"Låne kat"/plejemor

Hej Alle sammen.

Jeg er sprit ny herinde, og har slet ikke noget overblik over hvordan det fungerer, så beklager hvis jeg har gjort noget ulovligt ved at oprette denne tråd.

Jeg elsker katte, og har lige siden jeg flyttede hjemmefra (7 år siden) ville have kat. Efter lang tids søgning, har jeg endelig besluttet mig for at hvis det skal være, så skal jeg have en Ragdoll!! Fantastisk kat, med fantastisk sind…

Jeg er ikke typen som kaster mig ud i køb af kat, uden at være 110% sikker på at det er det rigtige. Og jeg er nu så godt som 100% sikker på at vi skal have en -dog med en lille stemme inden i der siger “er du nu også sikker”.

Og det bunder nok i at jeg ikke har den fulde oplevelse af at leve med en indekat.
Der skal slet ikke herske tvivl om at vores kat, ville blive elsket som et lille barn, og være centrum af vores lille familie.

Så det jeg tænkte var - og beklager hvis det lyder fuldstændig sindsygt - om det er muligt at få lov at passe en kat (helst ragdoll) i en periode, så man er 110% sikker på hvad man går ind til?

Kender i nogle der gør sådan noget?

Håber nogle kan hjælpe med et svar:)

Hilsen Vibeke

Idéen er god, og hvor er det dejligt at se at nogen virkelig tænker over det FØR de anskaffer sig katten.

Men, for sådan et er der jo næsten altid, hvis du vil passe en kat, skal du regne med at det vil blive i kattens eget hjem, da det (efter min mening) vil være synd at en kat skal flytte ind hos jer, som en slags prøveklud.

En flytning, vil altid være forbundet med stress for katten, og derfor bør en kat ikke skifte hjem flere gange end højst nødvendigt. (selvfølgelig kan det altid blive nødvendigt, men jeg synes ikke man bør gøre det “for sjov”)

Jeg ville i hvert tilfælde ikke lade mine passe et eller andet sted, for at nogen skulle prøve at have kat, for det ville de blive frustrerede af…
Men det kan godt være der findes nogen der har katte de mener der ville kunne det, så er spørgsmålet bare om de vil undvære dem så længe. (det tager jo alligevel noget tid før katten er faldet til hos dig, så du kan få et reelt billede af hvordan det er at leve med en kat)

Og så lige en side bemærkning…
Hvis du ved du kun vil have 1 kat, så gå efter en voksen, som man ved kan leve som enekat, for de fleste katte vil meget gerne have selskab af en artsfælle…

Jeg tror ikke som sådan at der er nogen som låner deres kæledyr ud… Det ville jeg ihvertifald ikke selv gøre. :slight_smile:

Men tilgengæld er der tit folk som skal have passet deres katte i (flest) kortere perioder, og nogen få i længere.

Der var en tråd her for kort tid siden med en pige, der skal rejse til England og søger en kattepasser i ca 6 mdr :slight_smile:

Prøv at se den her tråd.

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?27446-Midlertidig-pasning-af-min-k�re-misser

Det er godt nok ikke en ragdoll, men du kan da danne dig et indtryk af det at have kat, og samtidig hjælpe én der er kommet i bekneb.

Hov Vivi Fletcher var lige hurtigere end mig.

Ja, men du havde linket med. :wink:

Hejsa alle, tak for hurtige svar…

Det er også rigtigt at det kan være stressende for katte at skifte hjem. Og det er bestemt ikke for at skade en kat at jeg ville høre om muligheden, det er simpelthen bare et forsøg på at blive 110% sikker på at jeg træffer det rigtige valg.

Ville blive helt knust over at anskaffe mig en kat, hvis det efter 1/2 år at det alligevel ikke fungerede for os.

Jeg ville egentlig helst prøve at have en ragdoll, da det er denne race, vi gerne vil have, og temperamentet er så meget anderledes end andre katte. (Af hvad jeg ved af)

Er der andre racer der minder om ragdolls?

Jeg kan ikke forestille mig der er nogen der vil udlåne en kat - virker det ikke skal den tilbage i flokken. En flok hvis hieraki bliver brudt da en kat flytter ud - og brydes nok engang skal katten flytte tilbage - især er det en længere periode.

Det tager langt fra et halvt år at finde ud af, om man svinger sammen! 3 uger og så ved du og katten, om I kan sammen - og det er yderst sjældent at det helt reelt er et fejlmatch…
VH
Susanne

nej, det har du nok ret i, det var nu heller ikke tiden der var fokus, mere at jeg ville blive rigtig ked af at anskaffe en kat, og så skulle af med den igen.
Der er jo nok katte der søger hjem i forvejen…

Læs lige den her tråd …

Derfor skriver folk som de gør

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?28181-2-�r-er-det-normal

Men hvorfor er du egentlig i tvivl? :slight_smile: Du skriver, du har villet have kat lige siden, du var barn, så jeg går ud fra, at du med sikkerhed ved, at du godt kan lide katte.

