Lakseolie

Nu har jeg købt en liter lakse olie, men er lidt i tvivl om hvor tit og hvor meget man skal give.

Den er købt ud fra at andre har sagt det hjælper på fældning og generel pelspleje, Moren har nogen sådan en lidt fedtet pels en gang imellem, og datteren fælder helt vildt, og jeg mener HELT VILDT, jeg har købt en fancy børste til underlags pelsen, og når jeg har brugt den, undre det mig, hun stadigvæk har pels, jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan hun kan miste så meget pels, uden det kan ses, hendes pels må vokse i et fuldstændig vanvittigt tempo.

Pt. indtil nogen kan vise mig i en anden retning, får de hver en teske fuld hver dag sammen med deres vådkost om aftenen, da olien kun har 3 måneders holdbarhed.

Får man længere holdbarhed ved at sætte den i køleskabet?

[QUOTE=baktanfuli;1015011]Nu har jeg købt en liter lakse olie, men er lidt i tvivl om hvor tit og hvor meget man skal give.

Den er købt ud fra at andre har sagt det hjælper på fældning og generel pelspleje, Moren har nogen sådan en lidt fedtet pels en gang imellem, og datteren fælder helt vildt, og jeg mener HELT VILDT, jeg har købt en fancy børste til underlags pelsen, og når jeg har brugt den, undre det mig, hun stadigvæk har pels, jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan hun kan miste så meget pels, uden det kan ses, hendes pels må vokse i et fuldstændig vanvittigt tempo.

Pt. indtil nogen kan vise mig i en anden retning, får de hver en teske fuld hver dag sammen med deres vådkost om aftenen, da olien kun har 3 måneders holdbarhed.

Får man længere holdbarhed ved at sætte den i køleskabet?[/QUOTE]

Du får ikke længere holdbarhed ved at sætte olien i køleskab.
Der må stå på flasken hvordan den skal opbevares…EYE-Q-oliepiller, som jeg bruger til min gamle gigtkat skal opbevares i køleskab, ellers harsker de.

Ekstra jomfruolivenolie fx skal ikke opbevares i køleskab…så bliver det…underligt :S

Hvad fodrer du med, siden de har mystisk pels?

Det største problem med sådan en hel liter olie er, at ud over fiskeolie i sig selv ofte har problemer med at være harskt, allerede når man køber det, så bliver det i hvert fald også harskt af den iltning, det bliver udsat for. Både ved at du åbner flaksen hver dag, og ved den mængde ilt, der kan være i sådan en stor flaske.
Kapsler eller specielle luft-frie beholdere er en bedre opbevaring - så må man dernæst sætte sin lid til, at produktet ikke er harskt allerede fra produktion.
Mængden, tja, det kan jo komme meget an på, hvad olien indeholder af Omega-syrerne og af E-vitamin, og hvad katten fodres med. Katten har behov har en betydeligt større mængde Omega 3 end Omega 6 samlet set. Nogle olier har for stor andel Omega 6.

Det må jo så blive en af de der “note to self” erfaringer. :slight_smile:

ifølge mærkaten kan det holde sig 3 måneder efter åbning og 18 måneder uåbnet, og skal opbevares mørkt, tørt og ved stue temperatur.

Men jeg er dog stadigvæk i tvivl om hvor ofte og i hvilke mængder, de skal have, mit eneste formål med at købe det, er pels pleje (resten er så bare bonus), men det er jo noget kalorierigt noget, så er lidt bange for jeg er ved at fede de 2 misserer op, og det er jo ikke noget man ønsker.

De får som sagt en teskefuld en gang dagligt sammen med aftensmad.