"Låne kat"/plejemor

det er nok svært at låne en enkelt kat, da de fleste ved at en legekammerat er yderst vigtig for en kat… men der findes katte der fungerer bedst uden artsfæller… held og lykke med at finde det du søger

[QUOTE=Vibeke;564307]Men bliver opdrættere ikke sure hvis man kommer bare for at møde kattene?
Og jeg vil jo helst heller ikke virke for usikker i deres øre, så de måske ender med ikke at ville sælge mig en kat…[/QUOTE]

Hvis du fortæller dem inden mødet at du er der for at finde ud af om du skal have kat eller ej, skulle der ikke være noget problem i det.
Tror jeg nu heller ikke der vil være alligevel. De opdrættere jeg har mødt er meget åbne og viser gladeligt deres katte frem…

Tværtimod!! De sætter stor pris på at man gør sig alle tanker før man anskaffer sig en kat. Og tager ud og møder flere opdrættere af samme race, før man beslutter sig for at købe kat et sted.

[QUOTE=Vibeke;564307]Men bliver opdrættere ikke sure hvis man kommer bare for at møde kattene?
Og jeg vil jo helst heller ikke virke for usikker i deres øre, så de måske ender med ikke at ville sælge mig en kat…[/QUOTE]

Tværtimod…

Hvis du når du kontakter opdrætteren, er ærlig om at du gerne vil have kat, men er i tvivl om hvilken, og hvordan, så vil de fleste opdrættere hellere end gerne vise deres katte frem, uden at det behøver at medføre at du køber én hos dem.

Og i mine ører lyder det som om du er på rette spor med race-valg, dog er en del ragdolls meget snakkesalige, og taler meget med høj og klar røst.

Måske skulle du også overveje at besøge nogen maine coon opdrættere, for en coon er en stor elskelig basse.

jeg kan slet ikke forestille mig at nogen opdrættere vil finde det unaturligt at du ikke kigger på flere inden køb… det foretrækker vi da …i alt fald jeg

det betyder at du VIL kattens bedste

men da det handler om lån og kun een kat… jeg tror det er der du vil finde de største problemer…

Det er jo også en mulighed at besøge kælekatteejere, jeg ved ikke hvor i landet du bor, men jeg åbner gerne døren for et kig på mine kræ (af opførsel meget racetypisk Maine Coon hankastrat, delvis racetypisk Maine Coon hunkastrat og helt speciel huskat hunkastrat.)

Du skal også være velkommen til at komme og Hilse på Hermie og Sparta.
En sibirsk kat og en huskat :slight_smile:

[QUOTE=Vibeke;564307]Men bliver opdrættere ikke sure hvis man kommer bare for at møde kattene?
Og jeg vil jo helst heller ikke virke for usikker i deres øre, så de måske ender med ikke at ville sælge mig en kat…[/QUOTE]

Nej, det gør vi ikke :slight_smile:
Jeg i hvert fald vil hellere end gerne vise mine katte frem, og hjælpe med at afklare en evt. tvivl og fortælle om hvordan det er at have kat osv. :slight_smile:
Nu ved jeg ikke hvor I kommer fra i landet, men I skal være mere end velkomne det der med at komme på besøg her :slight_smile:
Ragdoll har jeg ikke, men vi har maine coon og europé :slight_smile:

Og at komme på besøg for at lære kattene og racen at kende, er jeg også sikker på at I må andre steder. Jeg er i hvert fald selv blevet meget positivt modtaget af europé og brite opdrættere, da jeg ville lære de to racer bedre at kende for et par år siden :slight_smile:

I øvrigt forstår jeg udmærket godt dine overvejelser og bekymringer. Jeg er selv også sådan en der helst skal have alting planlagt og tænker meeeeget inden jeg anskaffer mig en ny kat :slight_smile:

[QUOTE=Vibeke;564299]Tak, det er måske også bare det jeg har brug for at høre.
For jo, jeg elsker katte, benytter enhver lejlighed jeg kan få til at nusse med en.
Min kat villen blive mit lille bare, og få alt den kærlighed den har brug for, og mere til![/QUOTE]

Når katten mærker al den opmærksomhed og kærlighed, du giver den, vil den knytte sig til dig og betale tilbage med sin egen opmærksomhed og kærlighed. Det går såmænd helt af sig selv… :smiley:

Jeg er ikke ude og rejse særlig tit, og er et hjemme menneske, hvorfor det ville være vidunderligt med en kat.
Så foder, nus og opmærksomhed ville den ikke mangle - overhovede.

