Lakselasagne

Lasagne med laks og spinat

500 g Lakseportioner
200 g Lasagneplader
200 g Helbladet spinat (frost)
200 g Revet mozzarella
1 L Mælk
30 g Smør el. Margarine
2 spsk. Mel
2 spsk citronsaft
Salt og peber
Muskatnød
Tænd ovnen på 200 grader.
Laks: Skær laksen ud i mindre stykker og steg den ved middelvarme, med citronsaft, salt og peber, til overfladen er lys.
Bechamelsauce: Smelt smøret i en gryde og tilsæt mel. Ibland mælken lidt efter lidt, ved høj varme, imens du rører godt. Når saucen er tyktflydende, tilsættes 100 revet mozzarella, muskatnød og salt. Lad osten smelte og tilsæt spinaten. Når spinaten er optøet er saucen klar.
TIP: Spinaten kan også optøes for sig og fordeles imellem laks og sauce.
Fordel nu laksen og saucen i et fad, skiftevis med lasagnepladerne. Start med laks og sauce. Der bør være nok til 4 lag. Slut af med at drysse den resterende ost over. Giv lasagnen 30 min i ovnen og – voila! Så har du en dejlig aftensmad til 4 personer :slight_smile:

:besvimer: begynder at savle helt nu :slight_smile: Ved da hvd jeg skal have købt næste gang jeg handler.

Kan laksen ikke bare smides i sovsen ? så er det godt fordelt er jo ret let at splitte e laks til atomer :?

Er sikker på at røget laks eller ørrede også kan bruges :slight_smile:

Ønsker man ikke røget så kan laksecappatio i skiver også bruges :slight_smile:

[quote=tzari;363007]:besvimer: begynder at savle helt nu :slight_smile: Ved da hvd jeg skal have købt næste gang jeg handler.

Kan laksen ikke bare smides i sovsen ? så er det godt fordelt er jo ret let at splitte e laks til atomer :?[/quote]

Ja, det kan du sagtens gøre :slight_smile:

Jeg har kun lavet lakselasagne én gang, og det var uden opskrift. Den blev nu ganske god, men jeg må huske denne, næste gang jeg skal i gang. :slight_smile:

hvordan er det nu med at genvarme spinat :?

Når det har været opvarmet må man ikke fryse det ned og varme det op igen, mener jeg…

Så man har kun til en dag så skal resten smides ud :? hvorfor er det egentlig spinat ikke må genvarmes:?

Man må godt genopvarme spinat, såfremt det har været vasket ordentlig, og restportion er nedkølet hurtigt.

http://www.dr.dk/sundhed/dinsundhed/Myter_om_kost_og_motion/2009/0205114414_3_1.htm

Både spinat og persille kan skam sagtens genopvarmes.
Dels skal de varmes igennem, helst koge, i “første runde”, og den portion, man vil gemme, skal helst køles hurtigt ned.
Når man vil have “anden runde”, skal det grønne igen gennemvarmes, helst koge, så er der ingen sundhedsproblemer i det.

Jeg lavede også en version “på lutterkig”, uden spinat.
Friske lasagneplader, gerne fuldkorns, bechamelsauce rørt med dijonsennep, nogle frosne ærter drysset i hvert lag, og optøede “laksebøffer” fra Irma, skåret igennem, så de blev til tynde skiver a la lasagnepladerne. Reven ost øverst - man kan sagtens bruge Cheasy og 5% bechamel fra karton.
Tænker, at et godt drys hakket persille kunne være godt, serveret ved bordet, så hver selv kan dosere.
En god veninde fik den med hjem til mand og barn, efter at have været mig til stor hjælp.

Du kan da bare have det stående i køleskabet et par dage. Det har jeg tit gjort, jeg er ikke død af det :høhø:

Jeg er lige ved at gøre klar til at lave en version med

[ul]
[li]Mornay sauce (købt færdig)
[/li][li]Laks (selvfølgelig :p)
[/li][li]Spinat
[/li][li]Champignoner
[/li][li]Forårsløg
[/li][li]En sjat hvidvin
[/li][li]Ost på toppen
[/li][/ul]
Jeg tænker at champignoner, forårsløg og hvidvin vil passe godt. Men jeg kan lige melde tilbage. :slight_smile:

Puha, jeg har spist for meget! Det var SÅ lækkert, og kan varmt anbefales! :thumbup:

Misi; Hvor har du fundet friske fuldkornsplader? :slight_smile:

Jah, eller er der nogen der ved hvor man kan få fuldkornsplader (ikke nødvendigvis friske…)? Har efterhånden været alle butikker i Valby i gennem, uden at finde nogle. :S

Jeg ved Rema 1000 her i Odense har dem. Til 10-12,- :slight_smile: Ellers må Bilka/Føtex eller kvickly have sådan noget??

Tak … jeg må bare lede videre. :slight_smile:

Har i dag lavet en variation af denne lakselasagne, da jeg også ristede nogle champignon og kom i.

Jeg synes lasagnen at smagte rigtig godt, det samme gjorde mine forældre, som jeg skulle lave mad til.

Louise, jeg har også brugt ristede champignons, hvis man afdrypper dem i glas godt, så er de både smagfulde og sundere (fordi evt. rester fra Chernobyl trækker ud i den vand-lage, de ligger i).

Det var ikke fuldkorns-plader i den version, men fuldkorns-tagliatelle. Jeg mener dog, at Superbrugsen m fl er kommet efter det og har fuldkorns-plader. Det er da endelig en anbefaling fra Sundhedsstyrelsen, der vil noget - ang. fuldkorn :thumbup:

Kan så skrive under på kattene også ELSKER det. Efterlod min tallerken og var væk kort tid da jeg kom tilbage stod der 2 katte og vaskede op for mig :høhø::venter: