Langvarig løbetid

[QUOTE=Susanne W;602370]Fair nok, Pia - men ALT kan jo gå galt, når man har med levende dyr at gøre… Jeg har heldigvis aldrig hørt om nogen, der er så uheldig, at det ligefrem lykkes at ødelægge en hunkat så fuldstændigt indeni med en vatpind, at hun må neutraliseres af det - jeg betragter det som et fuldstændigt bizart uheld. Jeg kender derimod et andet fuldstændigt bizart uheld, hvor nogens kat for ganske almindelig tørkost galt i halsen og kvæles af det - alt kan jo gå galt her i livet, hvis man er uheldig nok, men derfor ville jeg nu ikke anbefale at vi så allesammen holder os fra tørkost. Så besynderlige uheld ville ikke afholde mig fra ret meget andet end måske at køre på cykel, og i så fald kun som en dårlig undskyldning.
Men bortset fra det, så er det faktum at metoden ikke er ret kendt i Danmark jo ikke det samme som at den ikke er gammel eller anerkendt. (Den har været brugt i årtier - det er gammelt for mig) Hvad man vælger at bruge i den slags tilfælde hænger jo i høj grad sammen med hvor i verden man bor, lige som så mange andre ting, vi gør i forbindelse med kat :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Vi er som nok ganske enige langt hen ad vejen, men for mig er der nu godt nok et stykke vej fra et stykke tørfoder - som jeg må sige jeg finder næsten “naturligt” :wink: - og så til at fedte rundt med en vatpind for at udsætte en løbetid.

Jeg anerkender absolut at metoden bruges og har været kendt længe, men derfra og så til at adoptere den uden at huske på at medaljen også har en bagside, der er rigtig langt i min bog. Jeg har det faktisk ret godt med at ikke alt “engelsktalende” integreres i min del af verden, og at vi i høj grad tænker os om inden vi bare tager ting til os. Jeg er i al fald glad for at de to turde vedgå sig at deres løsning ikke viste sig at være uden problemer. Kender man evt. konsekvenser så gør det alt andet end lige det at beslutte sig for om man vil vove sig ud i et projekt mere sikkert. Ingen roser uden torne kan man vist også sige…

Jamen så sandt, så sandt. Og det er jo en temperamentssag hvad der er mest unaturligt, p-piller eller en vatpind (hvad er højest, Rundetårn eller et tordenskrald) Min afstandstagen til p-piller skyldes at jeg har ene og alene dårlige erfaringer, og jeg orker simpelthen ikke én mere ødelagt hunkat på grund af dem. Jeg erkender at en del hunkatte sagtens kan tåle det - men som med vatpinden ved man jo ikke at det er gået galt, før det er for sent.
VH
Susanne

Jeg har aldrig brugt metoden selv, men hørt om flere der har brugt den med stort held.
Skulle jeg en dag bruge den, ville jeg da være lidt “teknisk” og holde på vatpinden, så ikke mere end vattet kunne komme op i hunkatten. Det er jo blot at sætte en finger på og så holde fast. Det er samme trick man bruger, når man skal rense ører på små børn ,der heller ikke ligger stille.

For ja - det kan knække - også hos de professionelle. Min hunkat skulle have taget TF test for ikke så længe siden - der knækkede vatpinden også oppe i hende. Det var så en træpind, så den var ikke så solid og det var hos dyrlægen, så det blev hurtigt ordnet, men naturligvis kan det ske.
De vatpinde vi har hjemme knækker altså meget sjældent - som regel er de jo lavet af plastic.

Jeg ved, at nogle bruger en glaspind eller et termometer i stedet for en vatpind.

Jeg har aldrig prøvet med en vatpind, men jeg har prøvet med akkupressur. Det havde ingen effekt, så måske gjorde jeg det ikke rigtigt, eller måske var hun bare stædigere end mig. Hun blev i stedet parret og fik 10(!!!) killinger. :wink:

Måske gjorde du det simpelthen lidt for godt ? Fik du 10 hvide killinger så ? ha ha

Jeg har hørt, at katte med den slags lange løb kan gå tom første gang efter. Er det rigtigt? Er der nogle, der har oplevet det ske ?

MVH

Jeg synes umiddelbart at vatpindemetoden lyder interessant, og vil da “studere” emnet nærmere.

Som Vivi så korrekt skriver, kan/bør man da holde på vatpinden, så ikke mere end det yderste kommer indenfor.

Det vil nok også være en fordel (tænker jeg), at man kender sin hunkat rigtig godt, og har set hende blive parret IRL,
OG dermed ved lidt om, hvordan hun opfører sig under og efter parringen.

En hunkat udviser jo ikke ligefrem en venlig attitude lige efter en parring
De fleste hankatte ved god, at de skal skynde sig væk når parringen er gennemført, ellers kan de få en på lampen.
Denne reaktion bør man også være bevidst om / forberedt på … altså at hunkatten “brøler”, vender/vrider sig rundt, hvæser og slår ud med poten.

Det jeg mener er, at man bør sætte sig godt ind i tingene inden man begynder at agere hankat.

Jeg har aldrig hørt om metoden… Synes den overskrider mine grænser, men jeg er turde heller ikke som helt ny da… Så jeg tænker, at jeg håber ikke at tråden får nye til at bare gøre det…

Det er helt klart heller ikke for spritnye opdrættere. Og jeg kan sagtens se det grænseoverskridende i det, men det er også grænseoverskridende første gang man sondefodrer (og det er da unaturligt om noget er - men kan vurderes at være nødvendigt), eller hvis man chipper selv, putter sin kat i bad osv. Nogle ting skal man have lidt erfaring med i bagagen for at gå i krig med :slight_smile:
Og iøvrigt vil det nok være en god ide at være to til “den med vatpinden”, så den ene holder nakkeskindet og forparten, mens den anden styrer vatpinden og kan have en hånd på kattens bagpart også. Det er iøvrigt slet ikke sikkert hun brøler - min venindes kat gjorde aldrig, men det virkede alligevel! Der er jo ingen modhager på… men hun bør stadig rulle.
VH
Susanne

Ja det er rigtigt - det er ikke meget vi gør der er “naturligt”:slight_smile: