Vi har købt sådan en fætter til nytårsaften, og jeg kunne egentlig godt tænke mig at prøve at langtidsstege den.
Den er på 1,7 kg, men det er lige rigeligt til os 2, så jeg deler den nok i 2, og gemmer den anden halvdel til en anden god gang.
Er der nogen af jer, der har prøvet at langtidsstege sådan en oksesteg i ovnen? Vi har kun prøvet det med pulled pork (nakkefilet) i weberen, og det er jo lidt af det samme og så alligevel ikke helt. Jeg tænker lidt på hvilken temperatur, den skal stå ved, og hvor længe den ca. skal have? Bare så vi kan time det med resten af maden Vi skal i øvrigt have hasselbachkartofler til, og jeg ved ikke, om de kan steges i ovnen samtidig med.
Ved Langtidsstegning af oksetyndstegsfilet har jeg for det mest ovnen 80 grader
i ca 2 timer , men jeg har altid steg termometer i stegen så den jeg kan se om den rammer de 60 grader . hvis jeg vil have den skal trække lidt tager jeg den ud ved 57 grader. Men ved langtids stegning er det ikke nødvendig med hvile tid ,da varmen i
stegen varmes så langsom op
at det ikke giver denne væske tryg som når du hurtig steger
.
Man skal bare huske at stege stegen meget hurtigt og meget varm for, for nu du steger så lavt , bliver kødet gråt på overfladen og der kommer ingen stege skorpe , meget kedeligt i smagen
[quote=Noël;522136]Ved Langtidsstegning af oksetyndstegsfilet har jeg for det mest ovnen 80 grader
i ca 2 timer , men jeg har altid steg termometer i stegen så den jeg kan se om den rammer de 60 grader . hvis jeg vil have den skal trække lidt tager jeg den ud ved 57 grader. Men ved langtids stegning er det ikke nødvendig med hvile tid ,da varmen i
stegen varmes så langsom op
at det ikke giver denne væske tryg som når du hurtig steger
.
Man skal bare huske at stege stegen meget hurtigt og meget varm for, for nu du steger så lavt , bliver kødet gråt på overfladen og der kommer ingen stege skorpe , meget kedeligt i smagen
[/quote]
Det lyder jo super - tak for svar
Jeg havde egentlig forventet, at den skulle have noget længere tid, men jeg kan jo bare skrue ned for temperaturen. Jeg læste et sted, at man anbefalede at stille ovnen 20 grader over den kernetemperatur, man ønsker, stegen skal have, og vi plejer at gå efter en kernetemperatur på 55 grader… men ved normal stegning skal stegen selvfølgelig også hvile bagefter og så stiger kernetemperaturen jo også lidt, så jeg skal nok gå efter 58 grader…
Jeg regner med at starte med at give den 10-15 min. ved 225 grader ca. og så ud af ovnen, til temperaturen er lavere. Hasselbachkartoflerne kan ryge i gasgrillen så
Øhhh - you lost me. :øhmm: Du anbefaler langtidsstegning ved lav temperatur, hvorefter du skriver, at man skal stege stegen meget hurtigt og meget varmt.
Mener du ‘brune stegen ved høj temperatur, inden den kommer i ovnen?’ :?
[quote=Else;522330]Øhhh - you lost me. :øhmm: Du anbefaler langtidsstegning ved lav temperatur, hvorefter du skriver, at man skal stege stegen meget hurtigt og meget varmt.
Mener du ‘brune stegen ved høj temperatur, inden den kommer i ovnen?’ :?[/quote]
Jeg tror, at Heidi mener bruning af stegen. Sådan opfattede jeg det i hvert fald
Ja jeg mente at man skal brune stegen for , på´en pande eller i ovnen , på en rigtig høj temp. hurtigt så så den får en stege skorpen , når du langtids stege og du ikke bruner for, får stegen en grå farve og du for ikke den lækker stege skorpe som giver en rigtig god smag. da temp. ikke kommer højt nok op til at sukker stoffen i kødet kan kamelisere.
Ved langtids stegning ønsker man jo et super lækker mørt stykke kød som er rosa hele vejen igennem , hvor man undgår den der grå farve imellem skorpen og den rosa farve som du for når du hurtig steger i kortere tid.
Det er en rigtig lækker metode. Sejr skulle have købt oksemørbrad men kom hjem med roastbeef og den blev også stegt på den medtode .Og den blev bare perfekt smuk rosa hele vejen igennem og så møre at den smeltede på tungen, nu skal vi her til middag have resten af den til et stk rugbrød:savle: