Lære at bruge kattelem

Vi forsøger at lære Muffe at bruge kattelem, så han kan få mad i foderskabet. Det er den eneste måde vi kan gøre, så han altid har adgang til mad og kan spise i fred. De to andre er nogle grovædere, desværre.

Muffe har fattet at gå ud af lemmen (efter lidt moslen rundt i skabet), men det der med at gå ind gennem lemmen har han ikke fanget.
Han gør det fint hvis lågen er tapet op, og det virkede fint, da han var lukket fra nogle timer om dagen. Men nu hvor den er nede, så står han bare og går helt agurk på skabslågen i forsøget på at komme ind.

Har I nogle forslag til, hvordan vi kan lære ham at bruge den låge?

Umiddelbart bliver næste forsøg at bore huller i lågen, så der også dufter ud gennem den…

Når han står foran lemmen og vil ind, har I så prøvet at hjælpe til ved at holde lågen åben? Og så holde den mindre og mindre åben, så han vænner sig til selv at skulle skubbe til den? Han kan sikkert ikke finde ud af at gå fra “tapet op og helt åben” til “helt lukket”, selv om han ved, der er mad derinde, men skal have en glidende overgang eller nogle mellemstationer på vejen.

Vi har desværre ikke set ham stå foran lemmen og ville ind. Når vi fx kommer med ny mad, så går han med det samme i gang med forsøget på at komme ind ad lågen på skabet…

Jamen hvorfor gør I ikke bare tape stykket længere, så den står delvis åben, så ban skal puffe noget til den med hovedet, og så gradvist mere og mere lukket, men så langsomt at han stadig kan følge med i opfattelse på hvad der sker, og få åbnet lemmen :slight_smile:
ø

[QUOTE=Eife;1180614]Jamen hvorfor gør I ikke bare tape stykket længere, så den står delvis åben, så ban skal puffe noget til den med hovedet, og så gradvist mere og mere lukket, men så langsomt at han stadig kan følge med i opfattelse på hvad der sker, og få åbnet lemmen :slight_smile:
ø[/QUOTE]

Fordi så æder Jack og Nobby hans mad :slight_smile:

De er ikke længere lukket fra hinanden om natten og sådan.

Tilføjelse: Han går også ud af lemmen, så han har fattet den skal skubbes der :slight_smile:

Kan du ikke lukke de andre to fra, og så træne lidt med ham alene? Prøv med noget kraftigtduftende, lækker mad på den anden side af lemmen, måske tun, og så bare lige åbne lemmen med fingeren en centimeter eller to. Mon så ikke, han fatter pointen, når han kan dufte noget uimodståeligt…?

Jeg tror, I er nødt til at hjælpe ham med at lukke den op i begyndelsen. Så han kan se, at I åbner den, at den går fra at være lukket, til at blive åben. Han lærer det jo tydeligvis ikke af, at lemmen bare står åben hele tiden.

Det kan jo også være, han bare ikke kan lide at gå derind. At han føler sig spærret inde. Jeg ved det ikke, men min kat Cinnamon kunne sagtens finde ud af at springe ind (i tryghed og varme og mig) gennem kattelemmen, men ud - næh, nej, så skulle døren lukkes op. Hun var en forsigtig og nervøst anlagt kat, så jeg bildte mig ind, det var, fordi det var skræmmende for hende at springe ud i det (forholdsmæssigt) ukendte, som hun ikke kunne se, før hun var midt i det.

[QUOTE=Lykke;1180624]Fordi så æder Jack og Nobby hans mad :slight_smile:

De er ikke længere lukket fra hinanden om natten og sådan.[/QUOTE]

Jamen så flyt den da bare ind i hans rum, og så træn den gradvist med ham der, nu I ikke har nået at få det trænet igennem inden de alle begyndt at gå sammen. :slight_smile:

Hvis han kan finde ud af at gå den ene vej, så kan han altså osse finde ud af den anden vej…han tager fusen på Jer…det er JO meget sjovere, når i holder ham med selskab…been there done that…Jeg åbnede troligt døren for Tykke Trunte i næsten 6 måneder for hun havde fået mig overbevist om, at hun kun kunne åbne lemmen når hun skulle ind :høhø: efter jeg greb hende i selv at hoppe ud har jeg nægtet at åbne døren…hun glor stadigvæk meget bedende på mig når hun vil ud, her 7 år senere…går den så går den :rock:

