L-lysin

Hej alle

Hvor meget skal en kat have af L-lysin og hvor mange gange om dagen?

Forhindrer det herpes eller virker det imod herpes i udbrud?

Håber der er nogen herinde der kan fortælle mig lidt mere omkring det ;-)¨

Skal lige tilføje at jeg har det ikke iblandt mine katte , men kunne tænke mig at vide om man kan forhindre at katte bliver smittet på en udstilling hvis man bruger L-lysin

Vh Linda

Herpes har behov for aminosyren arginin for at bryde ud. Lysin er en anden aminosyre, der skubber arginin ud af aminokæden, hvis der gives meget lysin. Dvs. at et herpesudbrud måske kan dæmpes ved at give lysin. Nogle mennesker med forkølelsessår (som jo også er herpes) gør også brug af dette.
Problemet er så bare, at katten altså har behov for arginin også. Så du får ikke en sund og rask kat af bare at hælde en masse lysin i den :wink:
Hvis du har en kat, der er bærer af herpes, kan du, når du ved, at der skal ske noget stressende (herpes bryder ud ved stress) give den lysin i dagene op til, for at hæmme et udbrud. Jeg mener ikke, at det har nogen særlig effekt imod et udbrud der allerede er i gang.
Jeg mener/tror at mængden er i stil med 500 mg. pr. kat om dagen. Men du kan søge på Google efter lysine, cat, dose.
Men det er altså ikke noget vidundermiddel. Det kan være en støtte til herpesbærere, der udsættes for stress.

Til din redigering: Du undviger ikke smitte vha. lysin. Kun en herpesbærer kan mindske udbrud.