Kyllingen Jasper. En fortælling om angst

Jasper har altid været en ængstelig fyr. Da jeg besøgte ham og kuldbror Billy hos Anne, da de var killinger, smed Billy sig på ryggen og var klar til kæl, mens Jasper forsvandt und under sofaen. :smiling_face:
Da de flyttede her hjem kastede Jasper dog sin kærlighed på mig og dernæst på legemorfar Fritzz, og det hjalp på Jaspers ængstelighed. :slightly_smiling_face: Vi blev - sammen med Billy, naturligvis - hans trygge zoner. :smiling_face_with_three_hearts:

Så fik vi Kazz. :fearful: Som bekendt æder killinger kastrater, og Jasper tog sine forholdsregler ved at knurre, hvæse og daske, når Kazz kom for tæt på. Heldigvis er Kazz en robust og socialt begavet lille fyr, så han holdt sig pænt fra Jasper, og blev i stedet hurtigt venner med Billy og Fritzz.

Men… Kun knapt to måneder efter, at Kazz var flyttet ind, døde Fritzz. Det trak fuldstændigt gulvtæppet væk under Jasper. Det virkede som om, at Fritzz havde taget trygheden med sig. :cry:
Jasper reagerede ved at blive endnu mere ængstelig og end før og tydeligt utryg. Når han var i haven, gemte han sig under traileren eller vores store rhododendron. Når vi bevægede os for hurtigt, eller der kom gæster, blev han bange og de små fremskridt, der var sket i sammenføringen mellem Jasper og Kazz, forsvandt. Det føltes som om, at vi var blevet slået hjem i ludo. :pensive:

Så jeg begyndte at google og så kontaktede jeg vores dyrlæge og bad om angstmedicin til Jasper. Dyrlægen var lydhør (det er han altid) selvom han ikke før havde prøvet at give katte langvarigt angstmedicin. Han undersøgte sagen og udskrev derpå Fluoxetin til Jasper. 1/2 pille, svarende til 4 mg., pr. dag.

I dag er det præcis 6 uger siden, at Jasper fik sin første dosis. Det er en succes! :partying_face: Faktisk kunne vi allerede 2 uger efter opstart mærke en tydelig positiv ændring, og vi har nu en rolig, tilfreds kat og en harmonisk lille katteflok på tre, der allesammen er til glæde for hinanden. :smiling_face_with_three_hearts: Det bedste er, at Jasper på ingen måde virker dopet. Han er stadig sig selv på alle måder - nu bare i en langt mere afslappet udgave.
Vores dyrlæge er også meget glad for resultatet. Han siger, at vores ´test´ vil hjælpe ham til at hjælpe mange flere katte. :smiling_face:

27 Synes om

Sikke en solstrålehistorie! :heart_eyes:

4 Synes om

Dejligt at høre at katte, ligesom mennesker, kan have gavn af angstdæmpende medicin. :hjerte:

Det er rigtig dejlige billeder af en afslappet dreng.

3 Synes om

Det er bare så dejligt :smiling_face_with_three_hearts::clap:t2: ikke mindst at have en Vet, der tør tænke lidt ud af boksen :+1:t2:

6 Synes om

Det er dejligt det har virket. :ballonbamse: Og dejligt at kende muligheden også. :smiling_face_with_three_hearts:

3 Synes om

Sikke en solstråle historie :blush:

2 Synes om

Dejligt at høre at det har gjort sådan en forskel :hjerte:

3 Synes om