Er det fordi, du er i tvivl om, hvorvidt du skal lægge dit liv om for at få plads til katten? Det skal du muligvis i et eller andet omfang, for den skal jo både fodres minimum et par gange i døgnet, samt nusses og have selskab i al almindelighed. Og dette er jo især vigtigt for en enekat! Du skal også have noget backup, der kan passe den, hvis du skal på ferie eller bare væk en weekend. Men alt det kan løses - det har vi andre da fundet ud af. :slight_smile:

Eller måske er du i tvivl, om du kan finde ud af det? Naturligvis kan du det! Bare det, at du på forhånd undersøger tingene og spørger dig for, viser, at du er seriøs omkring det. Mange ved ingenting på forhånd - og klarer det alligevel.

Min kone havde aldrig haft kat, da vi fik den første sammen, så hun var smaddernervøs. Men da killingen blev lukket ud, gik den direkte hen til hende og hoppede op i skødet. Nu 19 år senere påstår hun stadigvæk, at hun ikke har forstand på katte, men noget må hun gøre rigtigt, for kattene har altid bedst kunne lide hende…

Du kunne også tage ud og besøge forskellige med katte. Så du kan blive sikker med de sidste 10% også :slight_smile:

hvad kan du tilbyde katten…

løbegård…udeliv…indekat…???..foder …

racen er nok ikke så vigtig for mig…men persere er meget lig ragdoll i temperament…den har dog ikke maske…

hvad vægter du…temperament / udseende / ???

jeg mangler oplysninger

Hej Finn Frode.

Tak, det er måske også bare det jeg har brug for at høre.
For jo, jeg elsker katte, benytter enhver lejlighed jeg kan få til at nusse med en.

Min kat villen blive mit lille bare, og få alt den kærlighed den har brug for, og mere til!
Jeg er ikke ude og rejse særlig tit, og er et hjemme menneske, hvorfor det ville være vidunderligt med en kat.

Så foder, nus og opmærksomhed ville den ikke mangle - overhovede.

Jeg er bare typen som altid tænker en ekstra gang før jeg træffer en stor beslutning, hvilket jeg synes det er at anskaffe sig en kat.
Måske er det jeg er bange for, at jeg ville blive “træt” af den (fx hvis den larmer meget, vælter ting osv…) Men det er måske kun i killingetiden?
Ved det lyder underligt, men et eller andet sted er sådan noget jo altid en risiko, som man bare aldrig kan vide eller finde ud af på forhånd.
Kan ikke rigtig sætte ord på min lille usikkerhed…

Men jeg bruger for tiden flere timer om dagen, for at læse om katte og det at have kat…
Så det er ikke engagementet der mangler.

Nogle gode råd?

Hov, så ikke lige de to andre indslag…

Altså, min kæreste og jeg bor i lejlighed, så det skal være en kat som trives som indekat.
Nu er det jo en kat jeg vil have, og ikke en hund, men jeg vil gerne have en kat som gider mig, og som er med i hverdagen.
En som vil putte og nusses - for det er jeg vild med!

Det skal være en kat med roligt temperament, en som ikke fiser rundt og har “krudt i rumpen” - (igen, det er jo katte, så alt med måde)

mht til foder - så ville kun det bedste være godt nok, og penge er ikke et issue.
Hvis man anskaffer sig en kat, tager man også udgifterne der følger med, så katten har det bedste!

Og sidst, så kunne jeg godt tænke mig en stor kat, med (semi) lang pels.

Men alt i alt, så vil jeg bare gerne have en kat som vil mig!

Jeg tror en voksen pensioneret kat ville passe godt til dig :slight_smile:
Så længe de ikke er fertile larmer de ikke så meget:) (Hhv, en fertil hunkat i løb)
Race variere også meget med hvor aktive og larmende de er.

Jeg synes dog du skulle tage ud og besøge en masse forskellige opdrættere og komme hjem og møde deres katte:)

Men bliver opdrættere ikke sure hvis man kommer bare for at møde kattene?
Og jeg vil jo helst heller ikke virke for usikker i deres øre, så de måske ender med ikke at ville sælge mig en kat…

Hvad med en Hellig birma ragnoll og birma minder meget om hinanden

Ville også sige med det du beskriver i skulle havde en kat som var 1- 2 år gammel

Har selv en birma. MEN MEN som mange nok ville sige i skulle nok over veje 2 så de ikke føler ensomhed og har en at lege med.