Lang pels medfødt?

Hej
Jeg kunne godt tænke mig at vide om killinger er født med en lang pels eller er det først noget der kommer ned alderen?
Skal ud og se på en killing idag, og er meget i tvivl om hvad det er jeg skal kigge efter for at sikre mig at den bliver langhåret :smiley:

Du skal se begge forældre…kun hvis de begge er langhåret kan du være helt sikker på, at killingen også er det…så ja, det er medfødt men det kan ind i mellem være svært at se på helt små killinger. :slight_smile:

Jeg undrer mig over hvorfor du ønsker at købe killing et sted hvor du på forhånd har besluttet dig til at opdrætteren ikke er til at stole på. Vælg dog et sted hvor du føler at du får det du ber om.

Jeg ville aldrig købe dyr fra et sted hvor jeg ikke havde tillid til opdrætter.

Og med det sagt er naturen forunderlig og selv om racen er langpelset kan nogle individer have mere pels end andre - vil du sikre dig en pelsbombe så må du have en vel udvokset voksen som har haft overstået gerne et par fældninger.

Men så er det så også om pels er alt? hvad nytter det pelsen er der om ikke sundhed og temperament er i orden?

De ER altid født med lang pels. :slight_smile:

To korthårs katte kan nu altså også godt lave langhårskillinger - det kræver bare at begge er bære af langhårsgenet, dvs. begge forældre skal være varianter… (:
Men vil så sige at pelsen på en langhårskilling efter to varianter, sommetider kan være en anelse strid i det…

Til trådstarter:
Hvis du så gerne vil have at din kat er langhårs - så kan jeg ikke forstå du ikke lige venter nogle måneder, spare lidt flere penge sammen og køber dig en racekatte med stamtavle og hele pivtøjet - de er måske lidt dyre, men du får også en form for garanti på at kræet så bliver langhårs og at den har et godt temp. samt er sund og rask…

Og nej, de fødes ikke med lang pels, men i et kuld med kort-og langhår, vil de langhårede være mere plyssede, hvilket bliver mere tydeligt som ugerne går. Alt efter alderen på den killing du skal kigge på, bliver der større sikkerhed for pelslængden kan vurderes.
Hvis du gerne vil have en kat med lang pels, så husk at de ofte kræver mere i form af pelspleje, nogle hver dag og ikke bare en gang imellem:)

Marina

[QUOTE=Marina;1182700]Og nej, de fødes ikke med lang pels, men i et kuld med kort-og langhår, vil de langhårede være mere plyssede, hvilket bliver mere tydeligt som ugerne går. Alt efter alderen på den killing du skal kigge på, bliver der større sikkerhed for pelslængden kan vurderes.
Hvis du gerne vil have en kat med lang pels, så husk at de ofte kræver mere i form af pelspleje, nogle hver dag og ikke bare en gang imellem:)

Marina[/QUOTE]
Et kuld hvor der både er kort- og langhårede killinger. Humm hvor er det. Mine langhårede norske skovkatte får ALDRIG korthårede og mine korthårede Burmilla får ALDRIG langhårede killinger.

PER/EXO, ABY/SOM, KBL/KBS…

Ehm… hos blandingskillinger?

Min Cognac er ud af et kuld på 5.
2 korthårede og 3 langhårede. :slight_smile:

Og BAL/SIA/SYS/SYL, MAN/CYM - og desuden ACL/ACS og La Perm… Der behøver ikke være tale om blandingskillinger - men der kan være det…

For ikke at tale om briter :wink:

OSH/OLH :slight_smile:

Yep, jeg har da haft et par stykker:) Så derfor ved jeg hvordan det ser ud med et kuld med forskellige hårlængder:høhø:

Marina

Og så var der ikke engang nogen der kunne gennemskue at begge mine korthårede Burmilla uden min og opdrætternes tilladelse kunne være bærere af et langhårsgen og gi små langhårede Burmilla.

Mine langhårede kan dog ikke få korthårede killinger lige meget hvor meget de prøver i og med langhårgenet er ressisivt.

Jeg synes snart der er kommet mange råd og erfaringer, til trådstarters spørgsmål.

Men for at svare ordentligt på spørgsmålet, jeg har altså brug for at vide i hvilken kontekst killingen er blevet præsenteret for trådstarter, så det virkede så suspekt at kattegale måtte tages med på råd.

Er killingen præsenteret som en af de i de sidste indlæg nævnte racer? Og hvilken? :slight_smile:

Fx i min Toulouses kuld - han er bobtail

Ang pels - vær varsom - jeg har haft nogle hitter med lang pels - jeg synes ofte blandingskatte kan have en helt skrækkelig pels at holde