Har i mange år forsøgt at få malt i vores katte men de vil bare ikke have det - så har opgivet kampen… Og i stedet købt lakseolie som de får i maden hver aften, efter anvisning. Entelig i den tro at lakseolie kunne gå ind og erstatte malten nu hvor vi ikke kan få dem til at spise dette - men her den anden dag kom jeg faktisk til at tænke over om det faktisk overhoved kan erstatte at de ikke får malt ?
Det er ikke fordi vores katte døjer med hårboller men man vil jo meget heller forebygge end helbrede. Og selv om de ikke døjer med dette så er vi stadig obs. på at det jo kan være noget de kan døje med. De har andgang til areal udenfor med græs så dette kan de også nippe til. Men her i de kolde mdr. er det jo begrænset hvor lækkert det græs er udenfor. Og det kattegræs man kan plante gider de heller ikke gnaske i, det er som om det er meget sjover at spise det ude fra haven/græsplænen i løbegården.
De får RC intens hairball blandet i deres foder netop også for at forebygge mod hårboller.
:? Er det forkert at tro lakseolie kan erstatte malten ? Eller skal jeg ud og have fat i noget og tvinge det i dem ? (guderne må vide hvordan, for alt er prøvet. Smøre det på poterne, blande det i vådfoder, ind i munden på tungen med en finger osv.)
Nu skriver du godt nok, hvorfor du gerne vil give dem malt… men jeg sidder stadig og tænker “hvorfor er det så vigtigt”?
Lakseolien kan jeg forstå… den giver god pels og hud, men malt er som sådan komplet unødvendig for normale katte - i nogle tilfælde kan den endda være afgørende for om en kat udvikler doven tarm eller ej.
HVIS jeg husker det (hvilket jeg sjældent gør) så får mine lidt malt i forbindelse med fældeperioder, men ellers ikke. Og hvis katten ikke vil have det, så… nå, ja… jeg gider ikke kæmpe med mine dyr, med mindre der er tale om at skulle give livsvigtig medicin
[QUOTE=Ann K;1218011]Nu skriver du godt nok, hvorfor du gerne vil give dem malt… men jeg sidder stadig og tænker “hvorfor er det så vigtigt”?
Lakseolien kan jeg forstå… den giver god pels og hud, men malt er som sådan komplet unødvendig for normale katte - i nogle tilfælde kan den endda være afgørende for om en kat udvikler doven tarm eller ej.
HVIS jeg husker det (hvilket jeg sjældent gør) så får mine lidt malt i forbindelse med fældeperioder, men ellers ikke. Og hvis katten ikke vil have det, så… nå, ja… jeg gider ikke kæmpe med mine dyr, med mindre der er tale om at skulle give livsvigtig medicin ;)[/QUOTE]
Det er faktisk ikke vigtigt jeg ville sådan set bare vide om jeg er helt forkert på den ? For går jo og tror lakseolien gavner dem lige så meget som hvis de fik malt (set fra synspunktet mod at forebygge for hårboller). Og kom bare til at læse lidt rundt omkring at malt var vigtigt at få i katten og gerne hverdag.
Ok der kan man bare se altså selv har mine heller ikke fået det netop fordi jeg ikke kan få det i dem + de ikke døjer med hårboller og jeg jo giver foder mod det + lakseolie - men kan bare se folk maler fanden på vægen med de hårboller så det fik blot mine tanker igang omkring dette emne (De får også lakseolie fordi det er godt for deres led + det er så nemt når vores hunde også skal have dette) :høhø:
Doven tarm :surrender1: det var jeg faktisk ikke klar over - hvordan dælen kan det så være mange anbefaler at de får malt hverdag ? Også selv om katten ikke døjer med hårboller netop med ordlyden ‘‘det er jo bedre at forebygge end at hårbollen sidder fast’’ osv.
Her er kattemalt en snack De to langhårede kaster fint hårboller op med mellemrum, Hugo har ikke gjort endnu (han får jo så også holdt sin pels af alle andre ;)), og så er der Jack, som jeg dog håber malten hjælper på, når han får det med mellemrum. Han får jo en del lange hår ned, når han vasker de andre, men han gider bare ikke hoste hårboller op, virker det til - så han får da lige lidt bevist, når han går og harker
Her gives der lakseolie i vådmaden hver dag, for huden og pelsen men også selve oliens skyld. Den indeholder nogle næringsstoffer som er gode for katten. Kattemalt er noget jeg kun har til fældeperioderne men jeg giver det også som snack. Det som kattemalt gør er at den smører tarmene for at sikre at en hårbolle kan passere lettere gennem da den indeholder paraffinolie, men næringsmæssigt har den intet rigtig at give til katten
Frederik (Bimse) døjede rigtig meget med hårboller hos mig det første år. Aldrig kritisk men de kom jævnligt. De kommer stadigvæk engang imellem, men slet ikke lige så tit. Jeg har aldrig brugt kattemalt eller foder som indeholder “hårbolle” kontrollerende elementer. Men rent generelt er hans pels meget bedre til at holde sig selv idag. Jeg tror det er en kombi af foderet og børstning sammenlignet med hans tidligere hjem.
Ok og det var så der jeg faktisk troede at lakse’olien’ gjorde det samme som det nævnte olie i kattemalten men kan jeg så se det ikke er det samme for der står intet om paraffinolie i lakseolien. Så det smører vel ikke tarmen det fra laksen?
Paraffinolie voksagtig olie, altså en slags afføringsolie. Det er fiskeolie ikke, den er olie rig på fx Omega 3 olier, altså næringsrigeolier og dermed at betragte som et kosttilskud
Lakseolie kan være udmærket på hud og pels - men hvis man så stopper kan man risikere at se en mod reaktion. altså opleve at der kommer en seriøs fælde periode.
Malt er en god hygge for dem der kan lide det. Jeg har ikke oplevet det har haft bivirkninger. Dog bruger jeg ikke malt eller olie
Mine har kattegræs til rådighed og har ikke problemer med hårboller
[QUOTE=catsanddogs;1218791]Lakseolie kan være udmærket på hud og pels - men hvis man så stopper kan man risikere at se en mod reaktion. altså opleve at der kommer en seriøs fælde periode.
Malt er en god hygge for dem der kan lide det. Jeg har ikke oplevet det har haft bivirkninger. Dog bruger jeg ikke malt eller olie
Mine har kattegræs til rådighed og har ikke problemer med hårboller[/QUOTE]
:? :? :?
Det ville da også være mærkeligt at opleve bivirkninger af noget man ikke bruger …
Det ville da også være mærkeligt at opleve bivirkninger af noget man ikke bruger …
:)[/QUOTE]
Haha har skam brugt malt i megatuber - har haft en der elskede det. Men det var dengang. kender også lakseolie og nej bruger ikke disse ting mere. Tror dog ej heller de kan erstatte hinaden