Kvindernes internatiole kampdag

Ja, heldigvis skinner solen, vi har lige ret til uddannelse, til at tale, stemme og sidde overskrævs på en hest:høhø:
Men hvor det dog ryster mig at det i 2011 stadig ikke er muligt at give lige løn til mænd og kvinder når det samme arbejde skal udføres, tværtimod går det igen den forkerte vej. En “kassemand” er vel ikke mere værd til sit arbejde end en kassedame bare fordi han sidder på et ekstra vedhæng?
Men nåja, kvinderne bliver jo gravide og er derfor irriterende på arbejdsmarkedet, men for pokker nogle skal da sætte børn i verden.
Og være en mand i mit næste liv, nej tak da, bortset fra det praktiske i at man kan tisse stående kan jeg ikke se den store fordel:høhø:

Marina

Kvindernes Kampdag 2011 var den dag to kvindelige ministre blev udskiftet
med to mandlige :cool:

[QUOTE=Charlotte Oeh.;560124]Kvindernes Kampdag 2011 var den dag to kvindelige ministre blev udskiftet
med to mandlige :cool:[/QUOTE]

Jeps…
Og mens den enes afgang måske ikke er så underlig endda, så er den anden ministers begrundelse for sin afgang rent ud sagt trist!
Det burde være muligt, at sidde i en høj stilling - trods en status som eneforsørger!

Jeg håber, vi snart får indført lige barsel: Et halvt år til kvinden og et halvt år til manden.
Så længe det bliver ved at være frivilligt med fordelingen, får vi aldrig ændret det. Mænd tror, de er uundværlige på deres arbejdsplads (sjovt nok er der ikke mange kvinder, der er så uundværlige, at de ikke kan tage et halvt års barsel). Mange mænd argumenterer så med, at de tjener mere end konen, og at de derfor ville tabe mest ved at han gik hjemme - men lur mig, om ikke vi meget snart ville få indført fuld løn under barsel, hvis mændene skulle tage deres del af den.
Med lige barsel kommer vi også ud over uligheden i pensionsindbetaling.

[QUOTE=Else;560236]Jeg håber, vi snart får indført lige barsel: Et halvt år til kvinden og et halvt år til manden.
Så længe det bliver ved at være frivilligt med fordelingen, får vi aldrig ændret det. Mænd tror, de er uundværlige på deres arbejdsplads (sjovt nok er der ikke mange kvinder, der er så uundværlige, at de ikke kan tage et halvt års barsel). Mange mænd argumenterer så med, at de tjener mere end konen, og at de derfor ville tabe mest ved at han gik hjemme - men lur mig, om ikke vi meget snart ville få indført fuld løn under barsel, hvis mændene skulle tage deres del af den.
Med lige barsel kommer vi også ud over uligheden i pensionsindbetaling.[/QUOTE]

Jeg er helt enig, men må samtidig tilføje, at jeg kender utallige kvinder, der absolut ikke har været interesseret i delt barsel. De vil have det hele selv.

Endnu en god grund til delt barsel :wink: Hvorfor skal mødrene have patent på børnene? De er da lige så meget fædrenes.

har ordnet 3 X vasketøj i dag…og hvis der skal være ligestilling på det område…så må jeg i genbrugsen inden længe…( min mand vasker ikke tøj, før han udgår for rene underbukser eller strømper)

:ok::ok:

God idé med delt barsel… bare kvinden stadig kan amme/malke ud.

Man siger, at barnet undgår diverse allergier længere fremme i livet, hvis de ammes til de er ca 9 måneder… :):slight_smile:

Selv ammede jeg min søn til han var næsten 1 år, selvom han fik både rugbrød, frugt og det mad vi andre fik (dog uden krydderier)

Mit yngste barnebarn er nu snart 1 år gammel, og hun får også stadig bryst…:hjerte::hjerte:

Jamen Tut, når barnet er et halvt år, behøver du jo kun at amme morgen og aften, og det kan man altså sagtens, selv om man går på arbejde. Jeg har selv ammet mine længere end jeg holdt barsel.

:ok::ok:

Enig… for år tilbage var der en pige her, der skulle tilbage på job efter 4-5 måneder… når hun kom hjem, havde hun madpakker som Dolly Parton - og bare babyen så hende, begyndte han at lave suttebevægelser med munden - og mælken løb fra hende… :hjerte::hjerte:

Det ville være så trist at skulle opgive den dejlige amning pga opstart på jobbet :S

Ja, man BEHØVER kun, men barnet har nu da engang bedst af at blive ammet så meget som muligt i dey første år.

Og så længe reglerne er sådan at kvinden skal afgive noget af sin barsel, for at manden kan få den, så bliver det aldrig ændret.

Lad kvinden få sine 6 mdr. i fred, og giv manden ret til 6 mdr. også…

sagde Nora malkeko, der ammede sin datter fuldt ud i 10 mdr. før hun begyndte på noget andet mad.

[QUOTE=Ann K;560152]Jeps…
Og mens den enes afgang måske ikke er så underlig endda, så er den anden ministers begrundelse for sin afgang rent ud sagt trist!
Det burde være muligt, at sidde i en høj stilling - trods en status som eneforsørger![/QUOTE]

Det er det skam også - hvis man er villig til at betale prisen, som hedder hjælp til alt husarbejde, au pair til at hente og bringe barn/børn og et ekstra sæt “barnepige”, da au pair piger ikke må arbejde mere end (mener jeg) 30 timer om ugen. Derudover vil det ikke gøre noget, hvis man kan nøjes med ca. 4 timers søvn hver nat.

Hvis man er minister eller har en anden form for “karriere” arbejder man som et absolut minimum 60-70 timer om ugen og man kan ikke afbryde møder før tid, fordi daginstitutionerne lukker kl. 14 om fredagen og man kan som f.eks. minister ikke blive hjemme i flere dage, hver gang der er omgangssyge i vuggestuen. De mænd, der kører det store karriereræs og som feminister har så meget imod, har jo nogen derhjemme til at passe børn og hus, så hvordan i alverden vil nogen have, at kvinder skal kunne passe en karriere samtidig med, at de skal passe hus og børn? Det lærer jeg aldrig at forstå og jeg lærer heller aldrig at forstå dem, der så mener, at det danske - og ofte også det internationale, da karriere ofte involverer udlandet - arbejdsmarked skal indrette sig efter de kvinder, der vil have al magten både ude og hjemme.

Meget enig med dig Mette… og det er da også derfor jeg bruger betegnelsen “eneforsørger” fremfor “alenemor” (som jeg i øvrigt virkelig ikke bryder mig om! )

[QUOTE=baremig;560508]Ja, man BEHØVER kun, men barnet har nu da engang bedst af at blive ammet så meget som muligt i dey første år.

Og så længe reglerne er sådan at kvinden skal afgive noget af sin barsel, for at manden kan få den, så bliver det aldrig ændret.

Lad kvinden få sine 6 mdr. i fred, og giv manden ret til 6 mdr. også…
[/QUOTE]
Jamen det er jo præcis, hvad jeg foreslog: 6 mdr. til hver. :slight_smile:

Der skal da ikke herske nogen tvivl om, at jeg går ind for ligestilling.

Men når det er sagt, så mener jeg faktisk også, at det er udmærket, at
de kvinder, der ønsker en lang barselsorlov, har mulighed for at vælge
dette. Det er alt andet lige en både fysisk og psykisk belastning af kroppen
at gennemgå en graviditet, fødsel og efterfølgende amning, og nogle
kvinder har behov for mere tid end andre til at restituere sig i.

Personligt er jeg glad for den lange tid, jeg havde hjemme efter en
tvillingegraviditet, der endte i bækkenbundsløsning og en for tidlig
fødsel. Barselsorlov kan være andet end blot pasning af bebsen, det
kan i høj grad være den tid, kvinden skal bruge til at blive normal igen.
For nogen lykkes det aldrig :cool:

Så den dag mændene kan præstere en sædefødsel, så skal vi kvinder nok
lade dem få tid til at komme sig over den oplevelse - i ligestillingens navn.
Indtil da vil der aldrig være tale om egentlig ligestilling, for det er kvinden,
der har “præsteret” inden.

Så ligestilling i den her sammenhæng er for mig kvindens frie valg - dvs.
det er ikke ligestilling, hvis hun pålægges at blive hjemme.

At det så giver en skævvridning set i forhold til arbejdsmarkedet, pensionen
osv. - det er jeg klar over - og det er bestemt et problem.

[QUOTE=Charlotte Oeh.;560823]
Så ligestilling i den her sammenhæng er for mig kvindens frie valg - dvs.
det er ikke ligestilling, hvis hun pålægges at blive hjemme. [/QUOTE]

Men det er heller ikke ligestilling at kvinder ofte ikke kan komme lige så hurtigt tilbage, som de gerne vil - fordi hun tjener mindre end manden…

Ligestilling er for mig at der er lige muligheder for at træffe et valg…

Før i tiden fik jeg altis rynkede øjenbryn, når jeg oplevede kvinder gå hjemme hos børnene… Lige indtil jeg endelig mødte en SKØN kvinde, som dælme selv havde valgt det! Hun havde prøvet det der med at være mor og have arbejde samtidig og hun hadede det som pesten! Så man havde reorganiseret og så var hun blevet hjemmearbejdende husmor…
Jeg kan huske at jeg blev rystet i samtlige min (meget unge) forestillinger omkring kvinders ret, muligheder og valg :smiley:
Idag er jeg selv meget tæt på at leve det liv, som denne kvinde levede - dog uden børn, men med samme fornemmelse af frihed og muligheder :thumbup:
Og jeg føler mig stadig helt ligestillet med Jan…
For jeg VED at jeg kan klare mig selv, hvis jeg vil! At jeg ikke er afhængig af en mand for at leve…
At mit liv, som det er nu, er et resultat af mit eget frie valg!:klap:

[QUOTE=Ann K;560884]Men det er heller ikke ligestilling at kvinder ofte ikke kan komme lige så hurtigt tilbage, som de gerne vil - fordi hun tjener mindre end manden…

Ligestilling er for mig at der er lige muligheder for at træffe et valg…

[/QUOTE]

Helt enig :ok:

Og det er bare så forbistret ærgerligt, at enhver diskussion omkring barsel og kvinders
frie valg evig og altid skal strande på økonomien.

Det er synd og skam, at spørgsmålet om barsel, skal mudres af noget, der i
virkeligheden handler om kampen for ligeløn. I fald vi havde ligeløn, ville lønnen ikke
være noget argument, og den kunne dermed ikke bidrage som en undertrykkende
faktor.

-kaisålæredet Så lad os kæmpe for ligeløn, så diskussionen om barsel kan komme til at
handle om det, den bør: Nemlig barsel og ikke løn.