Katte kan faktisk slet ikke forkæles nok, hvis man spørger dem selv. :slight_smile:

Jeg er bare typen som altid tænker en ekstra gang før jeg træffer en stor beslutning, hvilket jeg synes det er at anskaffe sig en kat.
Måske er det jeg er bange for, at jeg ville blive “træt” af den (fx hvis den larmer meget, vælter ting osv…) Men det er måske kun i killingetiden?

Killinger vælter såmænd ikke så meget, men man skal muligvis lige omorganisere lidt på sine nips. Der er naturligvis undtagelser, men katte er gennemgående elegante dyr, der ser sig for, hvor de træder. Vi adopterede en 8-årig, overvægtig kat (Snehvide), som holder meget af at hoppe op i vindueskarmen og bevæge sig rundt mellem potteplanterne. Hun går forsigtigt og har aldrig væltet noget.

Ved det lyder underligt, men et eller andet sted er sådan noget jo altid en risiko, som man bare aldrig kan vide eller finde ud af på forhånd.
Kan ikke rigtig sætte ord på min lille usikkerhed…
Men jeg bruger for tiden flere timer om dagen, for at læse om katte og det at have kat…
Så det er ikke engagementet der mangler.

Vi kan ikke forberede os på alt, hvad livet kan smide i hovedet på os, men det er godt at have tænkt de sandsynligste scenarier igennem, inden man springer ud i katteholdet. Og det har du vist allerede gjort.

Nogle gode råd?

Først og fremmest skal du huske på, at det man siger om racernes forskellige temperamenter er meget generelt. Alle katte har deres egen personlighed…
Mange opdrættere sælger ikke killinger som enekatte, så hvis du vil have en racekat, skal du nok lede efter en voksen omplaceringskat, der trænger til nye omgivelser.
Men ellers vil jeg da lige slå et slag for at adoptere en hittekat. Der sidder så mange gode katte rundt omkring på internaterne og venter på et godt hjem. De fleste er huskatte, men også mellem dem kan du finde lige det temperamenr, du leder efter. :slight_smile:

Jeg der også elsker katte, - - - - ville, aldrig betænke mig på, at anskaffe kat ( hvis jeg ikke allerede havde 5!) men , det man må gøre sig klart, er: Det, er mange år man påtager sig et ansvar!! , - - og, man kan risikere, at falde for endnu en race, som man også må eje, - - – men da katte jo er utrolig tolerante, giver det sjældent noget problem !

Så har du fundet din drømmekat, læst om den m .h. t. . pelspkleje o. l. og besøgt opdrætter af racen kan jeg kun sige " go for it":slight_smile:

Cats og Conni

:tihi: Bortset fra når man har coon - nøj mine drenge har væltet riiiiigtigt meget ned i årenes løb :høhø:

Uden at skræmme nogen vil jeg også sige, at man ikke skal knytte sig for nært til sine potteplanter, hvis man har sådan nogen :slight_smile:

Da jeg fik min første kat, brugte jeg også lang tid på at forberede mig, før jeg endelig tog beslutningen. Alligevel oplevede jeg dagen efter en periode, hvor jeg var ved at gå fuldstændig i panik ved tanken om det lille, levende væsen, jeg havde påtaget mig ansvaret for på fuld tid i mange, mange år fremover uden fortrydelsesret.

Det gik heldigvis over, og lige nu ligger det lille, levende væsen - der blandt andet har slået tre potteplanter og en glaslampe i stykker og adskillige gange har kastet op på gulvtæppet - oppe på toppen af min reol og sover. Og hun er den bedste beslutning, jeg har taget i mit liv.

Det vigtigste (efter min mening), når man anskaffer kat, er, at man går ind i det med en intention om, at det er for livet (i hvert fald kattens liv). At man er klar over, at det ikke kun er nus og kæl, men også bakker, der skal tømmes, og opkastede hårboller, der skal fjernes. Så man ikke lige fra begyndelsen går med den tanke i baghovedet, at man kan skille sig af med den, hvis den ikke lige passer ind alligevel.

