Jeg skal give mine to MCOer lidt lakseolie i en periode - men ikke om de vil tage det. Jeg har forsøgt på vådmad, i vådmad og på en pote - men det sidste bryder jeg mig ikke om, da det jo er olie…
Nogle gode idéer?
Jeg har overvejet at sprøjte det ind via engangssprøjte, men hvor mange gange mon den går:-)
De spiser ikke vådmaden hvis det blandes i? Det er jo typisk meget meget lidt, der skal bruges. Nu har jeg den fra Grizzly, fordi den har en super god balance imellem Omega3 og 6, og der skal mine små katte kun have sådan noget med et kvart pumpetryk om dagen.
[quote=lenschow;509823]Jeg skal give mine to MCOer lidt lakseolie i en periode - men ikke om de vil tage det. Jeg har forsøgt på vådmad, i vådmad og på en pote - men det sidste bryder jeg mig ikke om, da det jo er olie…
Nogle gode idéer?
Jeg har overvejet at sprøjte det ind via engangssprøjte, men hvor mange gange mon den går:-)[/quote]
Har ikke lige nogle idéer, men må jeg spørge, hvorfor du skal give dem det :?
hvis det kun er fordi de skal have fiskeolie er løsningen multivitaminpasta med fiskeolie fra gimpet, ellers har jeg fundet ud af at alt glider ned her i huset bare det er blandet i vitaminpastaen…
Lakseolie gives ofte fordi pelskvaliteten bare ikke er god nok… meget ofte til en lidt tør og kedelig pels ofte med skællet hud…
Det sidste nye indenfor lakseolie er at bruge grizzlyolien, som ganske mange katte (bla også mine) virkelig ikke kan lide! Trenden er dog ved at vende nu til fordel for et andet produkt som jeg ikke lige kan huske navnet på…
Jeg bruger selv Hennes lakseolie og har ingen problemer med at få mine til at spise den
Alternativt kan man købe EFAolie hos dyrlægen - det plejer heller ikke at give problemer mht at få det i kattene. Jeg brugte EFAolie til min huskat i sin tid, men synes altså at Hennes olie er bedre til Thane og Aske…
[quote=Ann K;509875]Lakseolie gives ofte fordi pelskvaliteten bare ikke er god nok… meget ofte til en lidt tør og kedelig pels ofte med skællet hud…
Det sidste nye indenfor lakseolie er at bruge grizzlyolien, som ganske mange katte (bla også mine) virkelig ikke kan lide! Trenden er dog ved at vende nu til fordel for et andet produkt som jeg ikke lige kan huske navnet på…
Jeg bruger selv Hennes lakseolie og har ingen problemer med at få mine til at spise den
Alternativt kan man købe EFAolie hos dyrlægen - det plejer heller ikke at give problemer mht at få det i kattene. Jeg brugte EFAolie til min huskat i sin tid, men synes altså at Hennes olie er bedre til Thane og Aske…[/quote]
Ja - altså Nanoq har ikke noget med sin pels, men jeg tænkte at det ikke ville skade ham at få lidt også:-) Det er købt til tara, som fik Hills hos dyrlægen (jeg havde en tråd om det herinde) fordi JEG GLEMTE at hun ikke tåler Hills… KVAJ!
Så kom hun straks af igen - men hun er blevet lidt tør og i nakken har hun tabt lidt pels, så dyrlægen mener, at hun lige har brug for lidt ekstra indtil det er OK igen… Så fejlen er 110 % min. Det var en pokkers dum ting jeg gik med på der… Især fordi mis ikke er spor påvrket af sin HD B status… SUK!
Det er Viacutan og er fra dyrlægen…
Jeg har givet to pumpetryk ! Det er da alt for voldsomt så… Jeg prøver lige med mindre… Generelt er de to ikke glade for fisk heller ikke i råfodringen…
[quote=lenschow;509894]Ja - altså Nanoq har ikke noget med sin pels, men jeg tænkte at det ikke ville skade ham at få lidt også:-) Det er købt til tara, som fik Hills hos dyrlægen (jeg havde en tråd om det herinde) fordi JEG GLEMTE at hun ikke tåler Hills… KVAJ!
Så kom hun straks af igen - men hun er blevet lidt tør og i nakken har hun tabt lidt pels, så dyrlægen mener, at hun lige har brug for lidt ekstra indtil det er OK igen… Så fejlen er 110 % min. Det var en pokkers dum ting jeg gik med på der… Især fordi mis ikke er spor påvrket af sin HD B status… SUK!
