
der blev testet osv. - så havde jeg ikke studset på samme måde.

[QUOTE=Missepigen;214759]Bare for at høre

Ville det være ok med alle, hvis man lavet et kuld killinger op blandningskatte, der mindede meget om en eller anden form for racekatte, såfremt at forældrene blev testet for sygdomme, killingerne blev neutraliseret, ormekuret, fodret, og vaccineret og testet for sygdomme?[/QUOTE]

Hvorfor SKAL det være ‘look alike’ ?? …
Og hvordan vil du teste for racespecifikke sygdomme, du kan jo ALDRIG vide hvor mange racer der er iblandet ? Hvordan vil du styre det racetypiske sindelag, hvis der er mange / flere racer blandet sammen i en mixmax ?

[QUOTE=Missepigen;214759]Bare for at høre

Ville det være ok med alle, hvis man lavet et kuld killinger op blandningskatte, der mindede meget om en eller anden form for racekatte, såfremt at forældrene blev testet for sygdomme, killingerne blev neutraliseret, ormekuret, fodret, og vaccineret og testet for sygdomme?[/QUOTE]

Nu ved du jo ikke hvad der skal testes for. Det er billigere at købe en racenren kat end at køre test på alt - for du aner ikke hvad katten indeholder af forskellige racer.

Huskatten har iøvrigt præcis de samme ting at bokse med som racerne har. Det er bare mere kontrolleret og systematiseret på racekatte

[quote=Missepigen;214759]Bare for at høre

Ville det være ok med alle, hvis man lavet et kuld killinger op blandningskatte, der mindede meget om en eller anden form for racekatte, såfremt at forældrene blev testet for sygdomme, killingerne blev neutraliseret, ormekuret, fodret, og vaccineret og testet for sygdomme?[/quote]
For mig at se, er det ikke anderledes end at få et kuld huskattekillinger på vilkårlige forældre. Der ved man heller ikke, hvilke sygdomme der evt kan ligge, så hvis de bliver lavet og solgt som sådan, så er det vel ikke noget problem. Men jeg ser det ikke realistisk, at man vil teste sådan et “hyggekuld” for samtlige arvelige sygdomme :?

Enig. :ok:

Det er heller ikke uvæsentligt, at det ikke er alle sygdomme som der lige findes en “vupti”-test for. Hvis sådanne tests fandtes, var sygdommene jo for længst udryddet, ikke? :stuck_out_tongue:

Så når vi arbejder med kattene, er det ikke bare forældrenes tests, som er interessante, men også sygdomshistorikken for hel- og halvsøskende, bedsteforældre, oldeforældre, onkler, tanter, fætre og kusiner. Det er faktisk bl.a. derfor, at det er relevant at kende sin kats stamtavle - den er andet og mere end bare et stykke papir. :ok:

En sådan forhistorie kan ikke skaffes på en look-alike - alene derfor er det, som Mette Slambert siger, utopisk at teste den ligeså effektivt som nogle avlskatte bliver.

[quote=Missepigen;214759]Bare for at høre

Ville det være ok med alle, hvis man lavet et kuld killinger op blandningskatte, der mindede meget om en eller anden form for racekatte, såfremt at forældrene blev testet for sygdomme, killingerne blev neutraliseret, ormekuret, fodret, og vaccineret og testet for sygdomme?[/quote]
Jeg ville sige det kommer an på hvad der ligger på linjen - og det kan du jo ikke vide, når du ikke kender kattenes ophav.

Der er jo også sygdomme som man ikke kan teste for.

Det ville være at give falsk tryghed at tro at det at tage alle tilgængelige tests ville sikre at kattene var sunde - både for dig og for evt. købere.

Måske nok ikke… men man kan i den grad spørge om FORMÅLET!
Hvorfor???

Nej - jeg synes ikke det er i orden at lave killinger på blandinger… ligesom jeg ikke synes det er i orden at lave blandinger…

Nå ja… jeg får desuden sved på panden mht økonomien i at skulle teste forældredyrene for arvelige sygomme - hvis fx vi siger at forældrene er blanding af MCO/huskat/perser og NFO/aby/huskat…
Så hellere bruge mine surt sammensparede og tjente penge på at købe racerent med stamtavle :slight_smile:

[quote=Temple Bar;214776]Nu blev der spurgt om blandingskillinger, Nikie laver så rene huskatte, som hun kan komme afsted med. Og jeg har endnu tilgode at høre om nogen, der vil have et “hyggekuld” på et par blandingskillinger, som gider ofre mange tusinde kroner på at teste for f.eks. HCM, PKD og andre arvelige sygdomme.

Så jo Michelle - indtil jeg hører andet, så vil jeg altså sige “ingen”.[/quote]

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=5559

Vil i godt lige fortælle mig hvad der gik galt her…

For det jeg oplevede i denne tråd, vidner altså ikke om at de ovenstående citater er ret meget andet end noget i skriver…

[quote=alleos7;214817]http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=5559

Vil i godt lige fortælle mig hvad der gik galt her…

For det jeg oplevede i denne tråd, vidner altså ikke om at de ovenstående citater er ret meget andet end noget i skriver…[/quote]

Nu gider jeg altså ærligt talt ikke lede en laaaaang tråd igennem for at se, hvad jeg eventuelt har skrevet i den tråd - og jeg nægter også at stå til regnskab for noget, andre har skrevet, så fortæl mig venligst lige ud, hvad du hentyder til?

Jeg kan simpelthen ikke tro på, at jeg på noget tidspunkt i relativt nær fortid (som tråden er fra) har været overbevist om, at ejere af blandingskatte testede deres katte for arvelige sygdomme, før de fik killinger på dem og det er, hvad dine citater fra nærværende tråd drejer sig om.

Jeg spurgte hvad jeg burde teste for, og istedet for at give mig den hjælp jeg bad om, fik jeg simpelthen en “spand møg” i hovedet.

Dit citat er med fordi du påstår at du aldrig har hørt om at nogen gider teste blandinger, og så vil jeg lige påpege at det er altså ikke korrekt…

For mig ligger det hele i at det ikke kan skilles ad.

Hvorfor skal jeg have med den store hammer, når jeg nu VED at jeg gør mere for katte end så mange andre?
Jeg bryder altså ingen love ved at lave killinger, og oveni behandler jeg dem godt, og sørger for at de er “fuldt fixede”, så hvorfor er jeg så så slem???

Kan vi ikke godt “skyde” på dem der fortjener det, og så lære ikke at generalisere så galt?

Der findes “lorte-katte-ejere” både indenfor “os og jer”, så lad os skyde efter dem, og lade hinanden være i fred.

Jeg tør godt vædde på at hvis vi skal gå i rigtigt små sko, så findes der flere “lorte-opdrættere” end gode, ligeså vel som der er flest “lorte-kælekatte-ejere”.

Men os der ligefrem gider at bruge tid på diverse fora, er da for størstedelens vedkommende nogen der virkelig VIL kattene og deres bedste.