Vi har forsøgt det med at gå at træne ham - men blir self ved :slight_smile:
Der er ikke rigtigt noget mad, vi har fundet, der kan tænde ham nok til at han fatter det. Vi har prøvet alt muligt mad og holde lemmen lidt åben, men han er slet ikke til at lokke - og han ved da godt det er nemmere at komme ind af lågerne i skabet :dokdok:

[QUOTE=galath;1180647]Jeg tror, I er nødt til at hjælpe ham med at lukke den op i begyndelsen. Så han kan se, at I åbner den, at den går fra at være lukket, til at blive åben. Han lærer det jo tydeligvis ikke af, at lemmen bare står åben hele tiden.

Det kan jo også være, han bare ikke kan lide at gå derind. At han føler sig spærret inde. Jeg ved det ikke, men min kat Cinnamon kunne sagtens finde ud af at springe ind (i tryghed og varme og mig) gennem kattelemmen, men ud - næh, nej, så skulle døren lukkes op. Hun var en forsigtig og nervøst anlagt kat, så jeg bildte mig ind, det var, fordi det var skræmmende for hende at springe ud i det (forholdsmæssigt) ukendte, som hun ikke kunne se, før hun var midt i det.[/QUOTE]

Det med at åbne og lukke lemmen er forsøgt :slight_smile: Og vi gør det stadig, når der blir serveret for ham derinde - han kan godt glemme at gå igennem lågerne på skabet!

Den tanke har vi også haft, at han måske ikke kan lide at være derinde. Det er som sådan fint nok, vi hjælper ham gerne derind nogle gange om dagen… Problemet i det er bare, at han går fuldstændigt amok på skabet, når han er sulten og vil ind - og det er ikke fedt kl 5 om morgenen :surrender1:
Men han har ikke gjort det i morges og jeg syns der er mindre tørfoder end før :gruble:

Hehe - genial kat :tihi:
Vi har tænkt på den mulighed også - for ja da, det er da hyggeligere at få hjælp :wink:

Lige nu prøver vi - udover at træne lidt - at holde øje med, om tørkosten forsvinder mens vi ikke er hjemme… Han er den eneste der kan komme i skabet, så det afslører ham jo lidt :wink:

Så har drengene været alene en hel weekend - og på mirakuløs vis kan Muffe nu bruge kattelemmen :thumbup:

Jeg syntes jeg hørte den klapre lige før… Og Charlotte (Fru Kattesitter) kunne fortælle, at han havde spist al mad i nat, selvom han max var derinde et minut efter servering - så han må have været inde og ude i nat :smiley:

Han ikke helt dum, den lille søde muffedisse! :wehuu:

Utroligt som man kan få søgt sine egne tråde frem :ups:

Nu står vi så med en killing, der fatter hat af lemmen :klapper:

Du skal lige have min historie også :høhø: http://www.mainecoonkat.dk/Kattelem-i-termorude

Fin historie :klapper:

Men jeg håber dælme ik det taget lige så længe med Louis, for så får han aldrig tørkost :surrender1:

Alle mine går nu både ud og ind ad kattelemmen, men det tog nogle uger, før Bambina nedladede sig til sådan en primitiv anordning … hvorfor at gå igennem et lille hul, når man kan få To-ben til at rende og åbne døre :rulleøjne:
LouLou er sjov … hun vælger som regel kattelemmen, selv om døren ved siden af står pivåben :lol:

Er altså vildt jeg totalt har glemt Muffes problem med lemmen allerede her et år efter! Kort efter tråden skiftede vi skab til et sofabord/kiste fra IKEA…

Vi må prøve nogle at rådene på Louis… Indtil nu har vi forsøgt det med at løfte lemmen lidt, og han kan gå igennem bare det er et par cm… Men er den lukket, så sidder han og er ynkelig på den anden side :dokdok:

Har sat hans foder ud om natten indtil nu, men tænker vi de næste par nætter binder lemmen op og lader maden være derinde, så han lærer der kun er tørkost der… Og så må den sænkes efterhånden…

Ja, nu kan tråden jo lige bruges til mine tankestreger, så det er gemt til en anden god gang :wink:

Nu tror jeg altså at han har regnet ud at I kommer og hjælper, når han klynker ynkeligt. :tihi:

Ja, det tror jeg også. Men når han går han til lemmen og har stået der lidt tid, så går han bare igen… Og synes altså ikke en killing skal mangle maden…