Låne billeder

Hej jeg sidder lige og arbejder med noget hjemmeside og i den forbindelse ville jeg gerne have nogle billeder af nogle af de katte der ligger i vores tavler.

Og så er ? hvis jeg googler kattens navn og får et billede frem under billedresultater, og ikke kan finde det på nogen hjemme side, må jeg så gerne låne det?

Hvordan er reglerne?

hjælp søges:)

Det må du ikke.
Et billede er altid ejet af nogen, og dermed omfattet af ophavsrettigheder og må ikke bare stjæles, hvis ikke det udtrykkelig står at det er til fri afbenyttelse.

Hvis du findet et billede af katten, så finder du frem til kontatoplysningerne på kattens ejer/fotograf og spørger pænt om du må låne billedet :ok:
Man får ofte lov, når man spørger pænt om lov :thumbup:

Jep, medmindre man selv har taget billede, så skal man spørge om lov til at låne det :slight_smile: Alle de billeder jeg har på hjemmesiden der ikke er mine har jeg f.eks. også været ude og spørge om lov til at låne - med tilbudet om kattens navn og (c) til ejeren af fotoet på :slight_smile:

HMM hva så i det tilfælde hvor opdrættet er old gammelt, lukket, og ikke findes mere ? Det er til en mindre forfædre side.

så kontakter du ejeren af hjemmesiden og hører dem ad, om kontakt til billedets oprindelige ejer :ok:
det kan altså godt være noget af et detektiv arbejde at finde frem til - men det er den eneste måde hvorpå man lovligt kan gøre brug af billederne…
og så må man jo diskutere med sig selv om billederne er arbejdet værd :ok:

Det gør ingen forskel ophavsretsmæssigt…du skal have tilladelse fra ejer af billedet for at måtte bruge det selv :slight_smile:

du kan jo bare linke til billedet på hjemmesiden, sådan her f.eks.:

]

Nope, det er inlinking og gælder ikke, selv om jeg ved mange tillader det og tror det er i orden.

Du må kun lægge et eksternt link sådan at du skal klikke på et link hvor der så åbnes en ny side med billedet på den side det oprindeligt ligger på.

At gøre som i dit indlæg hvor billedet er synligt når tråden her åbnes , det er også en overtrædelse af loven om ophavsret, for på den måde offentliggør du billedet her på forum.