Langhåret kat

Hej
Mit spørgsmål er nok meget enkelt :slight_smile:
Mine forældre har lige fået killinger og blandt dem er der en dejlig lang håret tre farvet kat og jeg har været førstevælger :smiley: så nu må jeg bare vente 10 uger endnu. Den er rigtig dejlig pjusket idet:)
Men hvordan kan det være at det kun er den, som er lang håret?
Det kan være jeg spørge dumt, men kan det være faren som er en skovkat? :slight_smile:
Jeg har lagt billeder på af den

Hilsner herfra:p

Killingerne får gener fra begge forældre.
Begge forældre skal bære langhårsgen, for at give langhårede killinger, men de kan sagtens være korthårede og “gemme” på genet for langhår :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;180462]Killingerne får gener fra begge forældre.
Begge forældre skal bære langhårsgen, for at give langhårede killinger, men de kan sagtens være korthårede og “gemme” på genet for langhår :-)[/quote]

Men vil den beholde det der lange hår? :slight_smile:

det er lidt svært at sige på en 2 uger gammel killing, men hvis du har en korthårsmor og en langhårs far - så vil den da formentlig. Især fordi du siger det er den eneste i kuldet der har den form for pels

Det er således at korthårs-genet er dominant, så hvis fx morfar har været langhårskat og mormor har været korthår, så har den fået et vigende langshår-gen med i arv fra morfaren som nu er givet videre til den lille snuske-bebs som så er blevet langhåret fordi farmand også har leveret et vigende langhårs-gen :slight_smile:

[quote=Battlestar;180469]det er lidt svært at sige på en 2 uger gammel killing, men hvis du har en korthårsmor og en langhårs far - så vil den da formentlig. Især fordi du siger det er den eneste i kuldet der har den form for pels

Det er således at korthårs-genet er dominant, så hvis fx morfar har været langhårskat og mormor har været korthår, så har den fået et vigende langshår-gen med i arv fra morfaren som nu er givet videre til den lille snuske-bebs som så er blevet langhåret fordi farmand også har leveret et vigende langhårs-gen :)[/quote]

Okay :slight_smile:
Men den er jo også dejlig uanset hvad :p:)

Hende her var ret korthåret som bette:) Hun er uden tavle og en rigtig blandingskat, som kom til mig, da jeg savnede en legekammerat til min huskat. Hun var ikke planlagt, men i dag ville jeg ikke undvære:-)

Maggie er alletiders lille kat - men der er en del pelspleje ved hende naturligvis

Ja, en kat ændrer ikke pelslængde gennem tiden.
MEN … mange er blevet snydt, fordi killingers pelslængde kan være utrolig svær at vurdere :wink:

[quote=lenschow;180481]Hende her var ret korthåret som bette:) Hun er uden tavle og en rigtig blandingskat, som kom til mig, da jeg savnede en legekammerat til min huskat. Hun var ikke planlagt, men i dag ville jeg ikke undvære:-)

Maggie er alletiders lille kat - men der er en del pelspleje ved hende naturligvis[/quote]

Ja det var heller ikke planlagt at vi skulle have den :slight_smile:
Men da jeg så den kunne jeg simpelhen ikke stå for de der store mørke øjne og så min kæreste det og han kunne heller ikke sige nej :smiley:
Og så blev vi enige om at min anden kat kunne have godt af at have en at leje med da hun er inde kat, men min holdning er også at to katte har det bedst istedet for en :stuck_out_tongue:

Ja jeg mener også, at de fleste katte trives bedst med en ven:-)

Jeg kunne heller ikke stå for Miss Maggie:-) Så forstår dig godt:-)

Min datters katte fik også killinger og der var en af dem semilanghåret og resten korthåret :slight_smile:

[quote=lenschow;180882]Ja jeg mener også, at de fleste katte trives bedst med en ven:-)

Jeg kunne heller ikke stå for Miss Maggie:-) Så forstår dig godt:-)[/quote]

Maggie kunne heller ikke stå for Helle og jeg forstår godt Maggie:)
Knus Elin

Åh søde Elin:-)