Kvarte eller halve katte i afløbet

Vi er altså ude i det mindre delikate område - en uhyggelig stank fra
afløbet i køkkenvasken. En stank som minder lidt om lugten af hårene fra
en opvaskebørste med rigtige hår, som bliver våd for første gang - og så
blandet med noget råddenskab :rock:

Første gang jeg bemærkede det, anede jeg ikke rigtig, hvor det kom fra,
udover afløbet selvfølgelig, og det fik så en ordentlig omgang afløbsrens.
Det hjalp noget, men ikke helt. Efter nogen tid gik det faktisk væk, og jeg
glemte det igen.

I går aftes var lugten tilbage. Død rotte i rørene eller hvad :gruble:

Afløbet var også lidt stoppet, vandet løb faktisk temmelig langsomt ud. Jeg
hentede en hæklenål og begyndte at fiske gennem hullerne :uha:

Og ja - Hampus blev jo vasket før TICA-udstillingen i fredags - og ja, jeg
kunne hæklenålefiske omtrent en mini-Hampus op af afløbet.

Har I andre semilanghårsslaver/langhårsslaver samme problem - og har I
nogle tricks til at undgå kvarte og halve katte i afløbet efter en vask?

Har samme problem og vil meget gerne høre om en brugbar løsning!
Sidst vasken (næsten) stoppede til, var en lørdag, hvor der naturligvis var inviteret gæster… ikke godt… ikke spor godt!

Nu vasker jeg godt nok i badekarret og ikke i vasken, men jeg har - til opfangning af egne og kattenes løse lokker - en løs ekstrarist til at sætte hen over afløbet og den fanger enorme mængder hår. Prøv at forhøre jer i byggemarkederne, det må kunne lade sig gøre at finde sådan en løs dims, både til nedsænkede afløb som mit og til dem der er plane med bunden af vasken.

Da jeg vaskede i babybadekar havde jeg en Storm P. løsning med noget finmasket net mellem afløbshullet og vasken nedenunder. Det var også snasket til i løs pels hver gang Junior havde fået et bad :ok:

P.S. Afløbsrens virker ikke optimalt på klumper af hår i afløbene…der skal enten masser af kogende vand til eller i de grelle tilfælde (som hos mig for 4 måneder siden) en blikkenslager med det helt rigtige værktøj til at lave passage…

Vi har en løs hårrist i.

Den fanger fint både katte- og menneskehår.

Nope Tina… min “rist” består af sådan en dims som kan tages helt op - i midten er der så en lang tingelihut, som skal passe ned i et hul i midten af en inddeling af afløbet… temmelig vanskeligt at forklare… men vist en ganske almindelig vask-/risttype…

Ahhh… og da jeg så søgte efter nogle billeder af den slags, fandt jeg ud af at det hedder en “kurveventil” :rock: Kan ses [U]HER[/U]

Ja, kogende vand er en god ting - det er ikke at undervurdere. :smiley:

[quote=Ann K;492945]Nope Tina… min “rist” består af sådan en dims som kan tages helt op - i midten er der så en lang tingelihut, som skal passe ned i et hul i midten af en inddeling af afløbet… temmelig vanskeligt at forklare… men vist en ganske almindelig vask-/risttype…

Ahhh… og da jeg så søgte efter nogle billeder af den slags, fandt jeg ud af at det hedder en “kurveventil” :rock: Kan ses [U]HER[/U][/quote]

Det er præcis sådan en, jeg har.

Måske man kan lægge et stykke gaze under den??

Gaze eller en skumgummi engangsvaskeklud kunne være løsningen. Jeg læste lige et andet sted på nettet om folk der satte en brugt nylonstrømpe rundt om afløbet (det kan i hvertfald sagtens lade sig gøre med den model Ann K henviser til. Man kan jo bare klippe den af i længden så den ikke stikker for langt ned i afløbet. Det vigtigste er jo at materialet er så porøst at vandet kan rende ud men at kattehårene ikke følger med.

Nylonstrømpen kan så tørres og støvsuges bagefter og kan genbruges.

Jeg har ikke selv det problem da mine katte aldrig bliver vaskede.

