Når Frej glemmer at lukke terasse døren, ja så går man selvfølgelig på opdagelse
Rolex var dog lige frisk nok, der gik ikke 5 min, så var han på vej ud af haven ![]()
Når Frej glemmer at lukke terasse døren, ja så går man selvfølgelig på opdagelse
Rolex var dog lige frisk nok, der gik ikke 5 min, så var han på vej ud af haven ![]()
I tirsdag fik vi svar på DNA testene på Seiko og Omega. Omegas test resultat var som ønsket, så hun bliver hjemme.
I dag er vi hos dyrlægen, så Rolex, Certina og Seiko kan blive neutraliseret
Certina nåede jeg ikke st få billeder af, hun er under kniven nu
Hvad DNAtester man Kurilean for? nysgerrig
KOR bliver DNAtestet for GM1, GM2 og ATH. Nogle tester også for uønskede recessive farver - cs, cb og b (chokolade).
Vi har ingen krav om test, men har siden 2014 testet for blodtype og colorpoint. Da vi ikke vil have colorpoint i vores linjer eller blodtype B. Genpuljen er meget stor. Så vi kan tillade os at vælge det fra.
men efter vi blev kontaktet af nogle killinge køber, hvor blodprøver viste at nyretallene ikke var gode og dyrlægen påstod at det var arveligt. Valgte vi at teste for det også, men ved Mycat DNA tester de for alt.
Det skal dog siges vi fandt ud af af nogle var bære af FactorXII Deficiency (Variant 2) og siden har vi så fået lavet DNA test på alle avlskatte, de vi ikke vi ricikere at få parret to bære med hinanden.
Jeg er sikker på at den også ligger hos andre linjer end vores, men vi er de eneste i Skandinavien, der tester og nok også de eneste i hele Europa.
Galina i Norge testede også for blodtype, nok mest pga hun også havde Birma, for siden hun gik helt over til Kurilean, da stoppede hun med at teste.
og ja de andre opdrætter ryster på hovedet af os. hvis du er int i at se en af testene, så sender jeg den gerne
Det giver super god mening - altså, at I tester, ikke at I er de eneste… ![]()
Hvad når I tager nye katte ind fra andre opdrættere - bliver de testet forud for køb?
Jeg har flygtigt hørt om FactorXII Deficiency (Variant 2) (hvor mange varianter er der mon?) - hvad er det nu, det er? symptomer? (Det er noget, der er dukket op i forbindelse med de mange DNAtests, der tester for alverdens ting.)
Nej, det er desværre ikke lykedes, men vi har fået testet den hankat i Tjekkiet, som skal parre Kaiya
Som jeg har forstået er der 2 og de skal have både variant 1 og 2 for at sygdommen er aktiv
Som jeg har forstået det ,er det blodet der ikke kalkulere og de dermed kan forbløde ved skader og operation
Ved Seikos test skriver de følgende:
Factor XII Deficiency, also known as Hageman trait, is an asymptomatic blood factor deficiency. While it does not cause an abnormal tendency to bleed, it can be observed as prolonged blood clotting times during certain laboratory screening tests.
Seiko has 1 copy of this variant for this condition.
The significance of this condition is unknown given your cat’s breed. While your cat has the genetic variant, we’re unable to fully predict its effects in your cat.
What it Means for Seiko
Two copies of the Factor XII Deficiency (Variant 2) variant are needed for a cat to be affected by this condition, so Seiko should not show signs due to this variant. Please note, a cat having 1 copy of Factor XII Deficiency (Variant 1) and 1 copy of Factor XII Deficiency (Variant 2) will not cause Factor XII Deficiency. However, similar clinical signs could develop due to a different genetic or clinical cause.
Det lyder til at være en autosomal recessiv “blødersygdom”. Vigtigt at teste, når I nu ved, hunkatten er bærer.
Jeg tænker, tilstanden er sjælden - og at det muligvis er en underdiagnosticeret tilstand på tværs af racer🤔