Jeg skal bikse to lagkager sammen i morgen…eller i dag er det vel nærmest
Jeg har valgt at lave to lagkager: En med chokoladebunde, kiwi & chokoladefyld og en med almindelige bunde med jordbær/ bananer og jordbærfyld.
Det er en noget anderledes opskrift, jeg har fundet, i og med at det ikke er lagkagecreme der bruges, men derimod flødefyld. Det har jeg aldrig prøvet før, men det lyder lækkert
Nu er mit spørgsmål…hvor længe inden gæsterne kommer, kan jeg tillade mig at lave lagkagerne? Jeg synes tit at fløde, der har været på køl, hurtigt smager “gammelt” og surt. Er jeg nødt til at vente til sidste øjeblik med at lave dem? Hvad siger I?
Ja, det er nemlig det. Normalt bliver lagkager jo endnu mere lækre af at stå natten over i køleskabet.
Jeg har bare så mange projekter i morgen, da jeg får 16 familiemedlemmer til boller og kage - så jeg prøver at planlægge tiden bedst muligt. Og jo før jeg kan lave de kager - des bedre
Min erfaring med “gammel flødeskum” er at den skiller lidt, og det er det der får den
til at smage lidt skidt. Men så så jeg i opskriften at der skal både kakao og flormelis i.
Og så er det jeg tænker, at det ekstra tørstof vil gøre den mindre tilbøjelig til at skille.
Men måske digter jeg hvad jeg synes passer, fordi jeg synes det er helt synd
når en lagkage ikke har fået lov til at stå og trække lææænge.
Jeg kommer lige i tanke om at det der jo gør en nylavet lagkage lidt kedelig, bl.a.
er at bundene kan være lidt tørre. Jeg lavede engang en vanilje/mandarin lagkage
og der dryppede jeg bundene med Cointreau og lagen fra de syltede mandariner.
Det gjorde den i hvert fald bundene lækre, og at den ligesom “satte sig”.
Så måske du kan finde noget passende at dryppe bundende med? Eller måske
en mos af den frugt der skal i, så bundene kan suge lidt fugt derfra?
Jo mere jeg tænker over det, synes jeg det er en god idé! En fugtig
bund vil jo så hellere ikke trække væske fra flødeskummen, så den skiller.
Jeg synes personligt, at en lagkage - med flødeskum - bliver bedst at at stå i nogle timer, inden den serveres.
Jeg plejer selv at lave jordbær/bananlagkage med masser af vanilie i flødeskummet OG en 'rutebil’lagkage, som består af knuste ‘rutebil-kager’ i flødeskum. Og den er HELT sikkert bedst dagen efter, for så er marengsstykkerne helt opløst af flødeskummet.
Sådan noget flødefyld - altså enten en mousse eller en ganache - kan sagtens stå til dagen efter
Jeg havde faktisk selv lagkage med på arbejde i går, som jeg havde lavet i onsdags - den var med hjemmebagte chokoladebunde, chokolade/orange mousse og jordbærmousse. Jeg har så en kagering, så jeg kan lave nogle høje fine kager, der bliver stående! Problemet kan lidt være, at når der kommes frisk syrlig frugt i (kiwi fx), så kan de gøre flødeskummet ‘smattet’ og få den til at skride - men den smager jo lige godt af den grund
flødeskum er en herlig ting at arbejde med… dog skal du blot vælge den rette temp. til opbevaring…
hvis den er for kold - 5 grader eller derunder - så får den meget hurtigt den smag du taler om… den uldne/gamle smag… og hvis den er opbevaret for varmt - så smatter det ud
der er 2 tricks
1: stabilisator… det kan du få blandt andet i INCO og andre tilsvarende leverandører til bagere/konditorer… det er er det lille hvide pulver der gør at kager hos bageren ser godt ud kl 21 selv om de blev lavet kl 06 om morgenen og ofte er opbevaret 3-4 grader for varmt… det er rent snyd men det virker… dog betyder det også at du skal være opmærksom på bakterier, for kagen afslører ikke hvis det er for varmt… dog kommer det i ret store bøtter…
2: er at holde temperaturen på nøjagtig 6-8 grader og piske det nøjagtig så hårdt at der er en lille bitte bitte bitte smule struktur i det… ikke det bløde som vi ville putte i en irish coffee eller som garnish på en vaffel… det er nemlig for blødt - så holder det ikke det skal være et par sekunder inden det bliver “fedtet/grynet” eller ikke bevæger sig når du ryster skålen… så kan det holde uden stabilisator i rimelig lang tid hvis det ikke bliver opbevaret for varmt
Når du pisker og der skal ingredienser i - så vær opmærksom på at det ikke har nået føromtalte struktur for så er det for hårdt når du kommer flormelis og kakao - så bliver lynhurtigt for hårdt når du tilsætter sukker
det er lidt ligesom når du laver ris ala mande - der må fløden heller ikke være for hårdt pisket når man begynder at klatte grøden i for så bliver det tapetklister gg
Kagen lyder fantastisk lækker - den tror jeg jeg vil prøve næste gang jeg skal have gæster
Jeg tror, jeg laver dem en 2-3 timer før gæsterne kommer. Det er planen! Så skulle jeg gerne have nået de andre ting, og så skal de ikke stå så længe på køl.
Nu håber jeg, de bliver gode :klap: Skal nok melde tilbage, om det er en god opskrift
Jeg laver altid kun lagkage med flødeskum - for jeg er ikke vild med kagecreme. Kan egentligt heller ikke lide flødeskum, medmindre der er sukker i
Den måde jeg laver flødeskummet til at smide i er med en slags med chokolade og flormelis og en slags med hindbær og flormelis.
Laver kagen ca 1-2 timer før den skal bruges.
Smider altid resterne i køleskabet. Dagen efter er den faldet totalt sammen, men smager sååååå godt alligevel
Nu er det jo så for sent til denne gang. men jeg har en opskrift på en lagkage, der består af to bunde, der lægges sammen med flødeskum — og derefter puttes i fryseren til den skal bruges. den skal tages op ca. 4 timer før gæsterne kommer, og kan herefter pyntes efter smag og behag. Dejligt nemt og en god kage…
Jeg skal selv lave lagkage på søndag, og det skal være en Portal Cake… så det bli’r - meget mod min vilje L Med chokoladebunde - og så sandsynligvis flødeskum eller sådan noget, for den skal nemlig ikke være med kagecreme (det ÆLSKER jeg ellers…)
Så tak for de gode tips om hvordan man får sådan noget flødeskum til at “blive stående” L
Jeg skal forsøge mig med Othello lagkage i morgen, når der kommer gæster til boller og lagkage… det bliver spændende… haha… Men han fylder jo heldigvis kun 30 een gang!
Jeg serverer af og til dryppede chokoladebunde og fyld af fløde, pisket med noget pulverkaffe (tørt) + evt. lidt sukker, hvis man ikke er til den lidt bitre smag. - Pyntes med høvlet chokolade, valnødder eller efter behag.