Der er både sødt og surt - som der jo er ved det meste her i livet - men hvis man bare er forberedt på det og ikke forventer et eventyr, så går det såmænd også. Og når der opstår problemer - som der jo uvægerligt gør - så sidder der flere hundrede mennesker ved tasterne rundt omkring med endnu flere års samlet erfaring med kattehold, som kan rådgive dig, hvis du bare spørger :slight_smile:

Det må være de ekstra tæer, der gør dem så klodsede… :lol:

Nej, spøg til side. Der bliver helt sikkert væltet mere, når man har et kuld af nysgerrige og legesyge ballademagere gående. En enkelt killing kan også lege vildt, men der kan man bedre styre, hvor legen foregår - i hvert fald så længe man selv er til stede… :cool2:

Hold op hvor er i søde alle sammen, det er da nok det bedst jeg har gjort længe at melde mig her ind:)
TAK!

Jeg tror måske heller ikke jeg kan blive meget mere sikker, og ja, jeg kan godt se at det ikke vil være fair for katten at være “låne” kat.

Jeg må på udkig efter en ragdoll som er et par år, men som kan trives som ene kat.
Det vil sige, den skal være ene kat lige nu, men så snart vi får en større lejlighed, får vi nok nr. 2.
Men væres lejlighed er ikke super stor, så der ville ikke være plads til mere end en kat lige nu.

Har i råd til hvor man finder sådan en kat?
For hvis man køber en voksen kat ved en opdrætter, er der så ikke risiko for at den ikke kan vænne sig til at være alene?

[QUOTE=Vibeke;564382]
Har i råd til hvor man finder sådan en kat?
For hvis man køber en voksen kat ved en opdrætter, er der så ikke risiko for at den ikke kan vænne sig til at være alene?[/QUOTE]

Køber du en voksen kat ved en opdrætter, så ved opdrætteren om katten fungerer bedst som enekat. Det sker at tidligere avlskatte ikke længere trives i flokken når de ikke er fertile længere. Her skal du så være opmærksom på at hvis du køber en kat, der skal være enekat, så er det ikke sikkert du bare lige kan anskaffe kat nr. 2 når det passer ind i jeres planer. Der findes katte, der absolut ikke vil være sammen med andre katte og det skal man jo så acceptere som ejer.
Derudover så fylder 2 katte ikke mere end 1. Jeg skal slet ikke forsøge at overtale dig. Men altså jeg har haft 2 katte på 37 kvm uden problemer (faktisk nåede jeg at få den tredje kat mens jeg boede i den lejlighed). Det handler selvfølgelig om hvorvidt man er villig til at indrette sit hjem efter kattene - men kattebakke, kradsetræ, mad og vandskåle fylder jo ikke mere af at man har to katte :slight_smile:
Ragdoll er ikke den race, der findes flest af, så hvis jeg var dig, så ville jeg klart tage kontakt til opdrætterne, da de kan hjælpe dig med at finde en voksen kat.

Med hensyn til om katte vælter ting. Jeg har tre birmaer, som absolut ikke kan gå forbi noget uden at vælte det. Vi har derfor intet nips tilbage/købt et skab med glaslåge til noget af nipset. Mine andre katte kan sagtens gå udenom, men det har birmaerne ikke lært og så må vi jo indrette os efter det. Er det irriterende? Jo, det er da en smule irriterende, da hjemmet jo er knap så hyggeligt, men når du så har en birma, der kigger på dig med store blå øjne og du kan se den tænker “hvad? jeg gjorde da ikke noget???”, så tager du den op og giver den et kæmpekram for de øjne er bare ikke til at stå for :stuck_out_tongue: Så det handler om indretning - vi har pakket de ting væk, som birmaerne ikke må ødelægge. Så skal vi ikke have dårlige nerver og birmaerne finder noget andet at fordrive tiden med.

[QUOTE=Vibeke;564382]Hold op hvor er i søde alle sammen, det er da nok det bedst jeg har gjort længe at melde mig her ind:)
TAK!

Jeg tror måske heller ikke jeg kan blive meget mere sikker, og ja, jeg kan godt se at det ikke vil være fair for katten at være “låne” kat.

Jeg må på udkig efter en ragdoll som er et par år, men som kan trives som ene kat.
Det vil sige, den skal være ene kat lige nu, men så snart vi får en større lejlighed, får vi nok nr. 2.
Men væres lejlighed er ikke super stor, så der ville ikke være plads til mere end en kat lige nu.