[quote=Gizzemissen;492940]Nu vasker jeg godt nok i badekarret og ikke i vasken, men jeg har - til opfangning af egne og kattenes løse lokker - en løs ekstrarist til at sætte hen over afløbet og den fanger enorme mængder hår.
P.S. Afløbsrens virker ikke optimalt på klumper af hår i afløbene…der skal enten masser af kogende vand til [/quote]

Rist havde jeg i forvejen (er ret langhåret), og det er en rigtig praktisk ting. Isenkræmmere har ofte et lille udvalg til husbehov.

Kogende vand og en rigtig kraftig sulfo, såsom Brugsens änglamark, er også effektivt. Tyndt sjask som Neutral etc batter ikke meget…

Danskvand kan også via kulsyreboblerne løsne godt op.

Tina… jeg forstår forslaget og ja det er udmærket,… men det dur bare ikke. Prøv at se billedet jeg linker til… der er en lang himstregims som skal passe ned i et hul i afløbet - der så i sagens natur også har en slags rist over…

Det er længe siden jeg har vasket kat i vores køkkenvaks - men ikek desto mindre så har vi masser af løse hår, som på en eller anden måde lander i afløbet… dødirriterende…

prøv at putte en god sjat bagepulver i afløbet og hæld eddike i bagefter…så er der renset ud. Du kan efterskylle med kogende vand.

En hårrist- kan købes i byggemarkedet:

[quote=TinaD;493439]Gaze eller en skumgummi engangsvaskeklud kunne være løsningen. Jeg læste lige et andet sted på nettet om folk der satte en brugt nylonstrømpe rundt om afløbet (det kan i hvertfald sagtens lade sig gøre med den model Ann K henviser til. Man kan jo bare klippe den af i længden så den ikke stikker for langt ned i afløbet. Det vigtigste er jo at materialet er så porøst at vandet kan rende ud men at kattehårene ikke følger med.

Nylonstrømpen kan så tørres og støvsuges bagefter og kan genbruges.

Jeg har ikke selv det problem da mine katte aldrig bliver vaskede.[/quote]

Nylonstrømpemodellen tror jeg, jeg vil prøve næste gang :thumbup:

Hverken bagepulver, kogende vand osv. tror jeg på, da afløbsrens ikke kan
tage det.

Charlotte… netop kogende vand i enorme mængder og en ordentlig skvæt opvaskemiddel direkte ned i afløbet reddede faktisk min gæsteaften!
Problemet er at hårene hænger fast i fedtrester og derved danner de der store klumper som stopper alt til… ved at opløse fedtet, får hårene større muligheder for at gå gennem afløbet…

[quote=Ann K;493643]Charlotte… netop kogende vand i enorme mængder og en ordentlig skvæt opvaskemiddel direkte ned i afløbet reddede faktisk min gæsteaften!
Problemet er at hårene hænger fast i fedtrester og derved danner de der store klumper som stopper alt til… ved at opløse fedtet, får hårene større muligheder for at gå gennem afløbet…[/quote]

Det har du selvfølgelig ret i - når nu skaden er sket.

Men fremover vil jeg forebygge, har jeg bestemt :slight_smile:

[quote=Ann K;493452]Tina… jeg forstår forslaget og ja det er udmærket,… men det dur bare ikke. Prøv at se billedet jeg linker til… der er en lang himstregims som skal passe ned i et hul i afløbet - der så i sagens natur også har en slags rist over…

Det er længe siden jeg har vasket kat i vores køkkenvaks - men ikek desto mindre så har vi masser af løse hår, som på en eller anden måde lander i afløbet… dødirriterende…[/quote]

Ann Jeg har selv sådan en til mit afløb i vasken i køkkenet. Jeg har netop testet om det kan lade sig gøre med nylonstrømpemodellen og det kan det godt. Jeg havde en gammel strømpe som jeg klippede tåstykket af og satte rundt om afløbsristen. Den er klippet så den lige nøjagtigt når rundt om selve afløbet men ikke går ned og genrere pinden der stikker ned i hullet.

Da en nylonstrømpe er meget elastisk slutter den fint omrking og hullet omkring afløbet bliver reduceret så løse hår ikke så let glider ned i afløbet og strukturen i den vil være med til at fange hårene. Nylonstrømpen er også tilpas porøs til at vande rimelig hurtig render ud …

Inden man går i gang med kattevasken kan man evt. rense sit afløb først ved at hælde varmt vand ned i afløbet efterfulgt af opvaskemiddel som man lader sidde et stykke tid og virke for derefter at hælde varmt vand igennem afløbet igen. Vores vask på jobbet stopper nemlig også indimellem til… men det er med brødkrummer.