Det er Viacutan og er fra dyrlægen…
Jeg har givet to pumpetryk ! Det er da alt for voldsomt så… Jeg prøver lige med mindre… Generelt er de to ikke glade for fisk heller ikke i råfodringen…[/quote]
Takker for dit svar…
Det er altid rart at vide, hvorfor I giver forskellige ting, hvis jeg selv skulle stå og mangle et råd en dag
Du har jo helt sikkert gjort det i en god mening ang Tara, bare skønt at det ikke gik værre ang hendes pels
Nogle siger at meget olie i pelsen også giver en fedtet pels… om det er rigtigt aner jeg simpelthen ikke! Men skidtet feder altså, så man skal nok lige tænke sig om inden man bare lige hælder det i en kat, som ikke har brug for det…
Hos Thane er det især huden som skæller… Askes pels er bare død kameluld!
Thane fik lidt problemer her da fyringssæsonen startede, så derfor får han olien… og Aske har bare elendig pels i al almindelighed, så olien gives for at hjælpe ham…
Begge har dog også tendens til at fedte voldsomt… Aske har pt fedthale (igen, igen, igen) og Thane kunne helt klart godt trænge til et bad… måske pgr olien? Jeg ved det ikke…
[quote=Ann K;509904]Nogle siger at meget olie i pelsen også giver en fedtet pels… om det er rigtigt aner jeg simpelthen ikke! Men skidtet feder altså, så man skal nok lige tænke sig om inden man bare lige hælder det i en kat, som ikke har brug for det…
Hos Thane er det især huden som skæller… Askes pels er bare død kameluld!
Thane fik lidt problemer her da fyringssæsonen startede, så derfor får han olien… og Aske har bare elendig pels i al almindelighed, så olien gives for at hjælpe ham…
Begge har dog også tendens til at fedte voldsomt… Aske har pt fedthale (igen, igen, igen) og Thane kunne helt klart godt trænge til et bad… måske pgr olien? Jeg ved det ikke…[/quote]Dér tror jeg du har fat i noget! For da min Mor begyndte på lakseolien, så fik begge katte pludselig tendens til ‘fedthale’ hvilket de ALDRIG har døjet med før. Det forsvandt også da de ikke fik lakseolie, men istedet fik et foder fra RC eller var det Hills der indeholdt ekstra olie og omega 3…
Så jo, olie kan godt give fedtet pels, eller punkt fedtet pels…
Alle mine får et pumpetryk EFAolie fra dyrlægen hver morgen i deres vådfoder. De får det fordi de faktisk alle har tendens til at skælle lidt i huden - især på ryggen hvor halen begynder (hvad hedder det sted??!)
Jeg har ikke problemer med at de bliver fedtede i pelsen, derimod har de fin og blank pels alle sammen. Dog kan vi godt se at det har været frost et stykke tid… Så falder luftfugtigheden indendørs og de har mere tendens til skæl. Men jeg kan også mærke det på min egen hud, så det er nok ikke så sært…
jeg vil stadig slå et slag for gimpet.
jeg startede med den med fiskeolie fordi mille havde skæl og meget tør pels, og fiskeolie var jeg klar over, at det gik aldrig. efter 14 dage med gimpet var milles skæl helt væk og pelsen var blevet meget mere lækker. og så er fordelen at de elsker den.
Åh det fåes i kapsler! Tusind tak:-) For Tara tørre altid lidt ud her i fyringssæsonen så jeg tænker det kan lette hende lidt at få det, når der er behov.
Hvor hurtigt ser jeg mon en virkning?
Det pels i nakken, der falder af er helt dødt - det skal vel helt af, før der kommer nyt ikk? Så hun blir vel skaldet der? Før det blir godt igen?
jeg ved ikke om du husker det, men herhjemme fodrer jeg med FP21 våd… indtil for knap 3 md siden var det 1 gang om dagen… 400 g til deling…
Ramses og Cleo skællede og Kheops pels var helt håbløs til at dulle.,… VIRKELIG håbløs… og dertil kom - de var måske lidt runde i det…
Så oppede jeg mængden af vådmad til fodring 2 gange 400 g pr dag… og idag er der ingen skæl hos Ramses og Cleo og jeg fandt 1 eneste duller på Kheops da kammen skulle igennem i fredags… og alle misserne er nu meget meget slanke og selv min ungmis Imhotep er begyndt at ligne noget andet end garfield
Jeg har også været olieturen igennem - men det er alt for besværligt…