Lære kat "stop leg"?

Einstein elsker at lege apport, og det er da også enormt hyggeligt. Men ikke i timevis, som det ellers var, hvis det stod til ham.
Han kommer luntende med sin lille, efterhånden virkelig klamme stofmus, og så sætter han kløerne i mig, for at gøre opmærksom på at den skal kastes.
Og ikke alene gider jeg ikke kaste den igen og igen og igen, men de kløer i huden gør altså ondt!

Jeg kunne klippe hans kløer, hvilket han dog slet ikke er fan af - men det løser ikke problemet med at han kan blive ved i timevis, og jeg altså har andet at lave.

Så er der nogen der har et tip til hvordan jeg kan lære ham at nu stopper legen? :crossed_fingers:

1 Synes om

Kunne du gemme hans klamme mus og kun tage den frem i en begrænset periode, hvor du så er 100 procent med på han leg?

4 Synes om

Ja. Tak. Det er helt sikkert en løsning! Ved ikke hvorfor jeg ikke har tænkt noget så simpelt selv. :sweat_smile:

3 Synes om

Det Ingrid foreslår har jeg også engang fået foreslået af en adfærdsterapeut hvis der var noget kattene var meget fokuseret på - at fjerne det helt, og gerne gøre det sådan at katten også så at nu blev det lagt væk.

Jeg havde en siameser i pleje på det tidspunkt, og hun var MEGET fokuseret på drillepinde og stressede helt vildt over det hvis hun kunne se dem - så de blev lagt væk i et skab sammen med et “ord” (jeg brugte slut), når legen var færdig. Det virkede på hende - hun blev noget roligere når hun ikke hele tiden skulle forholde sig til synlige drillepinde

6 Synes om

Ja, det er jo en ligetil løsning. Må straks prøve! :slight_smile:

2 Synes om

Det ville også være mit bud - du kan sikkert lære ham et stopord, f. eks. ved at bytte musen ud med en godbid når ordet gives, men det forhindrer ham jo så ikke i at komme retur med musen efterfølgende… :wink: :smirk_cat:

1 Synes om

Når Simba gerne vil lege apport og jeg ikke gider, plejer jeg at sige “nej ikke lige nu” og hvis han insisterer prøver jeg at lege med noget andet og/eller give godbidder…

Eller sove med den :see_no_evil:

Han har det med også at ville lege apport nogle gange om natten, han ved at jeg nogle gange bare kaster den og ligger mig til at sove igen…

Jeg er dog flere gange vågnet op hvor jeg har fundet hans lamme-bamse (som er den han leger apport med) i min seng :smiley:

Han bruger dog ikke klør, gjorde han det, ville han så et strengt nej…

Hver gang indtil han stopper…

Hvis det er en ny ting han skal lære nej til kan det godt tage lidt tid :smiley:

Og han får klippet klør regelmæssigt om han vil det eller ej :grin:

3 Synes om

Jeg så på et tidspunkt i en dyreudsendelse, at det kan stresse en hund skrækkeligt, hvis man leger pind med den i længere tid. Jeg kan ikke helt huske hvorfor. Måske @PiaB eller andre med hund ved det? Jeg gætter på moget med uendelige gentagelser og ingen afslutning - noget i den stil?

Måske det samme er tilfældet med katte, jf. også det @Vipstosen skriver? Det anbefales jo heller ikke at lege med laserpen med kattene uden at give dem noget at fange til slut. Så en markering af, at legen er slut, er måske ligefrem sundt for dem?

4 Synes om

Det tror jeg helt sikkert, det kan være - i en reel jagt-situation, er fangst af byttet jo kulminationen, og apportering af musen er vel at sammenligne med en jagt.
Så at afslutte jagten med et bytte - f.eks. i form af en eftertragtet godbid - hvorefter “vildtet” først dukker op igen på et senere (og mere passende :wink:) tidspunkt, lyder for mig fornuftigt…

4 Synes om

Nogle hunde - især de med stærkt apporterings-instinkt - kan opnå et ekstremt højt stressniveau, hvis ikke man får bragt hold i legen for hunden.

Min hund har lært kommandoen “slut”. Det bruger jeg som verbal kommando, hver gang vi stopper med en træning, søgning, jagt, whatever - også nogle hvis det bare er at aftensmaden fordeles ud over terrassen og hun så skal søge det frem. Når hun har spist op markerer jeg med “slut”, så hun ikke leder videre uden en egentligt “belønning”/opnåelse af noget. For så kan hun faktisk nogle gange søge længe og blive frustreret.
På jagt har jeg altid en godbid med i lommen, så når vi er igennem såten, så markerer jeg “slut” og hun går godbid = hun ved at nu er jagten forbi, næsen behøver ikke lede efter mere vildt.

Når hunde med et givent instinkt arbejder med det får de en højere “arrausal” (mangler lige et dansk ord for det).
Nogle hunde kan selv finde ned i ro igen og slutte aktiviteten, mens andre bliver så dopamin-stimuleret i hjernen af det, at de simpelthen fortsætter og fortsætter så længe muligheden er der, og så ender man med en stresset hund, der ikke finder ro.
Bretonen, som jeg har, kan godt have tendens til høj gearing i hovedet, hvis ikke man træner ro ret intenst.
Derfor har jeg feks fra hun var lille hvalp ALDRIG tilladt vild leg indenfor. Simpelthen for at skære helt ud i pap at inde er vi altid rolige og ude kan vi nogle gange være i højt gear.
Vi har også trænet “ro på post”, altså sid/lig roligt ved mine fødder uanset hvad der foregår omkring os indtil hun får anden besked. Vi træner stadig … :hoho: for kommer der nu børn så mister hun alt kontakt og vil snakke med dem!!! Altid … suk :tihi:
Apport har min hund aldrig været vild med som hvalp, men stand for fugl lå meget dybt instinktivt i hende, hun tog stand for alt og jeg måtte i en periode gå flere gange og lege “bytte” med hende, hvor jeg gik hen og afledte hende og byttede hendes selvskabte stand-leg ud med en ny rolig aktivitet for at få ro på hovedet.

Man er ofte simpelthen næst til at træne ro ind i de høtj gearede racer, for ellers er det ikke til at bo blandt andre mennesker med den :ups:

Og det med manglende “ro” er mange hunde præget af imho … de er nuttede som hvalpe og alverdens leger hele tiden med den her lille hvalp. For den er jo søøøød.
Men for få husker at få legen stoppet med et tydeligt “slut” på den ene eller anden måde - for nogle stopper de jo feks bare med at stoppe med at kaste, men hvor længe løber den lille hvalp så selv rundt med bolden i munden bagefter? :s:
Nogle hvalpe stoppet først når de falder trætte om, når de slet ikke kan mere. Det er bare for sent - hjernen bygger på at de fortsætter til de kollapser … som ejer skal man altså spotte og stoppe legen og hjælpe hvalpen i ro - især med de racer der har et instinkt for et arbejde - og det har selv chihuahua’en jo altså :slight_smile: (de er rotte/muse jagthunde!)

… og selv min bøf af en ung korat hankastrat har jeg efterhånden lært “slut”, for jeg bruger det også over for kattene. Han elsker nemlig også apport og stopper først når han ligger halsende og træt, hvis ikke jeg stopper ham inden. Så vi har også lært ham “slut” :slight_smile:

9 Synes om

Tak, Pia - jeg vidste bare, jeg kunne regne med dig :ok: Det kunne jo godt lyde, som om det er noget lignende, der sker for kattene. Og at de samme principper kan overføres. Hvilket du jo så også har gjort.

2 Synes om