Har i råd til hvor man finder sådan en kat?
For hvis man køber en voksen kat ved en opdrætter, er der så ikke risiko for at den ikke kan vænne sig til at være alene?[/QUOTE]

Hvor i landet bor du??

For jeg kender nemlig en 3 årig Ragdoll, som søger et nyt hjem som alene kat.

Hej Baremig.

Gør du det???
Jeg bor på frederiksberg (København)
Hvor bor katten? (for jeg ville gerne køre langt, for at få den rigtige kat - Sindet betyder jo også en del…

[QUOTE=Vibeke;564482]Hej Baremig.

Gør du det???
Jeg bor på frederiksberg (København)
Hvor bor katten? (for jeg ville gerne køre langt, for at få den rigtige kat - Sindet betyder jo også en del…[/QUOTE]

Jamen katten befinder sig i Sønderjylland.
Hende der har den, har også et par andre til formidling, og der er ihvertfald én til der er semilanghåret, jeg ved ikke om den er ægte, men jeg ved at ragdollen har stamtavle.

Jeg ved også at de er neutraliserede, og at prisen ikke er det vigtigste, men et godt hjem er første prioritet.

Hvis Sønderjylland ikke er for langt væk, skal jeg gerne formidle kontakt mellem jer…

Det er helt normal praksis af opdrættere selv afleverer deres katte - til gavn for alle parter …

[QUOTE=FinnFrode;564379]Det må være de ekstra tæer, der gør dem så klodsede… :lol:

Nej, spøg til side. Der bliver helt sikkert væltet mere, når man har et kuld af nysgerrige og legesyge ballademagere gående. En enkelt killing kan også lege vildt, men der kan man bedre styre, hvor legen foregår - i hvert fald så længe man selv er til stede… :cool2:[/QUOTE]

:tihi: Og så har jeg dem endda med det helt normale antal tæer (18), så tør slet ikke tænke på hvad en polydaktyl (flertåede) så kunne anrette :klapper:

Og ja og nej. Nu fik jeg mine to coon drenge enkeltvis, og med 10 mdrs mellemrum, og synes da virkelig at de har hygget sig med mine få ting der stod fremme (er ikke sådan en nips-genstand person i forvejen, og efter anskaffelse af coon er jeg slet ikke :D), hvorimod min europé var faktisk hele 7 mdr, før jeg sagde “Nu væltede hun noget” :høhø:

[QUOTE=Vibeke;564382]Hold op hvor er i søde alle sammen, det er da nok det bedst jeg har gjort længe at melde mig her ind:)
TAK!

Jeg tror måske heller ikke jeg kan blive meget mere sikker, og ja, jeg kan godt se at det ikke vil være fair for katten at være “låne” kat.

Jeg må på udkig efter en ragdoll som er et par år, men som kan trives som ene kat.
Det vil sige, den skal være ene kat lige nu, men så snart vi får en større lejlighed, får vi nok nr. 2.
Men væres lejlighed er ikke super stor, så der ville ikke være plads til mere end en kat lige nu.

Har i råd til hvor man finder sådan en kat?
For hvis man køber en voksen kat ved en opdrætter, er der så ikke risiko for at den ikke kan vænne sig til at være alene?[/QUOTE]

Jeg er glad for at du kan bruge vores svar :slight_smile:

Hmm, jeg vil sige, få jer to fra starten. En alene kat keder sig mere og laver så meget mere “ballade” :slight_smile: Og selvom I kun bor på 25 kvm, så skal to killinger anskaffet sammen NOK hygge sig og have fint med plads - og hvis I så flytter, jamen så skal de nok elske den mere plads og udfolde sig der :slight_smile:
Hvorimod hvis I anskaffer jer én alene-kat, der trives med det, så er det Slet ikke sikkert at I kan anskaffe en nr. 2 hvor de så trives.
Og katte der enes behøver ikke så meget plads, hvorimod to der mistrives kan have 130 kvm, hvor det ikke er nok :slight_smile:

De opdrættere der sælger voksne katte til enekat - det er så normalt fordi katten ikke trives med de andre, det kan være den kan lide en killing, der senere kommer til, men det er absolut ikke sikkert. :slight_smile: